Sähköauton hankinta kannattaa vain suurilla ajomäärillä – 2023 vertailu selvitti suosituimpien merkkien hankinta- ja käyttökulut

| | Aihe: Sähkö ja ympäristö

Vuonna 2022 suomalaisen autokannan keski-ikä oli 12,9 vuotta, eikä se ole ympäristöystävällisimmästä päästä. Suomalaista autokantaa pyritään kuitenkin muovaamaan sähkökäyttöiseksi vähä vähältä. Vertailupalvelu VertaaEnsin.fi toisti viime vuonna tehdyn selvityksen sähkö- ja polttomoottoriautojen kannattavuudesta, ja vertaili suosituimpien automerkkien käyttö- ja hankintakuluja.

Ajomäärä ratkaisee sähköauton taloudellisen hyödyn — vertailu paljastaa säästöjen vaatiman yli 50 000 km ajomäärän

Sähkökriisin aiheuttaman hintojen nousun takia sähköautojen takaisinmaksuajat ovat yli kolminkertaiset edelliseen vuoteen verrattuna. 5 000 km vuodessa ajettavan sähköauton takaisinmaksu aika oli pisimmillään 103 vuotta, kun se edellisenä vuonna oli 41 vuotta.

Sähkön hintataso vaikuttaa huomattavasti sähköautoilun kannattavuuteen. Mitä enemmän autoilija ajaa autoa vuoden aikana, sitä enemmän hän säästäisi siirtyessään sähköautoon. Tämän hetken sähköhinnoilla sähköautojen takaisinmaksuajat ovat realistisia ainoastaan, jos autoilija ajaa yli 50 000 km vuoden aikana. Sähkön hinnan muutokset vaikuttavat voimakkaasti laskelmiin, esimerkiksi säästöä kertyy nyt (helmi/maaliskuu 2023 hinnoilla) lähes kaksi kertaa enemmän kuin loppuvuodesta 2022.

Traficomilta ei enää pysty hakemaan hankintatukea täyssähköisille henkilöautoille, mikä syö ennestään kasvaneita takaisinmaksuaikoja. Sähköautoon siirtyminen tuo kuitenkin yhä kuluttajalle huomattavia taloudellisia säästöjä, vaikka sähkökäyttöiselle henkilöautolle ei enää voi hakea hankintatukea. 

Sähköauton takaisinmaksuaika moninkertaistui vuonna 2023 — taustalla hankintatuen päättyminen ja sähkön  hinnan nousu

Sähköauton takaisinmaksu 5000 km
Sähköauto takaisin maksu 15000 km
Sähköauto takaisin maksu 30000 km
Sähköauto takaisin maksu 50000 km

Keskiverto suomalainen ajaa autoa noin 15 000 kilometrin verran vuoden aikana. Tällä ajomäärällä sähköauto maksaa itsensä takaisin nopeimmillaan 25 vuodessa ja hitaimmillaan noin 32 vuodessa. 

Käyttökuluiltaan sähköauto häviää polttomoottorille pienillä ajomäärillä — vasta 50 000 km vuotuinen ajo kääntää tilanteen

Sähköauton kulut 5000 km
Sähköauton kulut 15000 km
Sähköauton kulut 30000 km
Sähköauton kulut 50000 km

Pienillä ajomäärillä sähköauto ei kannata taloudellisesti. Kun vuosittaiset ajot jäävät 5 000 kilometriin, takaisinmaksu tapahtuu nopeimmillaan enää noin 60 vuodessa ja hitaimmillaan noin 103 vuodessa. 

Kun ajokilometrit kasvavat 50 000 kilometriin vuoden aikana, takaisinmaksuajat ovat jo hieman houkuttelevampia. Näin paljon ajavalla autoilijalla sähköauto maksaa itsensä takaisin nopeimmillaan 7 vuodessa. 

Sähköauton säästöpotentiaali elää käsi kädessä sähkön hinnan kehityksen kanssa — kuukausikuvaaja paljastaa miten sähkökriisi vaikutti käyttökuluihin

Sähköauton säästöt kuukausitasolla

Sähkön hinnan kuukausitason kehitystä tarkastellessa huomaamme, että sähköautoista saatava vuosittainen säästö on lähes kaksinkertaistunut puolen vuoden aikana. Kun syyskuun 2022 sähkön hinnalla vuosittainen säästön määrä oli hieman yli 2 000 €/vuosi, maaliskuun 2023 sähkön hinnalla säästö on jo yli 4 000 €/vuosi.  Tämä selittyy sähkön laskeneella hinnalla.

Sähköautoilijan ei kuitenkaan kannata tuudittautua ajatukseen alati kasvavista säästöistä, sillä meneillään olevan sähkökriisin takia hinnoissa saattaa tapahtua isoa heiluntaa nopeallakin aikataululla.

Näin vertailu toteutettiin

Valitsimme vertailuun automalleja, joilla oli samasta korimallista sähkömoottorivaihtoehto ja polttomoottorivaihtoehto. Tällöin autot ovat mahdollisimman vertailukelpoisia keskenään. 

Vertailussa mukana olleet automerkit:

  • Hyundai
  • Opel
  • Peugeot
  • Mini

Vertailussa on mukana autoja, jotka toimivat sähköllä, bensiinillä ja dieselillä. Autojen verotus eroaa toisistaan seuraavanlaisesti:

  • Bensiinillä toimivissa autoissa autovero on sisällytetty auton myyntihintaan. Lisämaksettavaa tulee perusverosta, mutta käyttövoimaveroa ei tarvitse maksaa.
  • Myös dieselillä toimivissa autoissa autovero on sisällytetty myyntihintaan. Lisäksi vuosittain tulee maksaa sekä perusvero että käyttövoimavero.
  • Sähköllä toimivista autoista ei tarvitse maksaa autoveroa. Perusvero ja käyttövoimavero tulevat maksettavaksi normaaliin tapaan. Auton myyntihinnasta on vähennetty sähköauton hankintatuki, joka on Peugeot e-Expert -pakettiauton tapauksessa 4 000 € ja muiden vertailun sähköautojen kohdalla 2 000 €.

Vertailussa ei ole huomioitu vakuutuksia, huoltoja tai auton arvonalenemaa, koska näistä ei ole vielä riittävästi tarkkaa tietoa. Sähkön hinnaksi on asetettu 0,27 €/kWh, bensiinin hinnaksi 1,99 €/litra ja dieselin hinnaksi 2,07 €/litra. Hinnat on päivitetty 14.3.2023.

Liite: Traficomin myöntämät tuet 

  • Täyssähköisen pakettiauton hankintatuki: 2 000 € – 6 000 € pakettiauton koosta riippuen
  • Täyssähköisen kuorma-auton hankintatuki: 2 000 € – 50 000 € kuorma-auton koosta riippuen

Traficom ei myönnä enää täyssähköisten henkilöautojen hankintatukea 31.12.2022 alkaen.

Aarne Helenius

About Aarne Helenius

Aarne Helenius työskentelee VertaaEnsin.fi:llä sisällöntuotannon tehtävissä ja toimii perhe-, koti- ja matkailu-aihealueiden asiantuntijana. Hänen intohimojaan ovat urheilu, politiikka ja elokuvat.

Tarjoukset