Menu
Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelu 010 271 7291 Ma-Pe 10:00 - 17:00 (puhelun hinta 0€ + pvm/mpm)

Löydä sinulle sopivin pankki nopeasti!

Vertaa pankkeja
Pankkipalveluvertailu
Asiakkuustaso 1 = Peruspankkipalvelut, Asiakkuustaso 3 = Korkein pankin tarjoama asiakkuustaso. Voit suodattaa tilit asiakkuustason perusteella.
Tuloksia haetaan
Suomalaiset eivät vaihda usein pankkiaan, eikä se aina ole asiakkaalle helppoa. Liiallinen uskollisuus ei kuitenkaan kannata, vaan tuotteita ja palveluja kannattaa vertailla. Kuluttajan kannattaa ottaa huomioon, että keskittämällä voi saada etuja. Esimerkiksi Hypon luottokortin saa edullisemmilla ehdoilla, jos on heidän asuntolaina-asiakkaansa, ja S-Pankki tarjoaa asiakasomistajilleen vuosimaksutonta luottokorttia. Koska ihmiset eivät vertaile vaan jämähtävät saman pankin asiakkaiksi koko eliniäksi, uskollisia asiakkaita ei ole tarvetta palkita siinä määrin, että pankkiuskollisuus kannattaisi. Pankin vaihtaminen on mahdollista tehdä joko itse tai antaa uuden pankin hoitaa suurimman osan asioista puolestaan.

Pankin vaihto valtakirjalla

  • Tee tutkimusta, vertaile pankkeja ja niiden tuotevalikoimaa ja palveluita, valitse itsellesi sopivin. Kenellä on tarjota tilanteeseesi paras luottokortti tai asiakaspalvelu? Mieti, mitä  palveluita haluat liittää tiliisi. Haluatko siirtää myös lainat ja säästöt? Usein siirretään koko paketti.
  • Tee valtakirja, jolla valtuutat uuden pankin hoitamaan vaihdoksen. Valtakirjassa annetaan niiden tilien numerot, joiden asioinnin haluat siirtää uuteen pankkiin. Voit myös valtuuttaa pankin lakkauttamaan vanhan tilisi.
  •  Tässä vaiheessa asia hoituu pankkien kesken, jotka vaihtavat tietoja (mm. luetteloita maksettavista säännöllisistä maksuista niiltä tileiltä, jotka on valtakirjassa mainittu).
  •  Tee vastaanottoilmoitus e-laskuista uudessa verkkopankissasi.
  • Jotkut pankit huolehtivat asiakkaan puolesta myös uuden tilinumeron tietoon saattamisesta esimerkiksi verottajalle ja palkanmaksajalle.

Mitä pankit eivät tee asiakkaan puolesta?

 
  • Mahdolliset SEPA-suoraveloitukset (Single Euro Payments Area) on asiakkaan siirrettävä itse. SEPA on euromaksualueella euromääräisissä laskuissa käytettävä suoraveloituspalvelu, joka on Suomessa harvinainen.
  • Arkistoidut tiedot eivät siirry. Esimerkiksi verkkotiliotteet kannattaa tulostaa tai tallentaa.
  • E-laskut eivät siirry pankista toiseen.
  • Pankista saa yleensä ohjeet, kuinka toimia näissä tapauksissa.
 

Pankin vaihto itse

  • Tee tutkimusta, vertaile pankkeja ja niiden tuotevalikoimaa ja palveluita, valitse itsellesi sopivin. Kenellä on tarjota tilanteeseesi paras luottokortti tai asiakaspalvelu? Mieti, mitä  palveluita haluat liittää tiliisi. Haluatko siirtää myös lainat ja säästöt? Usein siirretään koko paketti.
  • Saat uuden tilinumeron ja maksukortit. Hävitä vanhat maksukortit vasta, kun olet saanut uudet.
  • Tee vastaanottoilmoitukset e-laskuista uudessa verkkopankissasi
  • Ilmoita uusi tilinumerosi ja pankkiyhteytesi kaikille, jotka maksavat suorituksia tilillesi. Tällaisia suorituksia ovat esimerkiksi palkka, veronpalautukset tai eläke. Muista siis kertoa asiasta verottajalle tai työnantajallesi!
  • Informoi myös heitä, joille itse maksat. Jos saat e-laskuja tai sinulla on suoraveloitussopimus, ilmoita uusi tilinumerosi heille. Jotkut pankit, kuten Nordea, siirtävät myös suoraveloitukset ja toistuvat maksut.
  • Älä lopeta vanhaa tiliäsi saman tien, sillä pankkitoimintojen siirtäminen voi viedä aikaa.