Ilmaisessa vertailussa kaikki pankit Suomessa

Suomessa toimivat pankit tarjoavat laajalti niin päivittäispankkipalveluita kuin lainoja ja luottoja erilaisiin tarkoituksiin. Kolme suurinta Suomessa toimivaa pankkia ovat OP Ryhmä, Nordea Pankki Oyj sekä Danske Bank Oyj. Näiden lisäksi Suomessa toimii useampi kotimainen ja ulkomainen pankkikonserni. Voit tarkistaa kattavan listan Suomessa toimivista pankeista blogimme puolelta.

Suomen pankit - peruspankkipalveluiden hintavertailu
Pankki Kuukausimaksu Luottokortti Lisätietoja
S-Pankki 0 € asikasomistajille (muille 15 €/kk) Sisältää Credit/Debit-kortin Asiakasomistajaksi liittyminen kustantaa 100 € (kertamaksu)
Osuuspankki 3,95 € omistaja-asiakkaille (muuten 7,95 €) Sisältää Credit/Debit-kortin, Visa Gold + 4,05-4,80 €/kk Päivittäispalvelut maksutta alle 26-vuotiaille
Aktia 5 € etuasiakkaille* Sisältää Credit/Debit-kortin, Platinum-kortti + 5-10 €/kk Päivittäispalvelut maksutta alle 27-vuotiaille
Danske Bank 6,80 € (Danske Silver -paketti) Sisältyy Danske Gold -pakettiin, +1 €/kk Peruspankkipalvelut maksutta opiskelijoille ja nuorille
Handelsbanken 7,50 € (Käyttötili 2 € + verkkopankki 3 € + Debit-kortti 2,50 €) Handelsbanken Credit/Debit + 3,33 €/kk Päivittäispalvelut maksutta alle 27-vuotiaille
Nordea 7,75 € (mobiilipankki 4,50 €/kk) Sisältää Nordea Gold- tai Nordea Credit -kortin Peruspaketti 4,50 €/kk ja mobiilipankki maksutta alle 26-vuotiaille
OmaSp 9 € (Käyttötili 0 € + Visa Debit 7 € + verkkopankki 2 €) Visa Credit/Debit -kortilla palvelupaketti on 3 € edullisempi Nuorille peruspankkipalvelut maksutta
Nooa Säästöpankki 9 € (Käyttötili 2 € + Verkkopalvelut 3 €/kk + Visa Debit 4 €) Visa Credit/Debit -0,50 €/kk, Visa Gold Credit/Debit +4 €/kk Hinnat voivat vaihdella Säästöpankin aluekonttoreiden välillä
Ålandsbanken 16 € (Premium-paketti) Sisältää MasterCard Premium Gold -luottokortin 18-29-vuotiaille opiskelijoille verkkopankki ja MasterCard Online -kortti maksutta

* Vaatimuksena vähintään 10 000 € edestä talletuksia, lainoja tai sijoituksia

Suomen ensimmäisestä pankista, vuonna 1811 perustetusta Waihetus- Laina- ja Depositioni-Contorista, tuli myöhemmin Suomen Pankki, joka toimii Suomen keskuspankkina osana Euroopan keskuspankkijärjestelmää. Sen tehtävänä on ylläpitää hintavakautta Suomessa ja koko euroalueella, huolehtia rahahuollosta, maksu- ja rahoitusjärjestelmän luotettavuudesta ja tehokkuudesta sekä laatia ja julkaista tarpeellisia tilastoja.

Suomalaisia pankkeja ovat pankit, joiden pääkonttori sijaitsee Suomessa ja jotka näin ollen kuuluvat Suomen Talletussuojarahaston piiriin. Tällaisia pankkeja ovat muun muassa Säästöpankkiryhmän pankit, OP Ryhmä ja S-Pankki.

Suomalaiset pankit ovat olleet kehityksen kärkijoukoissa jo pitkään. Esimerkiksi Osuuspankki otti ensimmäisenä pankkina Euroopassa käyttöönsä verkkopankkipalvelut vuonna 1996. Pankit tarjoavat muun muassa asuntolainaa, erilaisia kulutusluottoja, luottokortteja ja sijoittamisen palveluja.

Pankkitilit Suomessa

Suomalaispankkien tavanomaisimpia tilityyppejä ovat käyttötili, säästötili ja määräaikaistalletustili. Kun pankkitilille talletetaan rahaa, ne käytännössä lainataan pankille. Tilillä oleva rahamäärä on siis summa, jonka pankki on asiakkaalle velkaa. Tälle velalle maksetaan yleensä pientä korkoa (joskin tällä hetkellä yleinen korkotaso on niin matala, etteivät talletukset juuri kerrytä korkoa).

Käyttöoikeus tiliin on vain tietyillä, erikseen sopimukseen tai valtakirjaan merkityillä henkilöillä. Yleensä aikuisten yksityishenkilöiden pankkitileihin on käyttöoikeus vain yhdellä henkilöllä, mutta esimerkiksi alaikäisillä ja pariskunnilla voi olla tilejä, joihin käyttöoikeus on useammalla kuin yhdellä henkilöllä.

Erityyppiset pankkitilit

Suomalaisten pankkien asiakaspalvelu siirtyy vähitellen verkkoon

Suomalaisten pankkien asiakaspalvelu keskittyy nykyään pitkälti verkkopankkiin, puhelinpalveluun, nettisivujen chatteihin ja sosiaaliseen mediaan. Chateissa ja sosiaalisen median asiakaspalvelukanavissa ei kuitenkaan käsitellä henkilökohtaisia pankkiasioita, vaan niissä keskitytään yleisluontoisempiin kysymyksiin. Henkilökohtaisissa asioissa kannattaa pankkia lähestyä verkkopankin asiakaspalvelussa, puhelimitse tai mahdollisuuksien mukaan konttorissa.

Konttoreissa tarjotaan edelleen asiakaspalvelua, mutta monesti pankki suosittelee varaamaan ajan konttorikäynnille etukäteen. Monet aiemmin konttorikäyntiä vaatineet pankkiasiat voi hoitaa verkkoneuvottelujen kautta. Esimerkiksi useamman suomalaisen pankin asuntolainaneuvottelut voi nykyään käydä verkossa.

Pankin vaihto Suomessa

Suomalaiset eivät vaihda usein pankkiaan, sillä sitä pidetään asiakkaalle hankalana. Liiallinen uskollisuus ei kuitenkaan kannata, vaan tuotteita ja palveluja kannattaa vertailla. Esimerkiksi asuntolainan marginaaleissa voi olla niin suuri ero, että pankin vaihtaminen tuo jopa tuhansien eurojen säästöt.

Pankin vaihtaminen on mahdollista tehdä joko itse tai antaa uuden pankin hoitaa suurimman osan asioista puolestaan.

Muistilista pankin vaihtajalle

  1. Mieti, mitä palveluita haluat uudesta pankista ottaa. Haluatko siirtää pankkiin säästöjen lisäksi myös lainat ja vakuutukset?
  2. Tee huolellinen taustatutkimus, vertaile pankkien tuotevalikoimaa ja lähetä halutessasi pankeille tarjouspyyntö. Valitse itsellesi paras pankki vasta huolellisen vertailun jälkeen
  3. Valtuuta uusi pankkisi hoitamaan pankin vaihdos valtakirjalla. Voit myös valtuuttaa pankin lakkauttamaan vanhan tilisi.
  4. Ohjaa e-laskut ja suoraveloitukset uuteen pankkiin ja ilmoita uudet tilinumerot palkan maksajalle, Kelalle ja verohallinnolle.

Pankkia vaihtaessa ei kannata kiirehtiä sulkemaan aiempaa tiliä tai maksukorttia, sillä uusien kortti- ja tilinumeroiden ilmoittamisessa kaikille tarpeellisille tahoille voi mennä aikansa.

Usein kysyttyjä kysymyksiä Suomen pankeista

Mitä pankkeja Suomessa toimii?

Suomessa toimivia suomalaisia pankkeja ovat esimerkiksi OP, S-Pankki, Säästöpankki ja Oma Säästöpankki.

Suomalaisten pankkien lisäksi Suomessa toimii ulkomaisia pankkeja, joista osalla on Suomessa sivuliike. Joillain ulkomaisilla pankeista ei ole Suomessa varsinaista sivukonttoria, vaan ne toimivat täysin verkosta käsin. Bank Norwegian on esimerkki pankista, joka toimii Suomessa ilman varsinaista sivukonttoria.

Mikä tekee pankista suomalaisen?

Pankin tekee suomalaiseksi se, että pankin pääkonttori sijaitsee Suomessa. Pankin kotimaisuuteen ei kuitenkaan kannata keskittää liikaa huomiota, sillä myös kaikki Suomessa toimivat ulkomaiset pankit toimivat Finanssivalvonnan alaisuudessa. Myös ulkomaisia pankkeja koskevat siis tiukat pelisäännöt ja niissä asiointi on turvallista.

Mikä pankki kannattaa valita?

Tähän kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta, sillä omaan tilanteeseen sopivin pankki riippuu siitä, mitä palveluita pankilta tarvitsee. Esimerkiksi matalin asuntolainan marginaali tai eniten etuja tarjoava luottokortti voivat olla syitä pankin valintaan.

Kuinka paras pankki valitaan?

  1. Kartoita oman asioinnin laajuus, kuten säästöt, lainat sekä sijoitukset.
  2. Mieti, haluatko asioida konttorissa, vai haluatko ennemmin suorittaa kaiken asioinnin verkossa?
  3. Vertaile tarvitsemiasi pankkipalveluita ja valitse pankki, joka tarjoaa palvelut edulliseen hintaan.