Vertailu auton ja taksin käytöstä – kumpi kannattaa?

| | Aihe: Vertailut ja testit
oma auto vai taksi vertailu

Tässä artikkelissa käsitellään seuraavia aiheita:

  1. Miten taksit eroavat oman auton käytöstä?
  2. Esimerkkihenkilön ajot Helsingissä
  3. Taksin kustannukset päivittäisiin ajoihin
  4. Oman auton kulut
  5. Miksi taksi olisi halvempi kuin oma auto?
  6. Vertailu auton ja taksin käytöstä
  7. Yhteenveto – milloin taksilla ajo kannattaa?

Suomen taksikenttä on asiakkaan kannalta positiivisessa murroksessa. Taksin käyttäminen on muuttunut arkipäiväisemmäksi, ja varsinkin taksilain muutoksen myötä maksetun kyydin käyttöön siirtyminen on entistä helpompaa ja taloudellisempaa. Suomessa, ja erityisesti Helsingin, Turun ja Tampereen kaltaisissa isommissa kaupungeissa kuluttajia palvelee iso joukko taksiyrityksiä, joten taksin käyttäminen ei jää tarjonnasta kiinni.

Useat meistä kuitenkin käyttävät omaa autoa päivittäin, joko olosuhteiden pakosta tai tottumuksesta. Mutta mitä jos auton käytön vaihtaisi kokonaan taksiin? Helsinkiläinen mies teki vertailun omista ajoistaan ja taksin käytöstä. Lue vertailu alta.

Miten taksit eroavat oman auton käytöstä?

Käydään ensin läpi miten taksin käyttö voi erota oman auton käytöstä päivittäisessä arjessa.

Taksin käytön edut

  • Ekologisuus
  • Ajomatkojen ajan hyötykäyttö
  • Ei pysäköintiongelmia
  • Juttukaveri automatkalle
  • Uudessa paikkakunnassa paikallistuntemus eri reiteistä

Oman auton käytön edut

  • Joustavuus
  • Spontaanit lähdöt
  • Kaikkiin takseihin ei voi ottaa isoja matkatavaroita, lastenistuinta, lemmikkejä, yms.
  • Pysähtyminen ajomatkoilla on helpompaa

Esimerkkihenkilön ajot Helsingissä

Juuso käyttää tällä hetkellä omaa autoa, ja on vaihtamassa sitä uudempaan. Hän käyttää muutamia eri taksiapplikaatiota, mutta ei kuitenkaan optimoi käyttöä halvimman mukaan.

Alle on koottu realistiset esimerkit työmatka- ja kauppa-ajoista. Esimerkin henkilö ajaa töihin joka päivä taksilla edestakaisin pohjois-Helsingin Länsi-Pakilasta, ja käy kaupassa taksilla pari kertaa viikossa. Viikossa tulee siis yhteensä 14 matkaa joko omalla autolla tai taksilla. Työmatka on suuntaansa 10,5 kilometriä, ja kauppamatka viisi kilometriä.

Näiden lisäksi henkilö käy satunnaisesti viikonloppumatkoilla noin 1-4 kertaa vuodessa, mutta yleensä käyttää näihin lentokonetta, julkista liikennettä tai kimppakyytejä. Näitä ajoja ei ole laskettu vertailuun mukaan.

Taksin kustannukset päivittäisiin ajoihin

Ajettavat matkat:

Työmatka 10,5 kilometriä suuntaansa (Länsi-Pakila – Kaivokatu, 10,5km)

  • Uber 19€
  • Yango 15,6€
  • Fixutaxi 10,5€
  • Keskiarvo 15 €
  • 10 matkaa viikossa = 150 €

 

Kauppamatka kaksi kertaa viikossa, viisi kilometriä suuntaansa (Länsi-Pakila – Prisma Kannelmäki)

  • Uber 7€
  • Yango 10€
  • Fixutaxi 6€
  • Keskiarvo 7,6 €
  • Neljä matkaa viikossa = 31 €

 

Oman auton kulut

Auton käytöstä aiheutuvat kulut on käyty läpi aikaisemmassa artikkelissamme. Autoiluun liittyvät muuttuvat ja kiinteät tämän esimerkin mukaisesti kulut on eritelty alla.

Auton kulut kuukausi- ja vuositasolla
Kulu Vuositasolla Kuukaudessa
Huollot ja katsastus 720 € 60 €
Vakuutukset 720 € 60 €
Pysäköinti 312 € 26 €
Ajoneuvovero 240 € 20 €
Renkaat (yksi rengassetti kahden vuoden välein) 150 € 12,50 €
Polttoaine 816 € 68 €
Yhteensä 2958 € 246,5 €
Arvonalenema 4944 € 412 € (15% vuodessa)
Yhteensä arvonaleneman kanssa 7902 € 658,5 €

Miksi taksi olisi halvempi kuin oma auto?

Missä siis kulkee kannattavuuden raja jos aiotaan käyttää taksia auton sijaan? Vastaus kysymykseen on kohtuullisen suoraviivaista matematiikkaa, ja riippuu ajettavista kilometreistä. Jos ajaa paljon, tai saa työajoista kilometrikorvauksia, oma auto on kannattava. Kaupunkiasujalle taksi on kuitenkin varteenotettava vaihtoehto oman auton sijaan.

Jos käytetään yksinkertaista kilometrihinnoittelua, taksikilometrin hinnaksi voidaan karkeasti määritellä noin 1,3 – 1,5 euroa kilometriltä. Vertailun hinnat on tarkistettu palveluntarjoajilta syyskuussa 2019, ja testin perusteella hinnat olivat viikon aikana stabiilit. Keskiarvohinnoista saadaan keskimäärin noin 1,4 euron kilometrihinnoittelu, jota voidaan käyttää eri matkamäärien vertailuun. Taksien hinnat vaihtelevat useilla palveluntarjoajilla dynaamisesti kysynnän mukaan, joten vaihtelua voi olla kiireisinä aikoina. Toisilla sovelluksilla lyhyet matkat ovat halvempia, toisilla taas kalliimpia.

Auton käyttö taas riippuu useammasta seikasta. Verottajan käyttämä kilometrikorvaus on 0,43 euroa, joka on useissa tutkimuksissa todettu olevan lähellä totuutta jos kilometrejä tulee reilusti vuodessa. Jos kuitenkin ajat keskiarvoa vähemmän, tai joillekin vuosille tulee isompia korjauksia auton suhteen, kilometrihinta nousee huomattavasti. Yllä lasketussa esimerkissä autoon käytetty kilometrihinta on maltillisempi 0,32€ / kilometri.

Vertailu auton ja taksin käytöstä

Esimerkkihenkilömme Helsingistä pohtii siis uuden auton ostoa tai taksin käyttöä. Hän haluaisi ajaa kaikki ajot taksilla oman auton sijaan, eikä käyttää esimerkiksi julkista liikennettä tai yhteiskäyttöautoa. Huomionarvoista on, että julkisen liikenteen käyttö voisi tuoda isojakin kulusäästöjä, mutta esimerkissä on haluttu ottaa huomioon vain yksityisautoilun ja taksilla ajon kustannukset.

Perustiedot

  • Uusi auto maksaa 33 000 euroa, keskikulutus 6 litraa sadalla kilometrillä.
  • Arvioidut vuosittaiset ajokilometrit 9000 (työmatka-ajot 21km päivässä + kauppakäynnit ja satunnaiset pidemmät matkat 2-4 kertaa vuodessa)
  • Ei halua huoltosopimusta vaan teettää huollot ohjekirjan mukaan
  • Miettii myös mahdollisuutta kulkea kaikki ajot taksilla auton sijaan

Vaihtoehto 1 – Uuden auton ostaminen

Ensimmäisenä vaihtoehtona pohditaan uuden auton ostoa. Keskimääräinen uuden auton hinta Suomessa on 33 000 euroa vuoden 2018 tilastojen mukaan. Vaikka uusi auto on huoleton, kustannuksia syntyy auton ostamisen jälkeen. Vaikka perushuoltoja ei ole luvassa heti autonoston jälkeen, ja isommat korjaukset kuuluvat takuun piiriin, arvonalenema syö silti ison osan auton arvosta.

Juuso ei halua sitoa pääomaa autoon, vaan ostaisi auton rahoituksella. Rahoitus otetaan viideksi vuodeksi, ja sen kuukausilyhennys on 600 euroa kuukaudessa, josta korkokulua on 72 € (5% todellinen vuosikorko). Vertailussa on otettu huomioon myös se, että auto voidaan ostaa myös käteisellä. Käteisen rahan käyttäminen on myös kulu, joten tässä tapauksessa sidotulle pääomalle on hyvä laskea jokin kustannus.

Useiden laskelmien mukaan auton arvo laskee ensimmäisenä vuonna jopa 15%, joten näin ollen esimerkin 33 000 euron autosta häviää ensimmäisenä vuonna jopa 412 euroa kuukaudessa (15% vuositasolla). Pelkän arvonaleneman hinnalla siis ajelee siis jo yli 3500 kilometriä vuodessa taksilla. Kun tähän lisätään keskiarvon mukaiset polttoaineet (750km/kk, 68€) päästään jo yli 4000 taksikilometriin vuodessa.

Auton oston kustannukset

    • Lyhennyksen korkokulu 72€ (lyhennys 600 €
    • Arvonalenema 412 €
    • Polttoaineet 68 €
    • Huollot, vakuutukset, katsastus, pysäköinti 178 €
    • Auton kulut yhteensä 730 € kuukaudessa

Oman auton kustannukset kuukaudessa

 

Omalla autolla kustannuksia tulee 730 €.

Vaihtoehto 2 – Ajetaan kaikki ajot taksilla

Toinen vaihtoehto on käyttää kaikkiin ajoihin taksia. Käytetään esimerkkinä samaa henkilöä, joka ajaa joka päivä töihin ja takaisin, sekä tekee kaksi isompaa kauppareissua viikossa. Hänen kohdallaan taksin kustannukset ovat 181 € viikossa, ja 724 euroa kuukaudessa. Juuso ajaa siis viikossa 125 kilometriä taksilla.

Vertailussa on otettu huomioon, että omalla autolla ajokilometrejä tulee todennäköisesti enemmän kuin taksilla ajaessa. Omalla autolla kynnys lähteä liikkeelle on pienempi, ja joskus tulee kierrettyä pidempi reitti kun taksilla. Myös pysäköintiin kuluu aikaa ja kilometrejä.

Vertailussa on arvioitu maltillisesti, että autolla tulee kilometrejä enemmän kertoimella 1,5x kuin taksilla. Näin ollen kuukausikilometrejä tulee autolla 750 ja taksilla 500.

Taksin kustannukset kuukaudessa

 

Kaikki ajot taksilla, 724 euroa kuukaudessa.

Yhteenveto – milloin taksilla ajo kannattaa?

Vertailun perusteella voidaan siis ajaa kaikki työmatkat edestakaisin, ja tehdä kaksi kauppamatkaa viikossa, ja taksi on silti vähintään samanhintaista, tai jopa halvempaa kuin oman auton käyttö.

Vaikka auton kulut olisivat jonkin verran pienemmät kuin esimerkissä, taksin käyttö on silti taloudellisesti perustellumpaa kaupunkiasujalle kuin oman auton käyttö. Jos autokyytiä tarvitsee harvemmin, tulee taksilla ajaminen todennäköiseti halvemmaksi kuin oman auton omistaminen. Toisaalta paljon ajavalle oma auto on todennäköisesti edullisempi vaihtoehto ja tuo joustoa arkeen. Puhtaasti taloudellisesta näkökulmasta katsottuna, taksin käyttö on halvempaa.

Auton ja taksin kulut kuukausitasolla
Kulu Taksin käyttö Oman auton omistaminen
Huollot ja katsastus 0 € 60 €
Vakuutukset 0 € 60 €
Pysäköinti 0 € 26 €
Ajoneuvovero 0 € 20 €
Renkaat (yksi rengassetti kahden vuoden välein) 0 € 12,50 €
Polttoaine 0 € 68 €
Taksimaksut 724 € 0 €
Arvonalenema 0 € 412 € (15% vuodessa)
Rahoituksen korkokulut 0 € 72 € (5% vuosikorko)
Yhteensä 724 € 730 €

Juuso Korhonen

About Juuso Korhonen

Juuso Korhonen on VertaaEnsin.fi PR- ja markkinointistrategi. Juuso on opiskellut kansainvälistä markkinointia ja työskennellyt finanssialalla viimeiset kahdeksan vuotta. Hän on kiinnostunut laajasti finanssiasioista ja taloudellisesta hyvinvoinnista.

Tarjoukset