Suomalaiset tyytymättömiä pankkeihinsa

|Posted by | Kaikki artikkelit, Uutiset
Tags:

Suomalaiset tyytymattomia pankkeihinsaPankkien ahneus ja kasvottomuus ärsyttävät

Pankit ovat viime aikoina terästäytyneet muun muassa fintechin myötä tarjoamaan asiakkailleen yhä enemmän mitä erilaisempia palveluita. Tällaisia ovat esimerkiksi pankkien erilaiset mobiilisovellukset kuten mobiililompakot.

Lue myös: Mobiilisovellukset oman talouden hallintaan

Kaikki digihypetys ei kuitenkaan ole tarkoittanut sitä, että asiakkaat olisivat erityisen mielissään. Säästöpankin tekemän tutkimuksen perusteella näyttää siltä, etteivät suomalaiset ole kauhean tyytyväisiä pankkiensa tarjoamaan palvelutasoon tällä hetkellä. Itse asiassa päinvastoin.

Lue myös: POP Pankki loistaa pankkivertailussa

Luottamuspula vaivaa

Tutkimuksen mukaan erityisen syvissä vesissä ui pankkijätti Nordea, jota kohtaan pankin omat asiakkaat kokivat epäluottamusta. Nordean asiakkaista 34 prosenttia koki, ettei voi luottaa pankkiinsa täysin. Kuvaavaa on myös, että avoimissa vastauksissa mainittiin Björn Wahlroos kasvottomuuden, rahastuksen, ylimielisyyden ja ahneuden lisäksi.

Vertailun vuoksi: maan keskiarvo epäluottamuksessa oli 26 prosenttia, mikä ei sekään anna aihetta varsinaiseen hurraamiseen.

Lue myös: Mobiilipankki Pocopay on virolainen haastaja

86 prosenttia kaikista vastaajista koki, että pankit lähinnä rahastavat palvelusta ja 79 prosenttia koki, että pankkien ajavat omia etujaan. Yleisesti pankkien ongelmaksi nostettiin muun muassa se, että pankki lähestyy asiakkaitaan lähinnä negatiivisten asioiden kautta. Näin koettiin erityisesti pääkaupunkiseudulla, jossa väittämän allekirjoitti lähes puolet vastaajista.

Lue myös: N26 – pankki Berliinistä 

Mikseivät suomalaiset vaihda pankkejaan?

Yksi kummastuksen aihe onkin ollut se, että mikseivät suomalaiset sitten vaihda pankkiaan, jos ovat kerran tyytymättömiä? Yksi syy voi olla, ettei aina ole helppoa sanoa, mikä on paras pankki, minkä lisäksi pankin vaihtamista pidetään vaikeana ja työläänä prosessina, vaikka se ei todellakaan sellainen ole.

Pankin vaihtajan kannattaa tutustua ohjeisiimme pankin vaihtamiseksi.

Vertaile, vaihda, voita

Yksi tapa taistella pankkien huonoa asiakaspalvelua kohtaan on kilpailuttaa ja tarpeen tullen (eli hyvän tarjouksen saatuaan!) äänestää jaloillaan. Älä ota vastaan heti ensimmäisestä pankista ensimmäisenä annettua tarjousta, koska nykyisin netin kautta vertaileminen on todella nopeaa ja helppoa.

Lue lisää: Vertaile ja kilpailuta vuosittain ainakin nämä!

Ei kannata myöskään jämähtää yhden pankin asiakkaaksi silkasta uskollisuudesta. Jos pankki tarjoaa sinulle kerran hyvän tarjouksen, kilpailuttamalla ja vertailemalla voit varmistaa, että he tekevät sen toistekin. Jos eivät, niin ei kun pankki vaihtoon!

Lue myös: Suurimmalla osalla suomalaisista on väärä luottokortti

Ilmaisessa ja näppärässä lainavertailussamme voit vertailla eri lainoja ja löytää juuri sinulle parhaiten sopivan:

Lähde:

Kauppalehti