Selvitys: Sähköyhtiöiden asiakaspalveluiden vastausajat

| | Aihe: Sähkö ja ympäristö
Nainen puhelussa.

Nykyinen tilanne sähkömarkkinoilla on erittäin vaikea, jonka johdosta sähkön hinta on esillä päivittäisessä keskustelussa harva se päivä. Tämä on johtanut siihen, että kuluttajat ovat ryhtyneet soittelemaan sankoin joukoin sähköyhtiöiden asiakaspalveluihin. Tämä taas vuorostaan on johtanut pahoihin ruuhkiin ja venähtäneisiin vastausaikoihin.

Millaisia nämä vastausajat ovat käytännössä? Vertailupalvelu VertaaEnsin.fi selvitti minkä yrityksen asiakaspalvelun jonotusaikoihin pitää varata useampi tunti ja missä riittää lyhyempi odotus.

Selvityksen tärkeimmät löydöt

  • Kaikkiaan 17 asiakaspalvelua vastasi ruuhkaisasta tilanteesta huolimatta ensimmäisen minuutin sisällä. Prosentuaalisesti tämä vastaa 31,5 % selvityksessä mukana olleista sähköyhtiöistä. 
  • 36 asiakaspalvelua vastasi puheluun vähintään kolmen ensimmäisen minuutin aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että 66,7 % selvityksen yrityksistä vastaa puheluun kohtuullisen jonotusajan puitteissa.
  • Pisimmät jonotusajat ovat painottuneet isompiin yrityksiin, joilla on pienempiä yrityksiä enemmän asiakkaita. Esimerkiksi Helenillä oli selvityksen perusteella yli tunnin vastausaika. Sitä vastoin esimerkiksi Fortumilla oli suhteellisen kohtuullinen vastausaika – 11 minuuttia.

Yritysten vastausajat

YritysVastausaika (min)Milloin soitettu?
Keravan Energia Oy *2.9
Kotimaan Energia12931.8
Helen632.9
Ekosähkö Oy391.9
Lumme Energia381.9
Vattenfall3531.8
Karhu Voima311.9
Väre2731.8
KSS Energia231.9
Korpelan Energia Oy212.9
Nordic Green Energy191.9
Enefit151.9
Seinäjoen Energia Oy132.9
Nivos Energia Oy121.9
Vaasan Sähkö121.9
Fortum1131.8
Kymenlaakson Sähkö61.9
Tampereen Sähkölaitos41.9
Forssan Energia21.9
Herrfors Oy Ab22.9
Keuruun Sähkö21.9
Nurmijärven Sähkö21.9
Porvoon Energia21.9
Sallila Energia Oy22.9
Turku Energia21.9
Esse Elektro-Kraft Ab12.9
Haminan Energia Oy12.9
Ilmatar11.9
Kronoby Elverk Ab12.9
Köyliön-Säkylän Sähkö Oy12.9
Lammaisten Energia Oy12.9
Lehtimäen Sähkö Oy12.9
Lännen Omavoima11.9
Nykarleby Kraftverk Ab12.9
Pohjois-Karjalan Sähkö Oy11.9
Vetelin Energia12.9
Äänekosken Energia Oy12.9
Alajärven Sähkö Oy01.9
GNP Energy01.9
Imatran Seudun Sähkö Oy02.9
Jeppo Kraft Andelslag01.9
Jylhän Sähköosuuskunta02.9
Koillis-Satakunnan Sähkö01.9
Kokemäen Sähkö Oy02.9
Kuoreveden Sähkö01.9
Lankosken Sähkö Oy02.9
Naantalin Energia Oy02.9
Oomi031.8
Outokummun Energia Oy02.9
Paneliakosken Voima Oy01.9
Parikkalan Valo01.9
Raseborgs Energi Ab01.9
Vihreä Älyenergia01.9
Vimpelin Voima Oy02.9
*) Keravan Energia Oy:n asiakaspalvelu ei vastannut soittoihin 274 minuutin pituisesta jonotuksesta huolimatta. Yhtiö ilmoittaa verkkosivuillaan asiakaspalvelunsa olevan ruuhkautunut.

Näin selvitys toteutettiin

Selvitys toteutettiin ottamalla yhteyttä jokaiseen Suomessa toimivaan sähköyrityksen asiakaspalveluun. Jokaisen puhelun kohdalla otettiin aikaa ja mitattiin kauan menee, kunnes asiakaspalvelija vastaa puheluun.

Mukana oli 54 merkittävintä sähköyritystä. Selvityksen tiedot on kerätty 31.8 –  2.9.2022 välisenä aikana. Jonotusajat vaihtelevat ajan ja päivän mukaan ja tässä selvityksessä ilmenevät ajat perustuvat meidän omiin käyttökokemuksiin. Todellinen vastausaika voi olla senhetkisestä tilanteesta riippuen esitettyjä aikoja pidempi tai lyhyempi.

Tutustu myös seuraaviin sähköaiheisiin selvityksiimme:

Sebastian Remes

About Sebastian Remes

Sebastian Remes työskentelee VertaaEnsin.fi:llä, jossa hänen asiantuntija-alueina ovat autot ja liikkuminen, harrastukset, raha ja talous. Hänen intohimojaan ovat musiikki, viihde, urheilu ja sijoittaminen.

Tarjoukset