Sähköpotkulaudat Helsingissä – laaja käyttäjätesti

|Posted by Juuso Korhonen | Kaikki artikkelit, VertaaEnsin selvittää
Tags: sähköpotkulauta, sähköpotkulauta helsinki, skuutti
sähköpotkulauta helsinki

Mikä on sähköpotkulauta?

Sähköpotkulauta eli skuutti on nimensä mukaisesti sähköllä toimiva potkulauta. Potkulaudan päällä seisotaan, ja sitä liikuttaa sähkömoottori, joka saa voimansa potkulaudassa olevista akuista. Kyseisiä laitteita vuokraavat monet eri toimijat Suomessa. Sähköpotkulaudoissa on eroavaisuuksia, riippuen niitä vuokraavasta yrityksestä.

Sähköpotkulautaa ohjataan ohjaustangolla, ja tangossa on yleensä säätökahvat tai painikkeet joilla kontrolloidaan kiihdytystä ja jarrutusta. Joissakin malleissa jarruttaminen tapahtuu kädellä ja toisissa jalalla rengasta painamalla. Hallintamekanismien lisäksi myös skuuttien hinnat vaihtelevat.

Sähköpotkulauta on ekologinen, edullinen ja näppärä tapa liikkua paikasta toiseen, ja sähköpotkulaudan kuljettaminen on kätevää myös julkisen liikenteen välineissä.

Skuutit ovat rantautuneet Suomen suurimpiin kasvukeskuksiin Turkuun, Tampereelle ja Helsinkiin. VertaaEnsin.fi lähetti hintatiedonsanansaattajat kenttätyöhön testaamaan sähköpotkulautoja. Mikä tarjolla olevista vaihtoehdoista on kaikkein paras?

Sähköpotkulauta tarvitsee toimiakseen sähköä. Voit vertailla sähkösopimukset ilmaisen palvelumme kautta ja säästää huomattavan summan vuodessa!

Sähköpotkulauta Helsinki

Helsingissä on tätä nykyä useita sähköpotkulautoja tarjoavia yrityksiä. Tällä hetkellä Helsingissä toimii neljä yritystä keskustassa.

Moni on viime aikoina vältellyt koronavirustilanteesta johtuen julkisia liikennevälineitä, mikä näkyy myös skuuttien käyttötilastoissa. Kasvusta huolimatta Helsinki jää vielä käyttäjämäärissä jälkeen muita pohjoismaisia pääkaupunkeja. Pitkällä tähtäimellä suuret kaupungit Helsinki mukaan lukien voisivat hyötyä sähköpotkulautojen laajemmasta käytöstä – tämä näkyisi esimerkiksi parempana ilmanlaatuna, jos entistä useampi korvaa autolla tai taksilla tehdyt matkat sähköpotkulaudalla.

Helsingissä kesällä 2021 testatut sähköpotkulautoja tarjoavat yritykset:

  • Lime
  • Hoop
  • VOI
  • TIER

Miten sähköpotkulauta toimii?

Sähköpotkulaudan käyttäminen tapahtuu palveluntarjoajan sovelluksen kautta. Useat sähköpotkulaudat toimivat samalla periaatteella, ja potkulautakyydin aloittaminen, matkan lopettaminen ja maksaminen tapahtuu sovelluksen sisällä.

Tier ja Voi ovat käytettävissä myös Whim sovelluksen kautta, jolloin et tarvitse erillistä sovellusta.

Yleisin tapa käyttää sähköpotkulautaa on avata potkulaudan lukitus sovelluksen sisältä löytyvällä kameralla. Kamera skannaa potkulaudassa olevan QR-koodin tai muun vastaavan yksilöintitunnuksen. Joissain sovelluksissa voit myös syöttää sähköpotkulaudan numeron, jolloin ajoneuvon lukitus aukeaa.

Miten sähköpotkulautaa käytetään?

  1. Lataa. Lataa kännykkääsi palveluntarjoajan sovellus ja rekisteröidy potkulautailijaksi.
  2. Valitse ja varaa. Tarkista sovelluksella vapaat potkulaudat ja valitse lähellä oleva lauta. Irrota lauta lukemalla telineessä oleva QR-koodi.
  3. Aja. Sähköpotkulaudalla liikutaan polkupyörille tarkoitetuilla väylillä tai kaistoilla. Jos erillistä pyörätietä ei ole, sähköpotkulaudalla liikutaan tien oikeassa reunassa.
  4. Muista turvallisuus.Laudalla saa kulkea vain yksi ihminen kerrallaan ja kypärän käyttö on suositeltavaa.
  5. Palauta sähköpotkulauta oikein.Voit palauttaa laudan sovelluksessa näkyvälle alueelle. Keskustassa potkulaudan voi jättää joko sille varatulle paikale, tai sopivaan paikkaan missä se ei häiritse muita kulkijoita.

Testin sisältö

Helsingissä toimii tällä hetkellä siis neljä sähköpotkulautoja tarjoavaa yritystä, ja nämä kaikki sisällytettiin vertailuun.

Jokainen sähköpotkulauta testattiin käyttäjän näkökulmasta, ja testi aloitettiin sovelluksen asentamisella. Tämän jälkeen yleensä tapahtuu rekisteröinti ja maksutavan lisäys. Kun sovellus on saatu toimimaan, voidaan etsiä lähin skuutti ja aloittaa testaus. Ajotestissä kiinnitettiin huomiota ajomukavuuteen ja turvallisuuteen, esimerkiksi jarrutuntumaan.

Sähköpotkulaudan sovelluksen käyttö

Lime Helsinki

Yhdysvaltalainen Lime on Suomessa toimivista yrityksistä kaikkein vanhin. Se on perustettu jo 2017 tammikuussa. Suomeen Lime toi ensimmäiset yli 100 sähköpotkulautaansa 2019 heinäkuussa.

Lime on käytössä yli sadassa eri kaupungissa ympäri maailmaa, joten voisi olettaa, että he ovat pystyneet kehittämään toimintaansa oltuaan sähköpotkulauta-buumin keskiössä alusta asti. Sähköpotkulautojen elinkaarta on kritistoitu, sillä sähköpotkualutojen käyttöikä voi olla vain joitakin kuukausia, mutta Lime myös eroaa kilpailijoista siten, että he omistavat ja valmistavat kaikki sähköpotkulaudat itse, jonka vuoksi he pystyvät osittain uusiokäyttämään ympäri maailmaa kiitävien sähköpotkulautojen osia.

Limen applikaatio löytyy sovelluskaupasta helposti, ja asentaminen on näppärää. Limen sovelluksessa positiivista on selkeä käyttöliittymä. Sovellusta voi myös selailla ennen rekisteröimistä, ja näin näkee hinnat ja varaustilanteen ennen sitoutumista.

Hoop Helsinki

Suomessa toimivista yrityksistä, jotka vuokraavat sähköpotkulautoja, Hoop on ainoa suomalainen. Hoop aloitti toimintansa 2019 toukokuussa, jolloin he toimittavat ensimmäiset 100 sähköpotkulautaa Helsinkiin. Hoop kertoo, että ovat ”ekologisempi, turvallisempi ja edullisempi vaihtoehto” kuin kilpailijansa. Hoopin toimitusjohtaja Jerry Jalavan mukaan ekologisuus tulee siitä, että skuutti on suunniteltu uusiokäytettäväksi.

Hoopin erikoisuus on pysäköintiongelman ratkaiseminen. Monissa maissa sähköpotkulautoja on jätetty hankaliin paikkoihin muita kaupunkilaisa ajatellen. Hoop pyrkii ratkaisemaan ongelman siten, että heillä on erityisiä Hoop-pysäköintialueita, joille sähköpotkulaudan parkkeeraaminen on huomattavasti halvempaa. Hoop mainostaa myös olevansa ekologisempi, sillä potkulaudan materiaalit ovat täysin uusiokäytettävissä, kun se tulee elinkaarensa päähän.

Hoopin sovellus on hyvin samankaltainen Limen vastaavan kanssa. Myös Hoopin sovellukseen tulee lisätä maksukortti ennen käyttöä, ja tämän jälkeen potkulaudan voi avata skannaamalla QR-koodin.

Hoop on siitä erilainen sovellus verrattuna muihin vastaaviin, että käyttäjä saa alennusta, kun parkkeeraa Hoop-sähköpotkulaudan Ride Hoop -applikaatiosta löytyville pysäköintialueille. Hoopin voi halutessaan pysäköidä myös pysäkkien ulkopuolelle, mutta tällöin maksetaan yhden euron pysäköintimaksu.

VOI Helsinki

Ruotsalainen start-up yhtiö VOI rantautui Suomeen maaliskuussa 2019, jolloin he toivat 120 ensimmäistä sähköpotkulautaa Helsinkiin. Yhtiö on perustettu 2018 elokuussa. Omien sanojensa mukaan, yrityksen missiona on helpottaa ihmisten elämää ilman autoa.

Yksi heidän mainosteksteistään kertoo kuinka he ovat säästäneet yli 900 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Luku on laskettu sitä vasten, että VOI sähköpotkulaudoilla kuljettu matka olisi tehty keskikokoisilla autoilla. On tietenkin hieman kyseenalaista voiko sähköpotkulaudalla taittaa samanlaisia matkoja kuin autolla. Luvut eivät ole suoranaisesti vertailukelpoisia, mutta varmasti moni matka on taitettu VOI sähköpotkulaudalla auton sijasta.

VOIn sovellus on ainoa, jossa ei pääse suoraan katsomaan hintoja ennen rekisteröitymistä. Vertailussa esitetty hinta onkin otettu Whim-sovelluksesta. Rekisteröityminen on kuitenkin yhtä helppoa kuin muissakin sovelluksissa, ja tähän vaaditaan yleensä vain sähköpostiosoite ja luottokortti.

TIER Helsinki

Tier on saksalainen yritys, joka oli Helsingissä käytettävissä myös jo maaliskuussa 2019, jolloin heidän ensimmäiset 150 sähköpotkulautaa olivat käytettävissä. Tier toimii kaikissa pohjoismaissa. Tier myös kasvaa nopeaa vauhtia, sillä he ohittivat miljoonan ensimmäisen taitetun matkan nopeammin kuin mikään muu yritys, joka tarjoaa sähköpotkulautoja vuokrattavaksi.

Suomalaisille tuttu F1-maailmanmestari Nico Rosberg on yksi yrityksen tuoreista sijoittajista.

Tierin sovellus on hyvin intuitiivinen, joka opastaa käyttäjää käyttöönotossa. Tieriä voi käyttää myös Whim-sovelluksen kautta.

Sähköpotkulaudan hinnat ja käytön aloittaminen

Kaikki sovellukset vaativat rekisteröinnin ennen käytön aloittamista. Rekisteröinti tarkoittaa palvelun käyttöönottoa sähköpostin avulla, sekä maksutavan lisäämistä palveluun. Näin palvelu veloittaa käyttäjää aina tarkasti käytön mukaan suoraan.

Lime sähköpotkulaudan hinnat Helsingissä

Limen sovellus vaatii kirjautumisen, ja maksutavan lisäämisen ennen kuin pääset käyttämään potkulautaa. Yleisin maksutapa on luottokortti, jonka tiedot tulee lisätä sovellukseen. Limeen voi lisätä myös oman PayPal-tilin.
Limellä on lisäksi käytössä “wallet”, eli lompakko, johon käyttäjä voi lisätä rahaa halutessaan tai asettaa automaattisen saldon lisäyksen.

Limen käyttö maksaa 20 senttiä minuutilta + 1 € avausmaksu. Testipäivänä avausmaksu oli kuitenkin ilmainen, kun maksutavaksi oli valittu Paypal.

Hoop sähköpotkulaudan hinnat Helsingissä

Myös Hoop sähköpotkulauta -palveluun tulee rekisteröityä, ja tämän jälkeen Hoopin käyttö maksaa 15 senttiä minuutilta. Hoop ei veloita aloitusmaksua, mutta Hoopilla on käytössä ehdollinen pysäköintimaksu. Hoop-sähköpotkulaudan voi pysäköidä Hoop-pysäkille, eli Hoop Stoppiin. Näin selviät pienemmällä pysäköintimaksulla. Jos parkkeeraat Hoop Stopin ulkopuolelle, pysäköintimaksu on yksi euro.

Hoopin käyttö maksaa 15 senttiä minuutilta + mahdollinen 1 € pysäköintimaksu.

VOI sähköpotkulaudan hinnat Helsingissä

VOI sähköpotkulauta -palveluun rekisteröidytään samalla tavalla kuin muihinkin, ja rekisteröinnin jälkeen voit käyttää potkulautoja. VOI on samanhintainen kuin Lime.

VOIn käyttö maksaa 20 senttiä minuutilta + 1 € avausmaksu

TIER sähköpotkulaudan hinnat Helsingissä

TIER sähköpotkulauta -palvelussa on käytössä myös yhden euron avausmaksu. Tierin käyttö onnistuu myös Whim-sovelluksella, jolloin minuutista veloitetaan sama 22 senttiä per minuutti ja sama 1 euron avausmaksu.

TIERin käyttö maksaa n. 22 senttiä minuutilta + 1 € avausmaksu.

Mikä on halvin sähköpotkulauta?

Vertailun perusteella Hoop on halvin sähköpotkulauta Helsingissä. Kun tarkastellaan lautojen minuuttihintoja, kyseinen palvelu on jopa 7 senttiä halvempi kuin kallein vaihtoehto.

Hinnat ovat tasoittuneet vuodesta 2019, jolloin esimerkiksi Voin minuuttihinta oli vielä 30 senttiä. Nykyään kaikkien muiden sähköpotkulautojen minuuttihinta on lähemmäs 20 senttiä, mutta Hoop tarjoaa kyytejä 15 sentillä per minuutti. Testipäivänä Lime oli ainoa palvelu, joka ei veloittanut avausmaksua, mutta kyseessä on ilmeisesti tarjous.

Alla vielä sähköpotkulautojen hintavertailu selkeässä taulukossa.

Sähköpotkulauta hintavertailu
TarjoajaHinta / minMuut kulut
VOI20 sntAvaus 1€
Tier22 sntAvaus 1€
Hoop15 sntPysäköinti 0-1€
Lime20 sntAvaus 0-1€

Taulukon hinnat on tarkistettu kesäkuussa 2021 palveluntarjoajien sovelluksista ja Whim-sovelluksesta. Vertailimme sähköpotkulautojen minuuttihintoja, sillä ne ovat selkeästi vertailtavissa eri yritysten välillä. Jotkut yrityksistä tarjoavat lisäksi esimerkiksi viikko- tai kuukausikohtaista hinnoittelua, jotka sopivat paremmin säännöllisesti potkulautoja käyttäville.

Sähköpotkulaudalla ajaminen

Sähköpotkulaudat ovat usein samankaltaisia, ja myös ajo-ominaisuudet muistuttavat toisiaan. Kun olet saanut rekisteröinnin tehtyä, voit varata vapaan potkulaudan ja ajaa sillä vapaasti ovelta ovella.

Sovelluksissa on kuitenkin määritelty erikseen käyttö- ja palautusrajat, joiden ylittäminen ei ole sallittua. Useimmissa Helsingissä toimivissa palveluissa käyttö rajautuu ydinkeskustan alueelle, ja rajoittuu Kallioon pohjoisessa ja Meilahteen lännessä. Sähköpotkulaudan voi kuitenkin pysäköidä melkeinpä minne tahansa, mutta se pitäisi pystyä jättää pystyyn siten, ettei siitä aiheudu haittaa jalankulkijoille tai muulle liikenteelle.

Sähköpotkulautojen pysäköintiä on pyritty helpottamaan myös niille tarkoitetuilla pysäköintitelineillä, joita on sijoitettu esimerkiksi kauppakeskus Triplan ympäristöön. Toisissa pohjoismaisissa kaupungeissa, kuten Tukholmassa pysäköintitelineiden avulla on kyetty helpottamaan lautojen käyttöä ja samalla myös kaupunkilaisten arkea.

Esimerkiksi TIER veloittaa 50 euron sakon paitsi sähköpotkulaudan pysäköinnistä paikalle, jolle ei ole julkista kulkua myös laittomasti pysäköidyn sähköpotkulaudan siirtämisestä.

Sähköpotkulaudan maksimivauhti on 25 kilometriä tunnissa, mutta hitaampaakin sillä pääsee. Potkulaudan vauhtia säädellään ohjaustangosta löytyvillä kaasu- ja jarrumekanismeilla.

Eri palveluntarjoajien potkulaudat eroavat hieman toisistaan, esimerkiksi ajotuntuman tai kantomatkan perusteella. Yleisesti voidaan sanoa, että minuuttihinnalla vuokrattavien lautojen ajomatka on maksimissaan noin 20-30 kilometriä, jonka jälkeen ne tulee ladata. Lataus hoidetaan yleensä öisin yritysten työntekijöiden toimesta.

Lime

Limen potkulauta on testatuista selkeästi vankkarakenteisin. Limen vuosien tuotekehittely näkyy tuotteen rakenteessa, ja potkulauta on jykevää tekoa. Limen ajotuntuma on myös vakaa, ja jarrut toimivat mallikkaasti.

Hoop

Hoopin potkulauta tuntuu hieman kevyempirakenteiselta kuin muiden vastaavat, ja alussa ajotuntuma ei ole kovin vakaa. Potkulauta on kuitenkin huomattavasti ketterämpi kuin muut vastaavat, ja säätövaraa on enemmän Hoop-potkulauta ei kiihdy yhtä nopeasti kuin kilpailijat, ja tämä on yrityksen mukaan turvallisempaa. Vääntöä ja voimaa kuitenkin tuntuu löytyvän riittävästi myös ylämäessä.

Hoopissa on sekä takana painettava jalkajarru, sekä vasemmasta kahvasta löytyy käsijarru, joka vaikuttaa sekä eteen että taakse. Ensikokeilulla Hoopin jarrun käyttö vaikuttaa haastavalta, koska potkua todella löytyy. Jarru kuitenkin toimii todella hyvin myös kovassa vauhdissa. Testatun potkulaudan käyttäminen oli siis myös ääritilanteissa turvallisen oloista.

VOI

VOIn potkulauta on hyvin samankaltainen kuin Limen vastaava. VOIn erikoisuutena on selkeästi merkityt kaasu- ja jarrukahvat. Jarrukahva on saanut loogisen punaisen värin, ja kaasukahva vihreän. VOIn potkulauta on myös ainoa, josta löytyy soittokello. Kokonaisuudessaan VOI on hyvin vakaa ja hyvä ajettava.

TIER

TIER tuntuu ajossa selkeästi vakaimmalta, ja näyttää jopa hieman isommalta potkulaudalta kuin muut kilpailijat. TIERin laudassa on perinteinen polkupyöristä tuttu jarrukahva, joka on tosin hieman vaikeampi käyttää kuin kilpailijoiden painokahvat. Varsinkin pienikätinen saattaa kipuilla tämän kanssa. Kokonaisuutena TIER on hyvä ajaa, ja vakain kaikista testatuista sähköpotkulaudoista.

Sähköpotkulauta Helsinki – saatavuus

Testipäivänä arvioitiin myös, kuinka paljon potkulautoja on saatavilla. Usein käy niin, että avaat sovelluksen ja tarvitset kulkuneuvon, mutta niitä ei ole lähellä. Tämä on tärkeä seikka monelle, varsinkin jos tarvitset sähköpotkulautaa esimerkiksi työmatkaa varten.

Testipäivä oli kesäkuussa, ja kunkin palveluntarjoajan saatavuus tarkistettiin aamupäivällä. On tärkeä mainita, että tämä mittari on vain suuntaa antava, eikä anna välttämättä todellista kuvaa potkulautojen saatavuudesta.

Lime – saatavuus Helsingissä

Lime-sähköpotkulautoja oli testipäivänä hyvin saatavilla Helsingin alueella, mutta määrää on sovelluksesta vaikea arvioida, sillä kartta näyttää vain zoomatun alueen potkulaudat.

Hoop – saatavuus Helsingissä

Testipäivänä Hoop-sähköpotkulautoja sovelluksen kartalla näkyi viitisenkymmentä Hoop-stoppia Helsingin kantakaupungin alueella. Yritys on siis laajentanut saatavuuttaan viimevuosien aikana, mutta muiden palvelujen skuutteja löytyy silti enemmän.

TIER – saatavuus Helsingissä

Testatuista tarjoajista, Tier-sähköpotkulautayrityksellä oli vapaita potkulautoja ylivoimaisesti eniten. Niitä näyttää löytyvän Helsingin kantakaupungin alueella joka kulmasta. Tierin alue on myös laajempi, koska näitä lautoja voi käyttää Lauttasaaressa ja Espoossa asti.

VOI – saatavuus Helsingissä

VOI-sähköpotkulautapalvelulla on myös satoja lautoja Helsingissä, ja tarkkaa lukua on vaikea saada palvelusta. Mutta VOI on kuitenkin laajalla toimiva palvelu, kattaen Helsingin ydinkeskustan lisäksi myös Lauttasaaren alueen, sekä joitain osia myös Espoosta.

Sähköpotkulaudan turvallisuus

Lähes kaikki palveluntarjoajat puhuvat turvallisuudesta, ja useat jopa vaativat palveluehdoissaan käyttämään kypärää ajaessa.

Kaikki sovellukset suosittelevat kypärän käyttöä. Pikaisen tarkastelun perusteella, harva sähköpotkulaudan käyttäjä kuitenkaan pitää kypärää päässä ajon aikana. Testaajat olivat liikkeellä aamupäivästä, joten skuuttien väärinkäyttäjiä ei liikenteessä näkynyt, mutta joskus kadulla tulee vastaan sähköpotkulauta, jossa on kaksi henkilöä kyydissä, vaikka tämä on kielletty.

Yritykset ovatkin petranneet parin viime vuoden aikana turvallisuudessa. Esimerkiksi Voin käyttäjille löytyy palkintoparkkeja, jotta skuutit parkkeerattaisiin paikkoihin, missä ne eivät ole tiellä tai vaaraksi muille. Tämän lisäksi ainakin Voilla ja Tierillä on käytössä eri nopeusvyöhykkeitä mikä tarkoittaa sitä, että vauhti hidastuu automaattisesti tietyillä alueilla.

Sähköpotkulautailun säännöt – Missä sähköpotkulaudalla saa ajaa?

Sähköpotkulaudat lasketaan kuuluviksi kevyiden sähköajoneuvojen luokkaan, ja niillä saa ajaa korkeintaan 25 km/h nopeudella. Sähköpotkulaudalla saa ajaa siellä, missä polkupyörälläkin eli pyörätiellä, tien pientareella ja kadulla.

Jos pyöräilykaistaa ei ole merkitty, silloin tulee ajaa tien oikeassa reunassa. Sähköpotkulaudoilla ei saa ajaa jalankulkijoille tarkoitetuilla jalkakäytävillä.

Väistämisvelvollisuus toimii samoin kuin muissakin liikenteessä, eli oikealta tulevaa väistetään. Käännyttäessä tulisi näyttää suuntamerkkiä esimerkiksi kädellä.

Sähköpotkulaudat ovat kevyitä mutta silti ärhäköitä menopelejä – vaikka kypärän käyttö ei sähköpotkulaudalla ajaessa ole lain mukaan pakollista, on se kuitenkin hyvin suositeltavaa ja järkevää.

Sähköpotkulaudassa pitää olla ajovalo edessä ja myös takana vähintään heijastin. Ajovalon ei tarvitse olla kiinteästi asennettu, esimerkiksi otsalamppu siis kelpaa myös. Kevyille sähköajoneuvoille, joka skuuttikin siis on, ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta.

Lapset ja sähköpotkulauta

Myös lapset voivat ajaa sähköpotkulaudalla. Vanhemmat ovat kuitenkin vastuussa siitä, ettei perheen pienimmille anneta käyttöön ainakaan nopeimpia malleja – ellei niiden nopeutta ole mahdollisuutta rajoittaa. On selvää, että kypärän käyttö on erittäin suositeltavaa varsinkin lapsille.

Mikä sähköpotkulauta on paras Helsingissä?

Vertailun perusteella kaikissa skuuteissa on hyvät ja huonot puolensa. Sähköpotkulauta on kätevä tapa liikkua kaupungissa, ja esimerkiksi työmatka sujuu varsin näppärästi skuutilla.

Kaikki palvelut ovat parantaneet saatavuuttaan ja toimintaansa parin vuoden aikana. Palveluista kuitenkin Hoop vaikutti jäävän eniten jälkeen skuuttien saatavuudessa.

Näin ollen Tier on tällä hetkellä Helsingin paras sähköpotkulautapalvelu, koska sillä on ylivoimaisesti eniten potkulautoja käytössä. Vaikka Tierin minuuttihinta on hieman kilpailijoita korkeampi, on se kuitenkin kohtuullinen ja pitkälti linjassa sähköpotkulautojen yleisen hintatason kanssa.

Juuso Korhonen

Juuso Korhonen

Juuso Korhonen on VertaaEnsin.fi PR- ja markkinointistrategi. Juuso on opiskellut kansainvälistä markkinointia ja työskennellyt finanssialalla viimeiset kahdeksan vuotta. Hän on kiinnostunut laajasti finanssiasioista ja taloudellisesta hyvinvoinnista.