Sinkku, sinun päiväsi on täällä 11.11!

|Posted by | Kaikki artikkelit, Luottokortit, Maksaminen, Nettikaupat
Tags: , ,

sinkkujen_paiva_kiinaSinkkujen päivä on ilon päivä

Tarkoittaako päivämäärä 11.11. sinulle jotain erityistä?

Ei välttämättä, ellei se ole esimerkiksi hääpäiväsi. Etkä ole ainoa, sillä kyseinen päivämäärä ei tarkoita suurimmalle osalle suomalaisista (tai edes suurimmalle osalle länsimaisista ihmisistä) yhtään mitään erikoista.

Kuitenkin yhdessä maailman väkirikkaimmista maista eli Kiinassa se on yksi suosituimmista juhlapäivistä – ja aivan omassa luokassaan oleva kulutusjuhla.

Jos Kiinan erikoisuudet kiinnostavat enemmänkin, tsekkaa ihmeessä WeChat – sovellus jolla voi maksaa (melkein) kaiken!

Mikä on sinkkujen päivä?

Sinkkujen päivä on Kiinasta lähtöisin oleva juhlapäivä, jota juhlitaan vuosittain 11.marraskuuta. Päivän aikana sinkut ihmiset yleensä antavat lahjoja itselleen, ja tästä syystä Sinkkujen päivä on kasvanut suureksi ostotapahtumaksi.

Kiinalaisella Alibaba-verkkokaupalla on ollut suuri vaikutus Sinkkujen päivän markkinoinnissa. Alibaba on yksi Kiinan suurimmista verkkokaupoista, ja esimerkiksi vuonna 2017 sen kautta tehtiin ostoja 25 miljardilla eurolla Sinkkujen päivän aikana. Jo vuonna 2015 BBC:n mukaan Alibaban kautta tehtiin sinkkujen päivänä 120 000 tilausta joka minuutti.

Vastaisku ystävänpäivälle?

Siinä missä länsimaissa juhlitaan ystävänpäivää helmikuussa ja ostetaan ystäville ja rakastetuille suklaata, kukkia ja ruusuja, Kiinassa on lähdetty reippaasti toiseen suuntaan. Kiinassa juhlitaan nimittäin 11.11. sinkkuutta, ja se tehdään shoppailemalla.

Sinkkujen päivänä nettikaupat ja useat kivijalkaliikkeet ympäri Kiinan tarjoavat palveluitaan ja tuotteitaan puoleen hintaan kuin lohdutukseksi siitä, ettei sinkkuostajilla ole ketään, joiden kanssa jakaa elämän iloja tai murheita – tai kuluja.

Tuliko kyseinen kulutusjuhla yllättäen ja tililtä ei juuri nyt löydy painetta? Veronpalautukset saapuvat usealle noin kuukauden päästä ja lainarahalla alennuksiin tarttuminen voi olla laskennallisesti fiksua.

Lainavertailuun Kilpailuta kuitenkin aina kaikki lainat ennen hakemista, jotta saat parhaat ehdot

Joulua ja monia muita länsimaisia perinteitä on kritisoitu siitä, että ne ovat ajan mittaan kaupallistuneet, mutta sinkkujen päivä on ollut sen sijaan läpeensä kaupallinen projekti alusta alkaen.

Kiinan nettikaupan tyrmäävät volyymit

Luulitko, että halloween, Black Friday tai joulu tuovat mahtavat kulutuspiikit nettikauppoihin? Se pitää paikkaansa, mutta lähes kaikki mittarit kalpenevat, kun niitä verrataan kiinalaiseen nettikauppaan.

Esimerkiksi vuonna 2017 Alibaban myynti oli sinkkujen päivänä yli 25 miljardia dollaria. Sinkkujen päivä on kaupan volyymilla mitattuna noin neljä kerta suurempi ostospäivä kuin Black Friday. Tosin esimerkiksi joulun myynti jakautuu länsimaissa tasaisemmin kuin sinkkujen päivän yhden päivän piikki.

Muista nämä, kun ostat nettikaupasta

Vielä kymmenisen vuotta sitten netistä ostamisen vaaroista varoiteltiin jatkuvasti. Nyt nettishoppailu on arkipäiväistynyt ja sitä tekevät kaikki vauvasta vaariin. Uutuudenpelko on kadonnut, ja esimerkiksi maksamista luottokortilla pidetään nykyisin erittäin turvallisena maksutapana, koska moniin luottokortteihin kuuluu muun muassa tuoteturvavakuutus.

Voit lukea lisää verkkokaupan maksutavoista täältä!

Löydä sinulle sopivin luottokortti ilmaisesta ja nopeasta hintavertailustamme:

Vertaile kaikkia luottokortteja

Pääperiaatteena netissä ostaessa on, että kannattaa ostaa ainoastaan luotettavan oloisilta sivustoilta. Tarkista, että verkkosivulla on käytössään TSL/SSL-suojaus, jonka tunnistaa pienestä lukko-symbolista URL-osoitteen vieressä. Lisäksi on hyvä välttää julkisia tietokoneita tai verkkoja.

Lue lisää: 8 vinkkiä turvallisempaan nettishoppailuun

Sinkkujen päivä Suomeenkin?

Olisiko Suomessa sitten tilaa sinkkujen päivälle? Miksipäs ei, sillä olemme ottaneet ilolla vastaan yleensä kaikki tilaisuudet juhlia, olivat ne sitten halloween tai Black Friday. Jää nähtäväksi, innostaako kiinalaisten menestys myös suomalaisia verkkokauppoja tarttumaan tilaisuuteen.

Esimerkiksi Verkkokauppa.com mainos on hyvin osuva Sinkkujen päivään: “SINGLES’ DAY 11.11.2019 UNIVERSUMIN SUURIN MYYNTIPÄIVÄ”. Näyttää siltä, että juhlapäivää ei enää täydy odotella Suomessa. Tervetuloa sinkkujen päivä. Myös muut isot suomalaiset verkkokaupat ovat lähteneet mukaan kulutusjuhlaan.

Amazon alkoi kilpailemaan sinkkujen päivää vastaan keksimällä oman shoppailupäivänsä 12. heinäkuuta. CNBC:n mukaan siitä onkin tullut Amazonin paras yksittäinen päivä.

Lue myös markkinointikikoista, joilla sinua huijataan ostamaan lisää

Stockmann toimi eräänlaisena edelläkävijänä, kun se lanseerasi jo 2016 sinkkujen päivänä pienen alennuksen eli 11 prosenttia!