Sähköauton lataus – Kuinka paljon se maksaa? 

|Posted by | Kaikki artikkelit, Sähkö
Tags: ,
sininen hybridiauto jonka latauspistoke on auki

Sähköauto ei ole uusi asia, mutta vasta 2000-luvulla tekniikka on kehittynyt sellaiseksi, että se alkaa olla varteenotettava vaihtoehto ihan tavalliselle kuluttajallekin.

Monelle tulee sähköautoista puhuttaessa ensimmäisenä mieleen Tesla, mutta myös monet muut valmistajat ovat ottaneet mallistoihinsa sähköautoja. Samalla hinnatkin ovat tulleet huomattavasti alaspäin.

Täyssähköautojen ja lataushybridien määrän ennustetaan kasvavan reilusti 2020-luvulla. Suomessa arvioidaan olevan 2020-luvun loppuun mennessä jo yli 250 000 sähköistettyä autoa. Vuoden 2018 lopussa Suomessa oli noin 15000 sähköllä kulkevaa autoa.

Sähkön käyttö ei ole ilmaista, mutta kilometriä kohden sähköauto verottaa kukkaroa huomattavasti bensa- tai dieselautoja vähemmän – ainakin ”polttoaineen” osalta. Ja painaahan monella ajoneuvovalinnassa myös sen ympäristöystävällisyys.

Sähköautoja on monenlaisia – myös lataustarve vaihtelee

Täyssähköautot saavat käyttövoimansa ainoastaan akuista. Niiden kantama on mallista riippuen noin 150–600 kilometriä.
Ladattavissa hybridiautoissa on kaksi voimanlähdettä: sähkömoottori ja polttomoottori. Akkukapasiteetti on hybridiautossa täyssähköautoa pienempi, mutta riittää hyvinkin lyhyisiin matkoihin esimerkiksi kaupungissa. Toisaalta polttomoottori mahdollistaa pidemmän kantaman ja auton käytön myös sellaisissa olosuhteissa, joissa sähköauton lataus on hankalaa tai mahdotonta.
Hybridiautolla eli itselataavalla hybridiautolla on mahdollista ajaa muutamia kilometrejä pelkällä sähköllä, mutta autoa ei pysty lataamaan latauspisteessä, vaan akku latautuu ajossa.
Kevythybridiautoissa pieni sähkömoottori avustaa polttomoottoria.

Mitä maksaa sähköauton lataus?

Paljonko sähköauto sitten kuluttaa? Kuten polttomoottoriautoissa, on sähköautoissakin kulutuksen osalta eroja.

Tyypillisesti sähköauton kulutus on kuitenkin Suomen oloissa noin 15–25 kWh / 100 km. Sähkö maksaa kuluttajalle keskimäärin noin 15 senttiä kilowattitunnilta, joten karkeasti sähköauton latauksen hinnaksi kertyy sadalle kilometrille noin 3 euroa.

Sähkön hintaerot voivat tosin olla huomattavasti suurempia kuin bensan hintaerot huoltoasemien välillä. Sähkösopimus ja paikallisen siirtoverkon hinnat vaihtelevat, ja sähkösopimuksen kilpailuttamalla voi säästää sähköautoilijakin. Tietyissä olosuhteissa on sähköautolla mahdollista päästä jopa alle kahden euron hintaan satasella.

Talvella sähköauton kulutus on kesäkuukausia suurempaa.

Missä sähköauto ladataan?

Nykyisellään sähköauton lataustapoja on käytännössä kolme: tilapäislataus tavallisesta tai voimavirtapistorasiasta, pikalataus huoltoasemalla tai lataus kiinteällä latauslaitteella kotona, kauppakeskuksessa tai parkkihallissa.

Löydät sähköautojen latauspisteet kätevästi kartalta Latauskartta.fi -palvelusta. Näin voit suunnitella oman autosi latauksen etukäteen

Suomen oloissa sähköajoneuvojen lataus tapahtuu pääosin omistajan kotona. Suomessa noin 80 prosenttia autoista ladataan kotona yöaikaan, ja 20 prosenttia latauksista tapahtuu julkisissa latauspisteissä.

Tyypillisin tapa sähköautojen lataamiseen on pitää auto kotipihalla tai autotallissa yön tunteina. Usein kuitenkin tällaisen latausmahdollisuuden puuttuminen on valtava hidaste sähköauton hankkimiselle esimerkiksi taloyhtiöiden asukkaille.

Lataus taloyhtiössä

Latauspaikkojen lisääminen tai asentaminen lähtee liikkelle taloyhtiön tahtotilasta. Jos halutaan rakentaa latauspisteitä, siihen vaaditaan kiinteistönomistajan päätös.

Taloyhtiöissä latauspisteiden hankkiminen, tai niiden puute kannattaa ottaa esille tarpeeksi ajoissa ennen suuria remontteja. Latauspisteiden aiheuttama kuormitus ja käyttöaste kannattaa pohtia tarkkaan. Useissa yhtiöissä on rakennettu latauspisteitä vain se määrä, joka ei aiheuta suuria muutoksia muuhun sähköjärjestelmään.

Jos sähköjärjestelmän kapasiteetti riittää, taloyhtiön hallitus voi tehdä päätöksen yksinkertaisella enemmistöllä.

Lataus omakotitalossa

Omakotitaloon jokainen voi hankkia oman sähköajoneuvon latauspisteen. Niiden hinnat ovat asennettuina noin tuhannesta eurosta ylöspäin. Latauslaite kannattaa hankkia auton oston yhteydessä.

Joitain automalleja voi ladata myös normaalista pistorasiasta. Tämä ei ole kuitenkaan suositeltavaa, koska peruspistorasiaa ei ole tarkoitettu jatkuvaan kuormitukseen suurella teholla.

Yksi sähköautoilun merkittävistä eduista onkin se, että ”tankki” on joka aamu täynnä. Periaatteessa sähköautoa voi toki ladata pelkästään kodin ulkopuolellakin, vaikkapa kauppareissun yhteydessä, sillä varsinkin isompien markettien pihoissa alkaa olla jo hyvin latauspaikkoja, joissa lataus voi olla jopa ilmaista.

Kuinka kauan sähköauton lataus kestää?

Sähköauton latauksen kestoon vaikuttaa kaksi asiaa: akun kapasiteetti ja latauslaitteen teho.

Yleisimmät latauslaitteiden tehot ovat 3,6 kW ja 11 kW. Jos akun kapasiteetti on vaikkapa 40 kWh, kestää sen lataus tyhjästä täyteen 11 kilowatin laturilla nelisen tuntia ja 3,6 kilowatin laturilla 11 tuntia.

Huoltoasemien pikalatureilla latausteho on tästä vielä huomattavasti suurempi. Käytännössä matka jatkuu hyvän matkaa vaikka kahvipaussin jälkeen. Pitkille matkoille isoa osaa sähköautoista ei kuitenkaan ole tarkoitettu.

On tietysti muistettava, että sähköauton akusto on harvemmin typötyhjä. Monelle päivittäiset ajomatkat ovat niin lyhyitä, ettei sähköauton latausta tarvitse juuri koskaan erikseen stressata – auto latautuu aina kotona ollessa.

Latausverkosto kasvaa jatkuvasti

Poliittiset päättäjät, autokauppiaat ja maahantuojat arvioivat, että kymmenen vuoden kuluttua Suomen autoista 10–15 prosenttia olisi täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä. Tämän myötä myös julkinen latausverkosto tulee kasvamaan. Sähköautojen latauspaikat huoltoasemilla ja markettien pihalla siis tulevat luultavasti lisääntymään jatkuvasti.

Myös taloyhtiöille kertyy lisäpaineita muuttaa osa autopaikoista sähköautojen latauspaikoiksi. Vuosi vuodelta sähköautojen lataus siis muuttuu helpommaksi.

Juuso Korhonen

Juuso Korhonen

Juuso Korhonen on VertaaEnsin.fi PR- ja markkinointistrategi. Juuso on opiskellut kansainvälistä markkinointia ja työskennellyt finanssialalla viimeiset kahdeksan vuotta. Hän on kiinnostunut laajasti finanssiasioista ja taloudellisesta hyvinvoinnista.