Vertaile Telian liittymiä

Vertaa parhaat puhelinliittymät

Puhelinliittymävertailu on aina ilmainen

Yleistä tietoa Teliasta

Telia Finland Oy on ruotsalaisen Telia Company AB:n tytäryhtiö ja se on perustettu vuonna 2003. Telia tarjoaa asiakkailleen mobiili- ja tietoliikennepalveluita. Telia Kauppa palvelee asiakkaitaan ympäri Suomea yli 40 liikkeen voimin, joista asiakkaat löytävät laajan valikoiman erilaisia puhelimia, tietokoneita, televisioita ja muita vastaavia laitteita. Tämän lisäksi Telia Kauppa tarjoaa kanavapaketteja, puhelinliittymiä, nettiliittymiä ja tietoturvapalveluita.

Telia Company AB:n suurin omistaja on Ruotsin valtio, jolla on yrityksestä noin 40% omistusosuus ja yrityksellä on palveluksessaan yli 20 000 työntekijää ympäri maailman. Telian osakkeita on saatavilla sekä Helsingin että Tukholman pörsseissä.

Tärkeää tietoa Teliasta

Miksi Telian liittymä on hyvä valinta?

Telian liittymien toimivuus, kattavuus ja kuuluvuus on kansainvälisestikin mitattuna huipputasoa. Telian 4G-verkko kattaa yli 99 % suomalaisista, ja 5G verkko tavoittaa yli 4,3 miljoonaa ihmistä Suomessa.

Telian mobiiliverkko oli Omnitelen suorittaman tutkimuksen mukaan Suomen kolmanneksi nopein. Lisätietoa aiheesta löydät Telian kotisivuilta löytyvän kuuluvuuskartta palvelun avulla.

Mitä ovat Telian tarjoamat puhelinliittymät?

Telia tarjoaa asiakkailleen kolmea erilaista puhelinliittymätyyppiä. Näitä ovat:

  • Telia Rajaton
  • Telia Dot
  • Telia Prepaid

Kustakin liittymätyypistä on tarjolla useita variaatioita, joissa liittymän netti (4G tai 5G), netin nopeus, sekä liittymään sisältyvä puhe- ja tekstiviestimäärä vaihtelevat. Siksi onkin tärkeää kiinnittää huomiota miten puhelintaan käyttää ja minkälaisen liittymän aidosti tarvitsee.

Telia Rajaton -liittymä sopii yleisesti ottaen henkilölle, joka käyttää puhelinta keskimääräistä enemmän. Telia Rajaton liittymässä on aina kiinteä kuukausimaksu, joka määräytyy liittymään sisältyvien ominaisuuksien mukaan.

Telia Dot soveltuu käyttäjälle, jonka liittymän käyttö vaihtelee kuukausittain. Kiinteän kuukausimaksun sijaan Dot-liittymässä veloitetaan käyttömäärään sidottua kuukausittaista veloitusta. Dot-liittymä tilataan ja sitä hallitaan Telia Dot Liittymä -sovelluksella. Sovellus tarjoaa reaaliaikaisen käytön seurannan ja siihen perustuvan ennusteen kuukausimaksusta. Liittymä on saatavilla niin halvempana 4G -versiona kuin kalliimpana 5G -versionakin.

Telia Prepaid on suunnattu kuluttajille, jotka käyttävät puhelinta vain satunnaisesti tai haluavat esimerkiksi mobiilimaksamiseen erillisen liittymän. Telia Prepaid- liittymässä ei ole kuukausimaksua, vaan asiakas lataa liittymälleen halutun saldon. Kun liittymää käytetään, vähenee kortille ladattu saldo käytettyjen minuuttien ja siirrettyjen megatavujen mukaisesti.

Telia -liittymiä on saatavilla sekä määräaikaisina että toistaiseksi voimassa olevina. Toistaiseksi voimassa oleva sopimus on mahdollista irtisanoa milloin vain, jolloin liittymän irtisanomisaika on 14 vuorokautta. Määräaikaisen sopimuksen irtisanomiselle on mahdollista vain erikoisehdoilla. Telia -liittymän voi irtisanoa ottamalla yhteyttä Telian asiakaspalveluun.

Mitkä ovat Telian asiakaspalvelun yhteystiedot?

Telian asiakaspalveluun on mahdollista ottaa yhteyttä lomakkeen, puhelimen ja netin välityksellä. Sähköpostia Telian asiakaspalvelulle ei voi lähettää.

Puhelinnumero Telian asiakaspalveluun on 020 690 400. Asiakaspalvelu on avoinna arkisin kello 9–17. Puhelut ja jonottaminen asiakaspalveluun maksavat normaalin matkapuhelinmaksun verran, jonka lisäksi ulkomailta soitettaessa käytetään erillistä hinnastoa. Jos yhteydenotto asiakaspalveluun ei onnistu itse, Telian kanssa voi sopia ajan, jolloin Telian asiakaspalvelu ottaa asiakkaaseen yhteyttä.

Telian asiakaspalveluun saa yhteyden myös Telian sivuilta löytyvän chatin välityksellä. Chat-palvelu on asiakkaiden palveltavana 24/7, jos asiakas on kirjautuneena Minun Teliaan.

Miten Telia laskuttaa liittymiään?

Telialla on useita eri tapoja laskuttaa asiakkaitaan. Telian lähettämät laskut on mahdollista saada Kivraan, Minun Teliaan, E-laskuna, sähköpostilaskuna, suoramaksuna ja paperilaskuna. Näistä ainoastaan paperilaskusta veloitetaan erillinen maksu, joka on 4,90 € per lähetetty lasku, muut laskutustavat ovat ilmaisia.

Voit hallita käytössäsi olevaa laskutustapaa Minun Telia palvelusta tai ottamalla yhteyttä Telian asiakaspalveluun.

Mikä on Minun Telian?

Minun Telia on Telian oma asiakasportaali, johon pääsee kirjautumaan Telia-sovelluksen ja Telian kotisivuston kautta. Minun Teliassa asiakas voi seurata esimerkiksi liittymien käyttöä, muokata tietoja ja palveluita ja ottaa yhteyttä Telian asiakaspalveluun.

Minun Teliaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai Telia-tunnuksella.

Voiko Telia -liittymän nettiä käyttää ulkomailla?

Voit käyttää Telia liittymän nettiä kotimaan lisäksi Pohjolassa ja Baltiassa (Ruotsi, Norja, Tanska, Viro, Latvia, Liettua). Liittymätyypistäsi riippuen käytettävässäsi on joko rajattomasti tai rajatun paketin verran datasiirtoa.

Muissa EU- ja ETA-maissa käytössäsi on rajattu nettipaketti (15–45 Gt dataa per kuukausi).

Jos liittymäsi kuukausimaksuun kuuluva nettipaketti loppuu, voit jatkaa netin käyttöä päivähinnalla. Päivähintaan sisältyy hinnaston mukainen määrä netin käyttöä liittymän normaalilla nopeudella. Tarkemmat hintatiedot löytyvät Telian omilta sivuilta.

Haluatko ilmaisia talousvinkkejä?

Liity postituslistallemme, niin saat parhaat vinkit ja ajankohtaiset talousaiheet suoraan sähköpostiisi.