
Taksilla kulkeminen on nykyään arkipäiväisempää kuin ennen, kiitos Suomeen rantautuneiden taksisovellusten. Ulkomailta tulleiden taksiyritysten taksisovellusten lisäksi markkinoille on saatu myös kilpailukykyisiä suomalaisia vaihtoehtoja. Vertailussamme selviää, paljonko taksi maksaa Helsingissä vuonna 2020, ja miten kyydin hinta muuttuu valitun sovelluksen mukaan.
Tässä artikkelissa käsitellään seuraavia aiheita:
- Taksimuutos 2018
- Taksivertailun lähtökohdat
- Taksivertailu Helsinki
- Kovanen
- O2Taksi
- Uber
- Yango
- FixuTaxi
- TaksiHelsinki
- Taksini
- Taksivertailun tulokset Helsingissä
- Yhteenveto – mikä on halvin taksisovellus Helsingissä vuonna 2020?
Taksimuutos 2018
Taksien hinnoitteluun tuli isoja muutoksia kesällä 2018, mikä vapautti hinnoittelua huomattavasti. Alalle tuli useita eri toimijoita, ja myös taksin tilaamiseen ja kyydinhallintaan liittyviä sovelluksia on tarjolla runsaasti. Nykyään taksiyritykset saavat pitkälti päättää itse hinnoittelustaan ja tämä on avannut kilpailua ja tuonut huomattavaa etua taksiasiakkaille.
Taksimuutoksen ideana oli, että kilpailu lisää valinnanvaraa asiakkaalle. Nyt taksin pitää kertoa asiakkaalle hinta etukäteen. Hinta voidaan mainita joko hinnastossa, suullisesti tai nettisivuilla. Useat taksiyritykset ovat lanseeranneet oman sovelluksensa, joita käsittelemme tässä artikkelissa.
Hintamuutoksista huolimatta taksien hinnat ovat olleet tasaisessa kasvussa.

Viimeisimmän Traficomin henkilöliiketutkimuksen mukaan, suomalaiset ajavat taksilla vuorokaudessa keskimäärin 0,28 kilometriä asukasta kohden. Pienestä toimialasta ei ole kyse, sillä taksiliikenteen liikevaihto on Tilastokeskuksen mukaan ollut vuosina 2013-2017 noin 1,1 miljardia euroa.
Taksien hintavertailu ei ole helppoa, ja sovelluksia on tarjolla useita. Kuten kaikkien palvelujen kohdalla, vertailu säästää kuitenkin huomattavan summan rahaa.
Taksivertailun lähtökohdat
Vertailimme Helsingissä kuutta eri taksisovellusta, ja niiden hintoja keskenään. Testissä käytettiin jokaisen kyytiyrityksen omaa sovellusta, ja tarkistettiin hinnat samaan aikaan. Näin saatiin vertailukelpoinen hinta jokaiselta tarjoajalta.
Testissä käytettiin kahta eripituista matkaa Helsingissä. Lyhyempi matka oli 2,5 kilometriä, ja reitti kulki Helsingin keskustasta Hernesaareen. Pidempi matka oli Helsingistä Espooseen, matkan pituus oli noin kahdeksan kilometriä.
Taksivertailu Helsinki
Taksien hinnoitteluun tuli muutos kesällä 2018, mikä vapautti hinnoittelua huomattavasti. Nykyään taksiyritykset saavat päättää itse hinnoittelustaan ja tämä on avannut kilpailua ja tuonut huomattavaa etua taksiasiakkaille.
Helsingissä vertailimme kuuden eri taksipalvelun hintoja. Kartoitimme minkä hintaista olisi kulkea pidempi matka taksilla, sekä lyhyempi matka keskustan läheisyydessä.
Mukana vertailussa olivat Yango, FixuTaxi, Kovanen ja Uber. Näistä suomalaisia taksiyrityksiä ovat Kovanen ja FixuTaxi.
Yango |
Fixutaxi |
Kovanen |
Uber |
Taksini |
TaksiHelsinki |
Vertailimme yllämainittujen taksipalveluiden hintoja Helsingissä, sekä sovelluksien käyttökokemusta. Kartoitimme, minkä hintaista olisi kulkea pidempi matka taksilla Helsingistä Espooseen, sekä lyhyempi matka keskustan läheisyydessä.
Tarkista blogistamme myös vastaavat Turussa ja Tampereella tehdyt taksivertailut sekä sähköpotkulautojen hintavertailu Helsingissä.
Kovanen
Kovanen on perinteikäs helsinkiläinen taksiyritys, ja myös heillä on vuonna 2020 oma taksisovellus.
Sovellukseen pystyy kirjautumaan sähköpostiosoitteella, Google- tai Facebook-tilillä. Testivaiheessa sovellus hieman takkuili, mutta oli selkeä käyttää.
Reitin lähtöpisteeksi asetettiin taas Lasipalatsinaukio 1. Päätepisteen kohdalla oli haasteita, koska sovelluksessa ei voinut valita kohteeksi Leppävaaran asemaa, mutta Kauppakeskus Sello löytyi.
Maksutapoja on tarjolla useampi; matkan voi joko maksaa autossa käteisellä, PayPalilla tai lisäämällä maksukortin tiedot. Sovellus ei kerro arviota siitä, kuinka kauan auton saapumisessa kestää, mutta matkan kestoksi sovellus ilmoittaa 20 minuuttia. Hintaa tälle matkalle muodostuisi 29 euroa.
02Taksi
02Taksi -sovellus mainostaa toimivansa kaikkialla Suomessa, ja näin ollen se on käytössä myös Helsingissä. Sovellus ei itse tarjoa kyytejä, vaan käyttäjä voi valita useiden eri palveluntarjoajien välillä. Näin ollen sovellus toimii samalla periaatteella kuin Über tai muut kyydinvälitysfirmat. 02 Taksia ylläpitää 020202 Palvelut Oy, joka on Fonectan sisaryhtiö.
TÄHÄN KUVA

02Taksi-sovellus antaa jaoetlla tuloksia usealla eri tavalla. Käyttäjä voi esimerkiksi päivittää listan hinan mukaan, tai valita parhaat arviot saaneet kyytiyritykset.
Uber
Uber on toiminut Suomessa jo usean vuoden, ja palasi takaisin pienen tauon jälkeen vuonna 2018.
Uberin sovellukseen kirjaudutaan myös puhelinnumerolla. Maksaminen onnistuu syöttämällä joko maksukortin tiedot tai käyttämällä joko Google Paytä tai PayPalia. Osoitteiden syöttö tapahtuu samaan tapaan kuin muissakin sovelluksissa. Auton saisi paikalle sovelluksen mukaan kolmessa minuutissa, mutta matkan aika-arvio ei ole nähtävissä. Matkan hinta Uberilla kustantaisi 22,60 euroa UberX autovalinnalla.
Yango
Yango on yksi suomalaisen taksikentän uusimmista tulokkaista. Yango on venäläinen kyytipalveluyritys, joka aloitti Suomessa vuonna 2018. Yango toimii samalla periaatteella kuin Uber, eli sillä ei ole omia autoja. Yango ei siis palkkaa kuljettajia työntekijöiksi, vaan välittää paikallisten yhteistyökumppaneiden autoja. Venäjällä palvelu tunnetaan nimellä Yandex Taxi.
Yangon sovellukseen kirjaudutaan puhelinnumerolla ja maksutapoja on useita. Toisin kuin muissa vertailun sovelluksissa, Yangolla voi maksaa myös käteisellä. Kirjautumisen ja maksutavan, sekä maksutietojen täyttämisen jälkeen pääsee nopeasti aloittamaan auton tilaamisen.
Myös Yangon kohdalla lähtöpisteeksi määriteltiin Lasipalatsinaukio 1 ja kohteeksi Leppävaaran asema. Vertailun toteutusajankohtana, eli keskiviikkona keskipäivällä auto saapuisi arviolta kolmessa minuutissa ja sovellus näyttää matkan arvioiduksi kestoksi 18 minuuttia.
Reitillä näkyy myös Google Mapsin tapaan, että matkalla saattaa olla hieman ruuhkaa, sillä osa reitin vihreästä viivasta näkyy. Yangon kartat eroavat hieman muista sovelluksista, koska Yango käyttää omia karttapohjiaan. Näin he kertovat kustannusten olevan pienempiä ja reittivalintojen parempia.
FixuTaxi
Fixutaxi on Cabonlinen omistuksessa oleva brändikonsepti, joka tarjoaa halvempia hintoja.
FixuTaxin sovellus on täysin identtinen Kovasen sovellukseen. Se myös vaatii samaan tapaan kirjautumisen ja maksutavoissa on samat vaihtoehdot. Ainoaksi eroksi osoittautui hinta. Matka osoitteesta Lasipalatsinaukio 1 määränpäähän Leppävaaran Asema kustantaisi tällä hetkellä 25euroa.
TaksiHelsinki
Taksi Helsinki Oy toimii Helsingin lisäksi muillakin alueilla ja se onkin Suomen suurin taksien välitysyhtiö. Taksi Helsinki on ollut toiminnassa vuodesta 1989 ja sillä on pääkaupunkiseudulla 1300 taksia liikenteessä.
Taksihelsingin sovellus on helppokäyttöinen, ja rekisteröinti on hieman nopeampi kuin muissa palveluissa. TaksiHelsingin sovelluksella voi tehdä taksintilauksen heti, tai asiakas voi määrittää myös ennakkotilauksen. Sovelluksessa on mahdollista valita joko ns. mittarihinta, tai kiinteä hinta matkalle.

Taksini-sovellus
Lähitaksin oma sovellus Taksini toimii 45 eri paikkakunnalla Helsinki mukaan luettuna. Lähitaksi on perustettu vuonna 1965 autoilijoiden toimesta ja se on laatusertifioitu taksikeskus.
Taksini-sovelluksen rekisteröinti onnistuu samoin kuin muut sovellukset. Poikkeuksena muihin Taksini kysyy myös asiakkaan sähköpostiosoitteen rekisteröintivaiheessa.
Taksini-sovelluksen käyttö on helppoa ja osoitteet ja maamerkit löytyvät sovelluksesta helposti. Sovellus ei automaattisesti näytä matkan hintaa, mutta asiakas voi halutessaan valita kiinteän hinnan matkalle.
Taksivertailun tulokset Helsingissä
Hintoja vertailtiin arkipäivänä iltapäivästä. Kannattaa muistaa, että takseilla on viikonloppuisin usein eri hinnasto ja että Uberin kaltaisten taksipalveluiden hinnat perustuvat reaaliaikaiseen kysyntään.
Pidemmällä matkalla halvin taksipalvelu oli Yango.
Lasipalatsinaukio 1 – Leppävaaran asema 8,1km | |
Kovanen | n. 29€ |
FixuTaxi | n. 25 € |
Uber | n. 23 € |
Yango | n. 13 € |
Taksini | n. 25,85 € |
02Taksi | n. 26-28 € |
Taksihelsinki | n. 36,40 € |
Vertailu suoritettiin myös lyhyemmällä matkalla Rautatieaseman ja Hernesaarenrannasta löytyvän suositun ravintola ja saunakompleksi Löylyn välillä. Matkaan kuluisi noin puoli tuntia jalan, mutta autolla paikalle pääsee kymmenessä minuutissa. Alla olevasta taulukosta selviää, mihin hintaan tämä matka taittuisi taksilla.
Myös tällä reitillä Yango on halvin, ja voittaa kalleimman vaihtoehdon reilusti. Yangon hinnat ovat molemmissa vertailuissa edullisimpia, mutta hinnat vaihtelevat ajankohdan ja kiireellisyyden mukaan.
Rautatieasema – Löyly, Hernesaarenranta 2.5km | |
Kovanen | n. 13€ |
FixuTaxi | n. 10 € |
Uber | n. 9 € |
Yango | n. 4 € |
Taksini | n. 16,63 € |
Taksihelsinki | n. 18,70 € |
02Taksi | n. 12-14 € |
Taksimatka Helsinki-Turku välillä
Testasimme myös millä hinnalla pääsisi niinkin pitkän matkan, kuin Turku-Helsinki -välin. Tämä hinta katsottiin ainoastaan yhdellä sovelluksella, Helsingissä toimivalla Uberilla.

Testausajankohtana Uber-matkan hinnaksi Helsingin Rautatieasemalta Turun kauppatorille olisi tullut hintaa 212,62 euroa. Kyytiin mahtuisi tosin kolme ihmistä, jolloin maksettavaa kertyisi hieman yli 70 euroa per matkustaja.
Yhteenveto – mikä on halvin taksisovellus Helsingissä vuonna 2020?
Vertailun halvin taksisovellus oli ehdottomasti Yango. Hintaero oli huomatta, ainakin testihetkellä, kun liikenne oli normaalia. Yango kuitenkin käyttää ruuhka-ajan hinnoittelua, jolloin hinta on normaalia korkeampi, kun kysyntää on enemmän. Tämä saattaa pienentää todellista hintaeroa.
Uberin ja FixuTaxin hintaerot eivät olleet suuria, mutta Uber oli molemmissa esimerkeissä hieman halvempi.
Kalleimmaksi taksisovellukseksi vertailussa osoittautui TaksiHelsingin sovellus. Vertailuhetkellä Taksihelsingin hinnat olivat moninkertaiset halvimpaan vaihtoehtoon verrattuna.
Vertailussa on kuitenkin otettu huomioon vain taksisovelluksien hinnat. Kokonaiskuvaan vaikuttaa tietysti myös käytössä olevien autojen määrä, palvelun ja kuljetuksen laatu, sekä saatavuus.