Paytrail otti ensimmäiset potkunsa perustajiensa, Lennu Keinäsen ja Niko Lehtosen, vatsassa Jyväskylässä 2007. Ajatuksena oli vain verkkomaksuihin keskittyvä yritys.
Verkkomaksuja ovat mobiilimaksu, verkkopankkimaksu, osamaksu, lasku, postiennakko tai luottokortti. Luottokortti on yhä kansainvälisesti suosituin tapa maksaa verkossa.
Yrityksen nimi syntyessään oli Suomen Verkkomaksut. Kuusi vuotta myöhemmin yritys vaihtoi nimensä Paytrailiin.
Vuonna 2014 Nets Oy osti yrityksen osaksi heidän työkalupakkia. Netsin pääliiketoimintaa ovat korttimaksamisen palvelut, joten silloiset siirtouutiset olivat hyvinkin luonnollisia. Paytrailin pääkonttori on yhä Jyväskylässä.
Mitä Paytrail tarjoaa
“Saat meiltä kaiken, mitä tarvitset maksujen vastaanottamiseen verkossa”, toteaa mainoslause heidän sivuillaan. 59 euron kuukausimaksuun sisältyy maksujen ja tilitysten seurantaan luotu Kauppiaspaneeli ja seuraavat maksutavat:
- Kaikkien kotimaisten pankkien verkkomaksupainikkeet
- Osamaksu- ja laskupalvelut: Jousto ja Collector
- Korttimaksaminen: Visa, Visa Electron, Mastercard, American Express, Eurocard, Diners Club ja JCB
- Mobiilimaksaminen: MobilePay ja Siirto
Onnistuneista maksutapahtumista veloitetaan lisäksi Paytrailin transaktiohinnaston mukaisesti. Hinta riippuu palveluntarjoajasta ja maksutavasta.
Maksutavat | |||
---|---|---|---|
Hinta (€/kpl) | Provisio (%) | ||
Pankkimaksut | Muut kuin Nordea | 0,35 | – |
Nordea | 0,5 | – | |
Lasku- ja osamaksut | Collector | 0,35 | 2 |
Jousto | 0,35 | – | |
Mobiilimaksaminen | MobilePay | 0,35 | 2 |
Siirto | 0,5 | – | |
Korttimaksut | Kaikki palveluntarjoajat | 0,35 | 2 |
Rajapintamaksut | PayPal | 0,15 | – |
Klarna | 0,15 | – |
(1) Rajapintamaksuissa kauppiaalla on oma sopimus Paypalin tai Klarnan kanssa ja Paytrail toimii teknisenä alustana. Paypal ja Klarna veloittavat tämän lisäksi oman hinnastonsa mukaisesti
(2) Maksujen palautukset ovat 0,35€/kpl paitsi Collector ja Jousto 0€/kpl
Paytrail nyt
Tänä päivänä Paytrail hoitaa yli 10 000 verkkokaupan maksuliikenteen ja heidän verkkomaksupalvelun kautta on ostettu palveluita ja tuotteita yli 5 miljardin euron edestä. Great Place to Work® listasi vuoden 2018 listauksessaan Paytrail Oyj:n Suomen neljänneksi parhaaksi työpaikaksi pienyritysten joukossa. Ei paha Jyväskylä. Ei paha.
Verkkomaksamisen tulevaisuus
Verkkomaksaminen kasvaa kasvamistaan, mutta mihin suuntaan? Pankki- ja luottokortteihin on jo upotettu tuttu mikropiiri eli korteista on tullut niin sanottuja sirukortteja. Jokainen tili on perusta koodille, joka muuttuu turvallisuussyistä jokaisen transaktion myötä. Näitä kutsutaan EMV-sirukorteiksi. Ne ovat olleet pakollisia Suomessa vuodesta 2005 lähtien.
On hyvin mahdollista, että koodin ylivalta tulee ohittamaan tarpeen muovisille korteille. Tunnistautumisesta tulisi tällöin täysin virtuaalista.
Kasvava datamäärä maksutapahtumista myös mahdollistaa parempaa käyttökokemussuunnittelua. Se tulee olemaan Paytrailille ja muille toimijoille kilpailusta erottava tekijä. Z-sukupolvi, 1990-luvun puolivälin ja 2000-vuosikymmenen alussa syntynyt sukupolvi, vaatii yhä nopeammin toimivia ja personoituja maksutapahtumia.
On liuta uusia teknologioita, jotka ravistelevat alaa. Laajalti uskotaan myös, että paljon puhuttu lohkoketjuteknologia pystyisi poistamaan rahasiirrosta välikäden eli pankin. Tässä tapauksessa valuutta siirtyisi suoraan vastaanottajalle. Tulevaisuus näyttää miten verkkomaksaminen todellisuudessa muuttuu ja miten Paytrail ja kilpailu siihen vastaavat.