Tulevaisuudessa ei tarvitse vaihtaa pankkia – PSD2 lisää kuluttajan valinnanvapautta

|Posted by | Kaikki artikkelit, Uutiset
Tags: , ,

psd2

Tällä viikolla Helsingissä järjestetty Money Fintech 2017 -tapahtuma on kerännyt satoja finanssi- ja teknologia-alan asiantuntijoita yhteen. Tapahtumassa on pohdittu, miten pankit ja teknologiayritykset voivat yhdessä löytää ratkaisuja maksupalveluiden ja rahaliikenteen kehittämiseen. Tulevaisuuden sana on siis yhteistyö, enää pankit ja teknologiayritykset eivät kilpaile keskenään maksuliikenteen herruudesta. Lisäksi ensi vuoden alussa voimaan tuleva PSD2-direktiivi edesauttaa entisestään pankkien ja teknologiayritysten välisen yhteistyön kehittymistä.

PSD2 avaa uusia ovia

EU:n säätämä uusi PSD2-maksupalveludirektiivi lisää pankkien ja teknologiayritysten yhteistyötä ja luo kuluttajille mahdollisuuden hoitaa raha-asioita uudella tavalla. Direktiivi velvoittaa pankkeja avaamaan asiakastilien rajapinnat niin, että niihin voidaan asiakkaan suostumuksella liittää ulkopuolisten tuottamia palveluja. Yksinkertaisimmillaan tämä rajapintojen avaaminen tarkoittaa sitä, että asiakas voi nähdä yhdessä verkkopankissa kaikki omat tilinsä, vaikka tilit olisivatkin eri pankeissa.

Direktiivi myös antaa asiakkaille mahdollisuuden valita, minkä pankin palveluita käyttää ilman, että pankkia tarvitsee varsinaisesti vaihtaa. Näin esimerkiksi tili ja asuntolaina voivat olla yhdessä pankissa, mutta silti voi käyttää toisen pankin maksuvälineitä ja verkkopankkia. Palveluita voivat jatkossa tarjota pankkien lisäksi myös muut maksupalveluyritykset, mikä tulee varmasti kiristämään kilpailua ja monipuolistamaan palvelutarjontaa.

Direktiivi tulee voimaan Suomessa tammikuussa 2018. Pankit saavat vuoden siirtymäajan direktiivin teknisen puolen toteutukselle, joten kuluttajat pääsevät hyötymään direktiivistä tammikuussa 2019.

Tulevaisuuden visioita

PSD2:n luoman valinnanvapauden lisäksi kuluttajilla tulee olemaan keskeinen rooli maksupalveluiden kehityksen tulevaisuudessa. Tätä korostaa myös yksi Money Fintech 2017 -tapahtuman puhujista, Devie Mohan: ”Asiakas tietää, mitä haluaa. Paremmin kuin pankit ja teknologiayritykset.” Mohanin mukaan yksinkertaisuus on ykkösenä asiakkaiden toiveissa tulevaisuuden maksupalveluille. Mohan myös muistuttaa, että kaiken palvelukehityksen tulee hyödyttää asiakasta joko laskemalla palvelun hintaa tai parantamalla käyttökokemusta.

Lue myös: Fintech kuluttajan näkökulmasta

Myös Nordean liiketoimintajohtaja Sampsa Laine on samoilla linjoilla Mohanin kanssa. Hän uskoo kilpailun luovan lisää vaihtoehtoja maksuliikenteen hoitoon ja loppupeleissä kuluttajat ratkaisevat sen, mitkä uusista maksutavoista jäävät käyttöön. ”Kuluttajat valitsevat sen, mikä on helpointa ja luontevinta itselle käyttää. Apple aikanaan osoitti sen matkapuhelimissa ja moni muu järjestelmä sen jälkeen on kokenut joko menestyksen tai epäonnistumisen ihan sen perusteella, onko se ollut helppo käyttää”, Laine sanoo Ylelle.

Lue lisää: Pankkien mobiilimaksusovellukset

 

Lähteet: Yle, Helsingin Sanomat