Sähköä kaikkialle Suomeen
Autamme sinua löytämään päivän parhaat sähkötarjoukset.
-
Sähköt kotiin ja mökille parhaalla hinnalla
-
Vertaile johtavien sähköyhtiöiden tarjoukset
-
Sähkösopimuksen tekeminen onnistuu parissa minuutissa
Hae paras sähkötarjous
Sähkön tilaaminen on helppoa
-
Arvioi sähkönkulutuksesi
Syötä vuosikulutus tai käytä laskurimme arviota
-
Vertaile tarjoukset
Selaa tarjouksia ja löydä halvin sähkösopimus
-
Solmi uusi sähkösopimus
Täytä henkilötiedot ja vahvista tilauksesi
Tunne sähkömarkkinoiden toimijat
Sähköstä puhuttaessa on hyvä tunnistaa sähkön keskeinen sanasto. Käytännässä tämä tarkoittaa sähkömarkkinoiden rakenteen avaamista.
Sähkömarkkinoilla sähköä tuotetaan, siirretään ja myydään eri toimijoiden välillä. Keskeisiä toimijoita ovat viranomaiset, sähköntuottajat, verkkoyhtiöt, sähkönmyyjät ja kuluttajat. Sähkömarkkinat voivat olla kansallisia tai kansainvälisiä, ja niillä voi käydä kauppaa eri tavoin, kuten kiinteällä tai vaihtelevalla hinnalla.
Viranomaiset vastaavat sähkömarkkinoiden sääntelystä ja valvonnasta Suomessa. Merkittävimmät viranomaiset ovat Energiavirasto ja Kilpailu- ja Kuluttajavirasto (KKV). Viranomaiset varmistavat, että sähkön tuotanto, siirto, jakelu ja myynti tapahtuvat lakien, sopimusten, standardien ja asetusten mukaisesti. Viranomaistoiminnan ja markkinavalvonnan tavoitteena on turvallinen, luotettava ja tehokas sähkömarkkina kaikille osapuolille.
Sähköntuottajat ovat vastuussa sähkön tuotannosta erilaisin menetelmin. Suomessa sähköä tuottavat monet eri tahot, kuten sähköyhtiöt ja voimalaitokset. Merkittäviä sähköntuottajia Suomessa ovat esimerkiksi Teollisuuden voima, UPM Energy, Helsingin Energia ja Fortum. Lisäksi on lukuisia pientuottajia, kuten yksittäisiä tuulivoimaloita tai aurinkopaneeleja omistavia yksityishenkilöitä ja yrityksiä.
Sähköverkkoyhtiöt huolehtivat sähkön siirrosta ja jakelusta toimijoiden kesken.Suomessa toimii yhteensä 67 sähköverkkoyhtiötä. Suurimpia toimijoita ovat Caruna Oy, Elenia Verkko Oyj ja Helen Sähköverkko Oy.
Sähkömyyjät eli sähköyhtiöt ovat vastuussa sähkön myynnistä kuluttajille ja yrityksille tarjoamalla erilaisia sähkösopimuksia. Myyjien tarjoamat sähkösopimukset voivat vaihdella hinnoittelumallien, sopimuksen keston ja sähkön alkuperän mukaan. Osa sähkömyyjistä keskittyy vain sähkön myyntiin, osa tuottaa myös sähkön. Suomessa toimii yhteensä 69 sähköyhtiötä. Suurimpia toimijoita ovat Fortum, Helen ja Vattenfall.
Kuluttajat ovat yksi tärkeimmistä sähkömarkkinoiden toimijoista, sillä he ovat niitä, jotka käyttävät sähköä ja ostavat sitä sähkönmyyjiltä Kuluttajien valinnat vaikuttavat sähkömarkkinoiden kehitykseen ja sähkön tuotantoon, ja siksi kuluttajien rooli on merkittävä.
Sähkön kilpailuttajat, kuten VertaaEnsin.fi, sijoittuvat kuluttajien ja sähkönmyyjien väliin. Sähkövertailun ja vastaavien työkalujen avulla kuluttajat pystyvät vertailemaan sähkösopimuksia hinnan, sopimustyypin, tuotantotavan ja muiden keskeisten sopimusehtojen osalta.
Sähkömarkkinoiden toiminta perustuu tuottajien ja ostajien väliseen kauppaan, jossa sähköä myydään tarjousten perusteella. Sähköyhtiöt hankkivat sähköä joko suoraan tuottajilta tai sähköpörssin kautta. Sähkön hinta määräytyy avoimesti kysynnän ja tarjonnan perusteella, joka vaihtelee vuorokauden ja vuodenajan mukaan. Tämä tarkoittaa, että sähkön hinta voi vaihdella merkittävästi ja kuluttajan kannattaa seurata markkinatilannetta. Sähkömarkkinat toimivat kaikkialla maailmassa samalla periaatteella.
Sähköalan toimijat palveluksessasi
Sähkön päätyminen voimalaitoksesta kodin tai yrityksen pistorasiaan ei tapahdu itsekseen, vaan taustalla on pitkä palveluketju.
Palvelun keskiössä ovat luonnollisesti sähkösopimukset. Suomessa toimii reilut 50 sähkön myyjää, joista useammat tarjoavat laajan valikoiman erilaisia sähkösopimuksia erilaisiin tarpeisiin. VertaaEnsin.fi on auttanut suomalaisia kuluttajia parhaiden sähkötarjousten löytämisessä vuodesta 2020. Palvelumme kautta vertailet nopeasti tunnettujen sähköyhtiöiden päivittäiset sopimushinnat ja toimitusehdot.
Läheisesti sähkösopimuksiin liittyvät erilaiset asiakaspalvelu- ja tukipalvelut, näistä keskeisimpänä asiakkuuksien hallinta. Useimmat sähköalan toimijat tarjoavat asiakaspalvelua puhelimella, sähköpostilla ja chat-palvelulla. Joillakin sähköntoimittajilla on myös fyysisiä asiakaspalvelupisteitä. Asiakaspalvelu auttaa asiakkaita muun muassa sopimusten tekemisessä, laskutuksessa ja häiriötilanteissa. Sähkövertailumme asiakaspalvelu auttaa sinua arkisin sopivan sähkösopimuksen valinnassa ja tekemisessä puhelinnumerossa 010 271 7291 klo 10—17. Puhelun hinta on 0 € + pvm/mpm. Voit olla meihin yhteydessä myös sähköpostitse lähettämällä viestin osoitteeseen asiakaspalvelu@vertaaensin.fi.
Useat sähköalan toimijat tarjoavat nykyisin ilmaisia mobiilisovelluksia sähkönkulutuksen seurannan ja hallinnan tueksi. Vaatimuksena sovellusten käytölle on tietysti asiakkuus. Myös sähköyhtiöiden tekemä asiakasviestintä on siirtynyt yhä enenevissä määrin digitaaliseksi, ja nykyisin erilaista energiavalistusta on saatavilla enemmän kuin koskaan.
Peruspalveluiden ohessa sähköyhtiöt tarjoavat asiakkailleen sekä etuja että maksullisia lisäpalveluita. Yleisin esimerkki etuuksista ovat bonusohjelmat sekä ilmaiset/alennetut kuukaudet. Maksullisista lisäpalveluista suosituimpia ovat aurinkopaneelit, sähköautojen latauspalvelut, energiamittareiden vuokraus, sekä älykkäiden sähkölaitteiden myynti.
Kilpailuta ja löydä sinulle paras sähkö
Suomessa toimii yli 50 sähköyhtiötä, jotka tarjoavat satoja erilaisia sähkösopimuksia kuluttajille. Tavoitteemme on auttaa sinua löytämään paras sähkösopimus juuri sinun tarpeisiisi. Palvelumme avulla näet tunnettujen sähköyhtiöiden päivän parhaat tarjoukset napin painalluksella. Tarjousten hinnat ja ehdot ovat täsmälleen samoja kuin sähköyhtiöiden omilla sivuilla. Ajoittain saatat saada kauttamme jopa paremman diilin kuin mistään muualta.
Esittelyssä sähkön tuotantotavat aurinkosähköstä ydinvoimaan
Tuoko aurinkosähkö valoa elämääsi? Nostattaako ajatus tuulivoimasta? Noin joka kymmenes sähkön kilpailuttaja valitsee sähkösopimuksen ensisijaiseksi valintakriteeriksi energian tuotantotavan. Sillä miten energia on tuotettu, on merkitystä sekä meidän sukupolvellemme, mutta ennen kaikkea lapsillemme. Tutustu sähkön tuotantotapoihin ja käsitteisiin, ja vertaile sinulle sopivimmat toimijat.
Sähkön laatuvaatimukset - Mitä sinun tulee tietää?
Sähkön laatuvaatimukset takaavat asiakkaille turvallisen ja luotettavan sähkönsiirron. Harva kuluttaja tulee asiaa miettineeksi, sillä sähkön laatu Suomessa on pääsääntöisesti erittäin korkea ja vaaratilanteita syntyy erittäin harvoin. Sähkön tärkeimmät laatuvaatimukset ovat:
- Jännite
- Sähkön siirron aikana jännitteen tulee pysyä sallitulla alueella, joka on yleensä 220-230 volttia.
- Taajuus
- Sähköverkon taajuus on Suomessa 50 Hz ja sen tulee pysyä tasaisena.
- Sähköverkossa voi esiintyä häiriöitä, kuten ylijännitteitä tai oikosulkuja. Jos koet häiriöitä sähkönsiirrossa, ota yhteyttä sähköntoimittajaasi mahdollisimman pikaisesti.
Sähköverkon ylläpitäjä ja viranomaiset vastaavat ensisijaisesti näistä asioista. Kuluttajan kannalta keskeisin asia on varmistaa, että kodin sähkölaitteet ovat yhteensopivia muun sähköverkon kanssa. Tästä syystä esimerkiksi ulkomailta tilattuja tai ostettuja sähkölaitteita käytettäessä tulee kiinnittää erityistä varovaisuutta.
Eräs keskeisistä tekijöistä laadukkaan ja turvallisen sähkönjakelun kannalta Suomessa on maakaapelointi. Tällöin sähkö siirtyy maan alla sijaitsevassa sähköverkossa ilmassa roikkuvien johtojen sijaan. Maakaapeli on erityisesti taajamien ja kaupunkien ratkaisu, mutta viimeisen vuosikymmenen aikana myös maaseudulla ilmajohtoja on korvattu kasvavissa määrin nk. säävarmoilla sähköverkoilla. Maakaapelin käyttö vähentää sähkökatkojen ja häiriöiden määrää, parantaen siten myös sähkön laatua.
Suuri sähköaiheinen kyselytutkimus 2023
Sähkövertailu VertaaEnsin.fi selvitti suomalaisten kokemuksia sähkökriisistä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kotitalouden sähkösopimuksista vastaavat yli 18-vuotiaat kuluttajat, joiden lähtöotos edustaa koko Suomea sukupuolen, iän ja alueen mukaan. Kyselyyn vastasi 1050 suomalaista. Tiedonkeruu toteutettiin YouGov Finlandin kuluttajapaneelissa 6.– 10.maaliskuuta 2023.
Joka kolmas kuluttaja koki sähkön hinnan nousseen merkittävästi
36 prosenttia suomalaisista koki sähkölaskujensa kasvaneen sähkökriisin aikana. 25 prosenttia vastaajista koki sähkölaskujensa kasvaneen jossain määrin. 34 prosenttia koki, että hinta ei ollut muuttunut tai se oli laskenut. Hinnan nousu jakautui tasaisesti kaikkiin asumismuotoihin. Eniten sähkön hinnan nousu vaikutti 50–59-vuotiaisiin suomalaisiin.
Kysymykseen “onko kuluttamasi sähkön hinta muuttunut 12 kk aikana” yli 60 prosenttia vastaajista koki sähkön hinnan nousseen. Tulos on mielenkiintoinen, kun sitä peilaa valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen, Datahuoneen, tekemään tutkimuksen. Sen mukaan ainoastaan 13 prosentista 2022 joulukuussa voimassa olleista sähkösopimuksista ylittyi 20 sentin kWh-hinta.
Joka neljäs kuluttaja joutui turvautumaan säästöihin sähkön hinnan nousun takia
Kyselyyn vastanneista 24 % joutui turvautumaan henkilökohtaisiin säästöihin sähkön hinnan nousun takia.
Säästöihin turvautuminen oli yleisintä 18–29-vuotiaiden keskuudessa, jossa vastaajista 41 % joutui turvautumaan säästöihin. Toiseksi yleisintä omiin säästöihin turvautuminen oli pienessä kaupungissa asuvilla (40 %) ja kolmanneksi yleisintä maaseudulla asuvilla (34 %).
Harvinaisinta säästöihin turvautuminen oli pääkaupunkiseudulla asuvilla (18 %) ja yli 60-vuotiailla (19 %). Kyselytutkimuksesta selvisi, että sähkösopimustyypillä ei ollut korrelaatiota sen suhteen joutuiko vastaaja turvautumaan säästöihinsä.
Joka kymmenes kuluttaja lainasi rahaa selvitäkseen sähkölaskustaan
Kysymykseen “oletko viimeisen 12 kk aikana ottanut lainaa selvitäksesti sähkölaskusta” 11 prosenttia kuluttajista vastasi myöntävästi. Tiukimmille joutuivat 18–29-vuotiaat, joista peräti 18 prosenttia joutui ottamaan lainan selvitäkseen sähkölaskuistaan. Vähäisintä lainantarve (alle 5 %) oli yli 60-vuotiailla. Tämä voi perustua siihen, että yli 60-vuotiaat ovat uskollisia asiakkaita kohtuullisilla sähkösopimuksella ja ovat kerryttäneet enemmän säästöjä kuin nuoret kuluttajat, joka solmivat ensimmäisiä sähkösopimuksiaan sähkökriisin aikana.
Kaikista vastaajista 5 % lainasi rahaa perheeltä tai ystäviltä, 4 % otti luottokorttilainaa ja 2 % haki lainaa pankista.
Energiakriisi sysäsi joka toisen kuluttajan mielikuvan energiayhtiöstä negatiiviseksi
51 % kyselyyn vastanneista vastasi, että heidän mielikuvansa energiayhtiöistä muuttui negatiivisemmaksi energiakriisin aikana. Vastaajista vain 3 % koki, että heidän mielikuvansa energiayhtiöistä olisi kehittynyt positiivisemmaksi energiakriisin aikana. Heilahtelu oli suurinta nuorten kohdalla, sillä 18–29-vuotiaista 23 % ei osannut kertoa oliko heidän mielikuvansa kehittynyt positiiviseen vai negatiiviseen suuntaan.
Seniorit suosivat määräaikaisia sähkösopimuksia pörssisähkön edullisuudesta huolimatta
Kyselyyn vastanneista senioreista 55 % oli määräaikainen sähkösopimus. Muissa ikäluokissa määräaikaisten sähkösopimusten suosio on heikompaa, sillä näistä 38–45 % on määräaikainen sähkösopimus. Tämä on merkille pantava huomio, koska historiallisen datan perusteella pörssisähkö on edullisin vaihtoehto kuluttajalle.
Jopa 9/10 kuluttajasta ei tiedä sähkön kilpailutuksella saavutettavaa säästöä
Sähkön kilpailuttamisella saatu säästö on tyypillisimmin 31–45 %. Kyselyyn vastanneista vain 6 % osasi arvioida sähkön kilpailutuksella saavutettavan taloudellisen hyödyn oikein.
51 % kyselyyn vastaajista aliarvioi sähkön kilpailutuksesta saatavan hyödyn alakanttiin.39 % vastaajista puolestaan ei osannut tai halunnut arvioida sähkön kilpailutuksesta saatua hyötyä. Vain 3 % vastaajista yliarvioi kilpailutuksella saadun hyödyn.
Joka kymmenes nuori aikuinen ei tiedä kotinsa lämmitystapaa
Peräti 12 prosenttia nuorista aikuisista ei osaa nimetä kotinsa lämmitystapaa. Epätietoisuutta on myös vanhempien kuluttajien keskuudessa, sillä 8 prosenttia 40–49-vuotiaista ei tiennyt kotinsa lämmitysmuotoa. Huomattavaa oli, että lähes kaikki yli 50-vuotiaat tiesivät oman kotinsa lämmitystavan.
Maantieteellisesti tarkasteltuna eniten epätietoisuutta lämmityksen suhteen oli pääkaupunkiseudulla, jossa 8 prosenttia oli tietämättömiä kotinsa lämmitystavasta. Myös kerrostalossa asuvien vastaajien epätietoisuus oli verrattain suurta (8 %).
Epätietoisten osuus on todennäköisesti kyselyssä tilastoitua lukua suurempi, sillä kyselyyn vastanneista 65 % asui kerrostalossa ja 70 % vuokralla. Näiden asuintapojen lämmitysmuoto on lähes poikkeuksetta kaukolämpö.
Kyselyyn vastanneiden keskuudessa yleisin lämmitystapa 51 prosentin osuudella oli kaukolämpö. Luku on hyvin lähellä Motivan vuonna 2018 tilastoimaa 46 prosentin osuutta asuin- ja palvelurakennusten lämmitysenergiasta.
Nuoret aikuiset vaihtavat sähköyhtiötä huomattavasti senioreita herkemmin
Kyselyn tulosten mukaan peräti 55 % yli 50-vuotiaista oli ollut sähköyhtiönsä asiakas yli 3 vuotta. 30–39-vuotiaista 29 % oli ollut saman sähköyhtiön asiakkaana yli kolme vuotta ja alle 30-vuotiaista 21 %. Tämä puhuisi sen puolesta, että nuoret kilpailuttavat sähköyhtiöitä muuta väestöä ahkerammin, kun taas vanhemmissa ikäryhmissä asiakasuskollisuus ja tuttuus voi olla edullista hintaa merkittävämpi valintakriteeri.