POP Pankki loistaa pankkivertailussa

|Posted by | Kaikki artikkelit, Uutiset
Tags: , ,

Pankkivertailu

Pankit vertailussa

EPSI Rating tekee vuosittain pankki- ja rahoitustutkimuksen, jossa selvitetään muun muassa asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta, imagoa sekä palvelunlaatua. Tutkimuksessa käytetään indeksiä 100.

Asteikko on 0 – 100, jossa on kolme tasoa:

  • 75 >>> erittäin hyvä
  • 60 – 75 >>> tyytyväinen
  • 0 – 60 >>> tyytymätön

Yksityisasiakkaiden suosikiksi nousi 82,0 pistesaaliilla POP Pankki jo toista kertaa peräkkäin, ja yritysasiakkaiden suosiossa paistatteli taas OP, joka sai 79,2 pistettä kokonaisuudessaan.

Paikalliset pankit jyräävät

Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että asiakkaat todella arvostavat paikallisuutta. Vuonna 2016 asiakkaat haluavat, että heidän pankkinsa ovat paikallisia, läheisiä ja luotettavia. POP Pankki osuuskunnallisena toimijana on paraatiesimerkki trendistä.

Läheisyys ja paikallisuus nousivat tärkeiksi huolimatta esimerkiksi mobiilin esiinmarssista ja Fintech-ilmiöistä. Tutkimuksen mukaan digitaalisuus nähdään positiivisena ilmiönä vaikkakin esimerkiksi puhelinsoitto on edelleen yleisimpiä yhteydenpitotapoja pankkien ja asiakkaiden välillä.

Henkilökohtaisuus ja digitaalisuus halutaankin nyt yhdistää.

Lue lisää uudesta rahansiirtopalvelusta!

Kansainväliset toimijat vastatuulessa

Siinä missä paikalliset pankit olivat asiakastyytyväisyyden voittajia, kansainvälisten toimijoiden sijoitukset laskivat. Suomessa asiakastyytyväisyys pankkeja kohtaan on ollut perinteisesti korkealla myös Pohjoismaisessa vertailussa.

Tutkimuksen mukaan tänä vuonna asiakastyytyväisyys kuitenkin laski jopa 5 pistettä. Alaspäin kokonaisuutta veti erityisesti Nordea, jolla on ollut vaikeuksia muun muassa maineenhallinnassa Suomen lisäksi myös Ruotsissa.

Myös toinen kansainvälinen toimija Danske Bank jäi toiseksi viimeiseksi. Heidänkin kohdallaan  asiakastyytyväisyys laski voimakkaasti.

Menestyjissä mukana myös pikavippifirma

Tänä vuonna perinteisten pankkien joukkoon on päässyt myös pikavippejä myöntävä Credit24, joka sai lähes 80 pistettä. Asiakkaat arvostivat erityisesti innovatiivisia ratkaisuja. Tutkimuksen mukaan Credit24 on onnistunut myös tekemään asiakkuudesta ja asioinnista helppoa.

ESPI Rating Finlandin toimitusjohtaja Tarja Ilvosen mukaan Credit24 on onnistunut täyttämään asiakkaiden odotukset ja lupaukset.

VertaaEnsin-vertailusivuston ja asiakasymmärrystoimisto Kopla Helsingin tekemän tutkimuksen mukaan osa ihmisistä esimerkiksi kulutusluottoa muista yksityisistä rahoituslaitoksista kuin omasta pankistaan. Toisaalta esimerkiksi yli 60 prosenttia miehistä olisi valmiita ottamaan lainaa muualta kuin omasta pankistaan, mikäli laina olisi edullisempaa.

Pankki- ja rahoitusala elääkin kiinnostavaa murrosvaiheessa: henkilökohtainen palvelu ja digitalisaatio ja paikallisuus näyttävät tarjoavan mahdollisuuksia.

Mikä on sinulle pankeissa tärkeintä?

Moni äänestää käytännössä lompakollaan ja käyttävät sellaisia tuotteita, joista kokevat saavansa eniten iloa ja hyötyä irti. Monien pankkien päätuotteita ovat esimerkiksi lainat ja luottokortit, jotka näkyvät kansalaisten jokapäiväisessä elämässä.

Voit vertailla eri lainoja näppärästi sivuiltamme:

Lainavertailu

Lue tutkimus täältä!