Sähköpotkulaudat Helsingissä – laaja käyttäjätesti

|Posted by | Kaikki artikkelit, VertaaEnsin selvittää
Tags: , ,

sähköpotkulauta

Mikä on sähköpotkulauta?

Sähköpotkulauta eli skuutti on nimensä mukaisesti sähköllä toimiva potkulauta. Potkulaudan päällä seisotaan, ja sitä liikuttaa sähkömoottori, joka saa voimansa potkulaudassa olevista akuista. Kyseisiä laitteita vuokraavat monet eri toimijat Suomessa. Sähköpotkulaudoissa on eroavaisuuksia, riippuen niitä vuokraavasta yrityksestä.

Sähköpotkulautaa ohjataan ohjaustangolla, ja tangossa on yleensä säätökahvat tai painikkeet joilla kontrolloidaan kiihdytystä ja jarrutusta. Joissakin malleissa jarruttaminen tapahtuu kädellä ja toisissa jalalla rengasta painamalla. Hallintamekanismien lisäksi myös skoottien hinnat vaihtelevat.

Skuutit ovat rantautuneet Suomen suurimpiin kasvukeskuksiin Turkuun, Tampereelle ja Helsinkiin. VertaaEnsin.fi lähetti hintatiedonsanansaattajat kenttätyöhön testaamaan sähköpotkulautoja. Mikä tarjolla olevista vaihtoehdoista on kaikkein paras?

Sähköpotkulauta Helsinki

Helsinkiin on vuoden 2019 aikana tullut useita sähköpotkulautoja tarjoavia yrityksiä. Tällä hetkllä Helsingissä toimii neljä yritystä keskustassa, ja yksi HSL:n pilotti itä-Helsingissä.

Helsingissä vuonna 2019 toimivat sähköpotkulautoja tarjoavat yritykset:

  • Lime
  • Hoop
  • VOI
  • TIER
  • Samocat Sharing (HSL-testipalvelu Vuosaaressa)

Miten sähköpotkulauta toimii?

Sähköpotkulaudan käyttäminen tapahtuu palveluntarjoajan sovelluksen kautta. Useat sähköpotkulaudat toimivat samalla periaatteella, ja potkulautakyydin aloittaminen, matkan lopettaminen ja maksaminen tapahtuu sovelluksen sisällä.

Yleisin tapa käyttää sähköpotkulautaa on avata potkulaudan lukitus sovelluksen sisältä löytyvällä kameralla. Kamera skannaa potkulaudassa olevan QR-koodin tai muun vastaavan yksilöintitunnuksen. Joissain sovelluksissa voit myös syöttää sähköpotkulaudan numeron, jolloin ajoneuvon lukitus aukeaa.

Miten sähköpotkulautaa käytetään?

  1. Lataa. Lataa kännykkääsi palveluntarjoajan sovellus ja rekisteröidy potkulautailijaksi.
  2. Valitse ja varaa. Tarkista sovelluksella vapaat potkulaudat ja valitse lähellä oleva lauta. Irrota lauta lukemalla telineessä oleva QR-koodi.
  3. Aja. Sähköpotkulaudalla liikutaan polkupyörille tarkoitetuilla väylillä tai kaistoilla. Jos erillistä pyörätietä ei ole, sähköpotkulaudalla liikutaan tien oikeassa reunassa.
  4. Muista turvallisuus.Laudalla saa kulkea vain yksi ihminen kerrallaan ja kypärän käyttö on suositeltavaa.
  5. Palauta sähköpotkulauta oikein.Voit palauttaa laudan sovelluksessa näkyvälle alueelle. Keskustassa potkulaudan voi jättää joko sille varatulle paikale, tai sopivaan paikkaan missä se ei häiritse muita kulkijoita.

Testin sisältö

Helsingissä toimii tällä hetkellä siis neljä sähköpotkulautoja tarjoavaa yritystä, ja nämä kaikki sisällytettiin vertailuun.

Jokainen sähköpotkulauta testattiin käyttäjän näkökulmasta, ja testi aloitettiin sovelluksen asentamisella. Tämän jälkeen yleensä tapahtuu rekisteröinti ja maksutavan lisäys. Kun sovellus on saatu toimimaan, voidaan etsiä lähin skuutti ja aloittaa testaus. Ajotestissä kiinnitettiin huomiota ajomukavuuteen ja turvallisuuteen, esimerkiksi jarrutuntumaan.

Sähköpotkulaudan sovelluksen käyttö

Lime Helsinki

Yhdysvaltalainen Lime on Suomessa toimivista yrityksistä kaikkein vanhin. Se on perustettu jo 2017 tammikuussa. Suomeen Lime toi ensimmäiset yli 100 sähköpotkulautaansa 2019 heinäkuussa.

Lime on käytössä yli sadassa eri kaupungissa ympäri maailmaa, joten voisi olettaa, että he ovat pystyneet kehittämään toimintaansa oltuaan sähköpotkulauta-buumin keskiössä alusta asti. Sähköpotkulautojen elinkaarta on kritistoitu, sillä sähköpotkualutojen käyttöikä voi olla vain joitakin kuukausia, mutta Lime myös eroaa kilpailijoista siten, että he omistavat ja valmistavat kaikki sähköpotkulaudat itse, jonka vuoksi he pystyvät osittain uusiokäyttämään ympäri maailmaa kiitävien sähköpotkulautojen osia.

Limen applikaatio löytyy sovelluskaupasta helposti, ja asentaminen on näppärää. Limen sovelluksessa positiivista on selkeä käyttöliittymä. Sovellusta voi myös selailla ennen rekisteröimistä, ja näin näkee hinnat ja varaustilanteen ennen sitoutumista.

lime sähköpotkulauta helsinki sovellus

Hoop Helsinki

Suomessa toimivista yrityksistä, jotka vuokraavat sähköpotkulautoja, Hoop on ainoa suomalainen. Hoop aloitti toimintansa 2019 toukokuussa, jolloin he toimittavat ensimmäiset 100 sähköpotkulautaa Helsinkiin. Hoop kertoo, että ovat ”ekologisempi, turvallisempi ja edullisempi vaihtoehto” kuin kilpailijansa. Hoopin toimitusjohtaja Jerry Jalavan mukaan ekologisuus tulee siitä, että skuutti on suunniteltu uusiokäytettäväksi.

Hoopin erikoisuus on pysäköintiongelman ratkaiseminen. Monissa maissa sähköpotkulautoja on jätetty hankaliin paikkoihin muita kaupunkilaisa ajatellen. Hoop pyrkii ratkaisemaan ongelman siten, että heillä on erityisiä Hoop-pysäköintialueita, joille sähköpotkulaudan parkkeeraaminen on huomattavasti halvempaa. Hoop mainostaa myös olevansa ekologisempi, sillä potkulaudan materiaalit ovat täysin uusiokäytettävissä, kun se tulee elinkaarensa päähän.

Hoopin sovellus on hyvin samankaltainen Limen vastaavan kanssa. Myös Hoopin sovellukseen tulee lisätä maksukortti ennen käyttöä, ja tämän jälkeen potkulaudan voi avata skannaamalla QR-koodin.

hoop sovelluksen näyttö hoop sähköpotkulauta

Hoop on siitä erilainen sovellus verrattuna muihin vastaaviin, että käyttäjä saa alennusta, kun parkkeeraa Hoop-sähköpotkulaudan Ride Hoop -applikaatiosta löytyville pysäköintialueille. Hoopin voi halutessaan pysäköidä myös pysäkkien ulkopuolelle, mutta tällöin maksetaan yhden euron pysäköintimaksu.

VOI Helsinki

Ruotsalainen start-up yhtiö VOI rantautui Suomeen maaliskuussa 2019, jolloin he toivat 120 ensimmäistä sähköpotkulautaa Helsinkiin. Yhtiö on perustettu 2018 elokuussa. Omien sanojensa mukaan, yrityksen missiona on helpottaa ihmisten elämää ilman autoa.

Yksi heidän mainosteksteistään kertoo kuinka he ovat säästäneet yli 900 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Luku on laskettu sitä vasten, että VOI sähköpotkulaudoilla kuljettu matka olisi tehty keskikokoisilla autoilla. On tietenkin hieman kyseenalaista voiko sähköpotkulaudalla taittaa samanlaisia matkoja kuin autolla. Luvut eivät ole suoranaisesti vertailukelpoisia, mutta varmasti moni matka on taitettu VOI sähköpotkulaudalla auton sijasta.

VOIn sovellus on ainoa, jossa ei pääse suoraan katsomaan hintoja ennen rekisteröitymistä. Rekisteröityminen on kuitenkin yhtä helppoa kuin muissakin sovelluksissa, ja tähän vaaditaan yleensä vain sähköpostiosoite ja luottokortti.

voi sähköpotkulauta sovellus helsinki

TIER Helsinki

Tier on saksalainen yritys, joka oli Helsingissä käytettävissä myös jo maaliskuussa 2019, jolloin heidän ensimmäiset 150 sähköpotkulautaa olivat käytettävissä. Tier toimii kaikissa pohjoismaissa. Tier myös kasvaa nopeaa vauhtia, sillä he ohittivat miljoonan ensimmäisen taitetun matkan nopeammin kuin mikään muu yritys, joka tarjoaa sähköpotkulautoja vuokrattavaksi.

Suomalaisille tuttu F1-maailmanmestari Nico Rosberg on yksi yrityksen tuoreista sijoittajista.

Tierin sovellus on hyvin intuitiivinen, joka opastaa käyttäjää käyttöönotossa.

tier sähköpotkulauta helsinki sovellus

Samocat -sähköpotkulauta / HSL

Helsingin Vuosaaressa on kesällä 2019 koekäytössä myös Helsingin Seudun Liikenteen ja venäläisen Samocat Sharing-yrityksen yhteistyössä järjestämä palvelu. Tässä potkulautapalvelussa kokeillaan sekä sähköpotkulautoja, että perinteisiä, potkittavia lautoja. Vuosaari toimii kesällä kokeilualueena, ja siellä on käytössä 300 potkulautaa ja 28 palautusasemaa.

Samocatin palvelussa potkulauta tulee siis hakea ja palauttaa erikseen määritellyltä asemalta. Samocat potkulautaa ei voi palauttaa muualle.

samocat sähköpotkulauta helsinki sovellus

Sähköpotkulaudan hinnat ja käytön aloittaminen

Kaikki sovellukset vaativat rekisteröinnin ennen käytön aloittamista. Rekisteröinti tarkoittaa palvelun käyttöönottoa sähköpostin avulla, sekä maksutavan lisäämistä palveluun. Näin palvelu veloittaa käyttäjää aina tarkasti käytön mukaan suoraan.

Lime sähköpotkulaudan hinnat Helsingissä

Limen sovellus vaatii kirjautumisen, ja maksutavan lisäämisen ennen kuin pääset käyttämään potkulautaa. Yleisin maksutapa on luottokortti, jonka tiedot tulee lisätä sovellukseen. Limeen voi lisätä myös oman PayPal-tilin.
Limellä on lisäksi käytössä “wallet”, eli lompakko, johon käyttäjä voi lisätä rahaa halutessaan tai asettaa automaattisen saldon lisäyksen.

Vertailun perusteella Lime on kallein sähköpotkulauta Helsingissä. Palvelu on samanhintainen TIERin kanssa.

Limen käyttö maksaa 30 senttiä minuutilta + 1 € avausmaksu.

Hoop sähköpotkulaudan hinnat Helsingissä

Myös Hoop sähköpotkulauta -palveluun tulee rekisteröityä, ja tämän jälkeen Hoopin käyttö maksaa 15 senttiä minuutilta. Hoop ei veloita aloitusmaksua, mutta Hoopilla on käytössä ehdollinen pysäköintimaksu. Hoop-sähköpotkulaudan voi pysäköidä Hoop-pysäkille, eli Hoop Stoppiin. Näin selviät pienemmällä pysäköintimaksulla. Jos parkkeeraat Hoop Stopin ulkopuolelle, pysäköintimaksu on yksi euro.

Hoopin käyttö maksaa 15 senttiä minuutilta + mahdollinen 1 € pysäköintimaksu.

VOI sähköpotkulaudan hinnat Helsingissä

VOI sähköpotkulauta -palveluun rekisteröidytään samalla tavalla kuin muihinkin, ja rekisteröinnin jälkeen voit käyttää potkulautoja. VOI on samanhintainen kuin Lime, ja tämän vertailun kallein palvelu.

VOIn käyttö maksaa 30 senttiä minuutilta + 1 € avausmaksu

TIER sähköpotkulaudan hinnat Helsingissä

TIER sähköpotkulauta -palvelussa on käytössä myös yhden euron avausmaksu, mutta minuuttihinta on hieman Tieriä ja Limeä halvempi 19 senttiä per minuutti.

TIERin käyttö maksaa 19 senttiä minuutilta + 1 € avausmaksu.

Mikä on halvin sähköpotkulauta?

Vertailun perusteella Hoop on halvin sähköpotkulauta Helsingissä. Tier on seuraavaksi halvin, ja Lime ja VOI ovat kalleimmat palvelut. On hyvä huomioida, että Samocat on kaikista halvin, mutta tämä palvelu on vasta testivaiheessa, ja toimii vain Vuosaaren ympäristössä toistaiseksi.

Alla vielä sähköpotkulautojen hintavertailu selkeässä taulukossa.

Sähköpotkulauta vertailu – hinnat
Tarjoaja Hinta / min Muut kulut Saatavuus testipäivänä
VOI 30 snt Avaus 1€ 200+ ydinkeskustassa
Tier 19 snt Avaus 1€ 400+ ydinkeskustassa
Hoop 15 snt Pysäköinti 0-1€ 30 kpl ydinkeskustassa
Lime 30 snt Avaus 1€ 73 kpl ydinkeskustassa
Samocat Sharing (HSL) 15 snt Pysäköinti 0€ 50 kpl Vuosaaressa

Sähköpotkulaudan ajaminen

Sähköpotkulaudat ovat usein samankaltaisia, ja myös ajo-ominaisuudet muistuttavat toisiaan. Kun olet saanut rekisteröinnin tehtyä, voit varata vapaan potkulaudan ja ajaa sillä vapaasti ovelta ovella.

Sovelluksissa on kuitenkin määritelty erikseen käyttö- ja palautusrajat, joiden ylittäminen ei ole sallittua. Useimmissa Helsingissä toimivissa palveluissa käyttö rajautuu ydinkeskustan alueelle, ja rajoittuu Kallioon pohjoisessa ja Meilahteen lännessä. Sähköpotkulaudan voi kuitenkin pysäköidä melkeinpä minne tahansa, kunhan se ei aiheuta haittaa kanssakulkijoille.

Sähköpotkulaudan maksimivauhti on 25 kilometriä tunnissa, mutta hitaampaakin sillä pääsee. Potkulaudan vauhtia säädellään ohjaustangosta löytyvillä kaasu- ja jarrumekanismeilla.

Eri palveluntarjoajien potkulaudat eroavat hieman toisistaan, esimerkiksi ajotuntuman tai kantomatkan perusteella. Yleisesti voidaan sanoa, että minuuttihinnalla vuokrattavien lautojen ajomatka on maksimissaan noin 20-30 kilometriä, jonka jälkeen ne tulee ladata. Lataus hoidetaan yleensä öisin yritysten työntekijöiden toimesta.

Lime

Limen potkulauta on testatuista selkeästi vankkarakenteisin. Limen vuosien tuotekehittely näkyy tuotteen rakenteessa, ja potkulauta on jykevää tekoa. Limen ajotuntuma on myös vakaa, ja jarrut toimivat mallikkaasti. Limen ajomatka, eli matka jonka potkulaudalla voi ajaa ennen uutta lautausta on 20km

Hoop

Hoopin potkulauta tuntuu hieman kevyempirakenteiselta kuin muiden vastaavat, ja alussa ajotuntuma ei ole kovin vakaa. Potkulauta on kuitenkin huomattavasti ketterämpi kuin muut vastaavat, ja säätövaraa on enemmän Hoop-potkulauta ei kiihdy yhtä nopeasti kuin kilpailijat, ja tämä on yrityksen mukaan turvallisempaa. Vääntöä ja voimaa kuitenkin tuntuu löytyvän riittävästi myös ylämäessä.

Hoopissa on sekä takana painettava jalkajarru, sekä vasemmasta kahvasta löytyy käsijarru, joka vaikuttaa sekä eteen että taakse. Ensikokeilulla Hoopin jarrun käyttö vaikuttaa haastavalta, koska potkua todella löytyy. Jarru kuitenkin toimii todella hyvin myös kovassa vauhdissa. Testatun potkulaudan käyttäminen oli siis myös ääritilanteissa turvallisen oloista.

VOI

VOIn potkulauta on hyvin samankaltainen kuin Limen vastaava. VOIn erikoisuutena on selkeästi merkityt kaasu- ja jarrukahvat. Jarrukahva on saanut loogisen punaisen värin, ja kaasukahva vihreän. VOIn potkulauta on myös ainot, josta löytyy soittokello. Kokonaisuudessaan VOI on hyvin vakaa ja hyvä ajettava.

TIER

TIER tuntuu ajossa selkeästi vakaimmalta, ja näyttää jopa hieman isommalta potkulaudalta kuin muut kilpailijat. TIERin laudassa on perinteine polkupyöristä tuttu jarrukahva, joka on tosin hieman vaikeampi käyttää kuin kilpailijoiden painokahvat. Varsinkin pienikätinen saattaa kipuilla tämän kanssa. Kokonaisuutena TIER on hyvä ajaa, ja vakain kaikista testatuista sähköpotkulaudoista.

Sähköpotkulauta Helsinki – saatavuus

Testipäivänä arvioitiin myös, kuinka paljon potkulautoja on saatavilla. Usein käy niin, että avaat sovelluksen ja tarvitset kulkuneuvon, mutta niitä ei ole lähellä. Tämä on tärkeä seikka monelle, varsinkin jos tarvitset sähköpotkulautaa esimerkiksi työmatkaa varten.

Testipäivä oli heinäkuussa, ja kunkin palveluntarjoajan saatavuus tarkistettiin iltapäivällä kello 14. On tärkeä mainita, että tämä mittari on vain suuntaa antava, eikä anna välttämättä todellista kuvaa potkulautojen saatavuudesta.

Lime – saatavuus Helsingissä

Lime-sähköpotkulautoja oli testipäivänä saatavilla noin 200 kappaletta Helsingin alueella..

lime sähköpotkulauta saatavuus sovelluksessa

Hoop – saatavuus Helsingissä

Testipäivänä Hoop-sähköpotkulautoja oli saatavilla sovelluksen mukaan 19 kappaletta Helsingin kantakaupungin alueella. Hoop-potkulautoja on toistaiseksi vähiten saatavilla, mutta yritys kertoo laajentumishaluistaan avoimesti.

hoop skuutti saatavuus helsinki

TIER – saatavuus Helsingissä

Testatuista tarjoajista, Tier-sähköpotkulautayrityksellä oli vapaita potkulautoja ylivoimaisesti eniten. Tierin alue on myös laajempi, koska näitä lautoja voi käyttää Lauttasaaressa ja Espoossa asti.

tier sähköpotkulauta saatavuus

VOI – saatavuus Helsingissä

VOI-sähköpotkulautapalvelulla on myös satoja lautoja Helsingissä, ja tarkkaa luku on vaikea saada palvelusta. Mutta VOI on kuitenkin laajalla toimiva palvelu, kattaen Helsingin ydinkeskustan lisäksi myös Lauttasaaren alueen.

Sähköpotkulaudan turvallisuus

Lähes kaikki palveluntarjoajat puhuvat turvallisuudesta, ja useat jopa vaativat palveluehdoissaan käyttämään kypärää ajaessa.

voi sähköpotkulauta turvallisuus sovellus näkymä

Hoopin sovellus lisäksi vaatii käyttäjään erikseen hyväksymään käyttäjäehdot, joissa vakuutetaan että kypärä on käytössä, ja muutkin asiat ovat kunnossa. Pikaisen tarkastelun perusteella, harva sähköpotkulaudan käyttäjä kuitenkaan pitää kypärää päässä ajon aikana.

hoop sähköpotkulauta kypärä

Missä sähköpotkulaudalla saa ajaa?

Sähköpotkulaudoilla ajetaan pääsääntöisesti polkupyörille tarkoitetuilla väylillä, esimerkiksi pyöräteillä tai pyöräkaistoilla. Jos pyöräilykaistaa ei ole merkitty, silloin tulee ajaa tien oikeassa reunassa. Sähköpotkulaudoilla ei saa ajaa jalankulkijoille tarkoitetuilla jalkakäytävillä.

Väistämisvelvollisuus toimii samoin kuin muissakin liikenteessä, eli oikealta tulevaa väistetään. Käännyttäessä tulisi näyttää suuntamerkkiä esimerkiksi kädellä.

Mikä sähköpotkulauta on paras Helsingissä?

Vertailun perusteella kaikissa skuuteissa on hyvät ja huonot puolensa. Sähköpotkulauta on kätevä tapa liikkua kaupungissa, ja esimerkiksi työmatka sujuu varsin näppärästi skuutilla.

Hoop on positiivisesti erilainen palvelu kuin muut, koska yritys panostaa ekologisuuteen, pysäköntiongelmien voittamiseen ja kätevään hinnoitteluun. Kuitenkin Hoopin isoin haaste tällä hetkellä on skuuttien saatavuus.

Näin ollen Tier on tällä hetkellä Helsingin paras sähköpotkulautapalvelu, koska sillä on ylivoimaisesti eniten potkulautoja käytössä. Tierin hinnoittelu on myös kohtuullinen verrattuna muihin kilpailijoihin.