Pankkien palvelumaksut vertailussa

Vertaile pankkeja
Suomalaiset viihtyvät usein saman pankin asiakkaina vuosikymmeniä. Pankkia ei vaihdeta helpolla ja samasta pankista hankitaan niin luottokortit kuin asuntolainatkin eikä palveluiden kilpailutusta tule juuri edes harkittua. Pankkien tarjoamien palveluiden hintavertailu kuitenkin kannattaisi, sillä perityt palvelumaksut voivat olla varsin erilaisia eri pankeissa.

Peruspankkipalveluiden hinnat vertailussa

Suomalaiset pankit tarjoavat lukuisia eri palveluja vakuudellisista ja vakuudettomista lainoista luottokortteihin ja sijoitusneuvontaan. Kaikkia näitä palveluita kannattaa vertailla sen mukaan, millaista palvelutarjontaa pankiltaan tarvitsee. Peruspankkipalvelut, eli verkkopankki, pankkitili ja maksukortti kuuluvat kuitenkin kaikille, sillä pankilla on lakisääteinen velvollisuus tarjota nämä palvelut ETA-valtiossa asuvalle asiakkaalle. Tämän vuoksi olemme ottanet vertailuun pankkien palvelumaksut nimenomaan peruspalveluiden osalta.

Jopa peruspankkipalveluiden hinnat vaihtelevat huomattavasti eri pankkien välillä, etenkin kun huomioidaan, että palveluista peritään maksu joka kuukausi. Lisäksi palvelupakettien laajuus vaihtelee esimerkiksi sen mukaan, kuuluuko pakettiin vain Debit-kortti vai myös maksuton luottokortti. Kaikilla pankeilla ei ole valikoimissaan varsinaista peruspankkipalvelupakettia. Tällöin olemme laskeneet perusluontoisille pankkipalveluille hinnan pankin yleisen hinnaston perusteella.

Pankkipalveluvertailu
Pankki Kuukausimaksu Luottokortti Lisätietoja
S-Pankki 0 € asiakasomistajille (muille 15 €/kk) Sisältää Credit/Debit-kortin Asiakasomistajaksi liittyminen kustantaa 100 € (kertamaksu)
Osuuspankki 3,95 € omistaja-asiakkaille (muuten 7,95 €) Sisältää Credit/Debit-kortin, Visa Gold + 4,05-4,80 €/kk Päivittäispalvelut maksutta alle 26-vuotiaille
Aktia 5 € etuasiakkaille* Sisältää Credit/Debit-kortin, Platinum-kortti + 5-10 €/kk Päivittäispalvelut maksutta alle 27-vuotiaille
Danske Bank 6,80 € (Danske Silver -paketti) Sisältyy Danske Gold -pakettiin, +1 €/kk Peruspankkipalvelut maksutta opiskelijoille ja nuorille
Handelsbanken 7,50 € (Käyttötili 2 € + verkkopankki 3 € + Debit-kortti 2,50 €) Handelsbanken Credit/Debit + 3,33 €/kk Päivittäispalvelut maksutta alle 27-vuotiaille
Nordea 7,75 € (mobiilipankki 4,50 €/kk) Sisältää Nordea Gold- tai Nordea Credit -kortin Peruspaketti 4,50 €/kk ja mobiilipankki maksutta alle 26-vuotiaille
OmaSp 9 €** (Käyttötili 0 € + Visa Debit 7 € + verkkopankki 2 €) Visa Credit/Debit -kortilla palvelupaketti on 3 € edullisempi Nuorille peruspankkipalvelut maksutta
Nooa Säästöpankki 9 € (Käyttötili 2 € + Verkkopalvelut 3 €/kk + Visa Debit 4 €) Visa Credit/Debit -0,50 €/kk, Visa Gold Credit/Debit +4 €/kk Hinnat voivat vaihdella Säästöpankin aluekonttoreiden välillä
Ålandsbanken 16 € (Premium-paketti) Sisältää MasterCard Premium Gold -luottokortin 18-29-vuotiaille opiskelijoille verkkopankki ja MasterCard Online -kortti maksutta

* Vaatimuksena vähintään 10 000 € edestä talletuksia, lainoja tai sijoituksia
**1.10.2021 alkaen

Pankkien palvelumaksuista voi nähdä sen, kuinka pankit pyrkivät ohjailemaan asiakkaiden tuotevalintoja. Tämän voi huomata esimerkiksi Nordean palveluhinnastosta, joka on edullisempi mobiilipankin kuin perinteisen verkkopankin käyttäjille. Vastaavasti OmaSp ja Nooa Säästöpankki tarjoavat luottokorttia tavallista Debit-maksukorttia edullisemmin.

Pankkien palvelumaksut käytännössä

Pankit perivät palvelumaksuja esimerkiksi lainatilin perustamisesta, verkkopankista, luottokortista tai PIN-koodin uusimisesta. Näillä palvelumaksuilla pankkien on tarkoitus auttaa kustantamaan palveluista johtuvat pankille koituvat kulut. Viime vuosina on nähty, kuinka pankkikonttorien määrää on vähennetty ja konttoreiden aukioloaikoja on supistettu. Kaiken kaikkiaan pankkipalveluiden tarjonta on siirtynyt, ja siirtyy edelleen, yhä enenevissä määrin digitaaliseen maailmaan.

Toisaalta palveluiden siirtyminen nettiin on kätevää, mutta toisaalta digipalveluihin tottumaton väestönosa kärsii kassapalveluiden supistetuista aukioloajoista ja konttoripalveluiden kohonneista hinnoista. Esimerkiksi useat verkkopankissa tehtävät tilisiirrot ja maksut ovat ilmaisia, mutta saman rahan siirto konttorissa tai maksupalvelua käyttäen voi johtaa erilliseen palvelumaksuun. Moni voi myös unohtaa, että myös verkkopankki, käyttötili ja maksukortti ovat usein osana yhtä maksullista pankkipalvelupakettia. Erikseen ostettuna näiden pankkituotteiden palvelumaksut ovat usein korkeampia kuin pakettina otettuna. Lisäksi erilaiset etutaso-ohjelmat ja yhteen pankkiin keskittäminen voi alentaa pankkien palvelumaksujen hintatasoa yksittäiselle kuluttajalle.

Verkkopankin palvelumaksut

Monelle verkkopankki on nykypäivänä välttämättömyys: verkkopankkitunnuksia käytetään vahvaan tunnistautumiseen netissä ja useimmat valtiolliset verkkosivut vaativat vahvaa tunnistautumista. Onneksi verkkopankkitunnukset yleensä kuuluvat myös ihan perusluokan palvelupaketteihin ja parhaimmassa tapauksessa verkkopankin voi saada jopa ilmaiseksi käyttöönsä. Jotkut voivat kuitenkin ihmetellä, että jos hoitaa kaikki pankkiasiansa verkossa, niin miksi ihmeessä tulisi maksaa palvelumaksuja verkkopankin käytöstä tai verkkopankissa tehtävistä tapahtumista. Etenkin kun kyseessä on sellaisista pankkitapahtumista, jotka ovat aiemmin vaatineet ajanvarauksen ja asiakaskäynnin konttorissa. Vaikka pankkitapahtuman voi hoitaa itsepalveluna verkkopankissa, osa asioista vaatii edelleen oikean pankkivirkailijan hyväksyntää eikä verkko- tai mobiilipankin ylläpito ja kehittäminen ole ilmaista.

Keskittämisen vaikutus pankkien palvelumaksuihin

Pankkien palvelumaksujen suuruus ovat monen tekijän summa. Jos käyttää vain vähän pankin tarjolla olevia palveluita, useimmiten ei voi hyötyä keskittämisestä saaduista eduista ja halvemmista hinnoista. Jotkin pankit voivat tarjota esimerkiksi asuntolaina-asiakkaille premium-tason luottokorttia tai peruspalveluita matalampaan hintaan tai jopa ilmaiseksi. Osa pankeista myös tarjoavat edullisempaa pakettia niille asiakkaille, joiden tilille siirretään tarpeeksi rahaa kuukausittain esimerkiksi palkan tai sosiaalituen muodossa.

Yleinen mittari asiakastason määrittelyyn on asiakkaan asioinnin laajuus, joka määritellään laskemalla yhteen pankissa olevat talletukset, lainat ja sijoitukset. Esimerkiksi Danske Bankissa etutaso määräytyy asiakkuuden laajuuden pohjalta nelitasoisella asteikolla, kun taas Aktiassa etuasiakkaan eduista pääsee nauttimaan, kun asioinnin laajuus on vähintään 10 000 €.

Vinkit edullisempiin palvelumaksuihin

Muista tehdä nämä asiat, jos haluat itsellesi edullisimmat ja parhaiten sopivat palvelumaksut:
  1. Selvitä mitä kaikkia pankkipalveluita tarvitset ja kaipaat sekä millaiset asiat ja palvelut ovat sinulle tärkeitä.
  2. Vertaile pankkien palvelumaksuja keskenään. Ainoastaan pankkien palveluita ja hintoja vertailemalla löytää itselleen sopivimman pankkipaketin.
Erilaisten pankkipakettien vertailu ei ole aina helppoa, joten olemme keränneet yhteen paikkaan kaikkien pankkien palvelumaksut, jotta sopivimman pankin löytäminen helpottuisi. Lapset, opiskelijat ja nuoret aikuiset voivat saada pankkiasiointinsa halvemmalla tai välttyvät pankkien palvelumaksuilta kokonaan. Vertailussamme on myös huomioitu eri pankkien nuorisopaketit ja niiden ikärajat. Useimmat pankit tarjoavat palvelunsa alemmalla hinnalla siihen asti, kunnes nuori täyttää 25-30 vuotta.