Pankkien asiakaspalvelut vertailussa

|Posted by | Kaikki artikkelit, Pankkiasiointi, Vinkit
Tags: , ,

pankkien asiakaspalvelut

Pankkiasioiden hoitaminen omassa verkkopankissa on meille useimmille jo tuttua arkea. Kaikkea tietoa ei silti aina tahdo löytyä pankkien sivuilta, tai nettisivujen infosta huolimatta jokin asia voi jäädä askarruttamaan. Näissä tilanteissa on mukava voida keskustella pankin henkilökunnan kanssa, joten kokosimme yhteen Suomen suurimpien pankkien asiakaspalvelukanavat ja niiden aukioloajat.

Lue myös: Pankkien palvelumaksut vertailussa

Sähköinen asiakaspalvelu on tullut jäädäkseen

Pankkeja on kritisoitu asiakaspalveluaikojen supistamisesta ja konttoriasioinnin korkeista hinnoista. Fyysinen asiakaskontakti onkin yhä harvinaisempaa – pankit panostavat nyt digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Sähköiset palvelut mahdollistavat kuluttajille pankki- ja muiden raha-asioiden hoitamisen milloin tahansa ja missä tahansa älypuhelimella tai tabletilla. Perinteisen puhelinsoiton lisäksi monet asiat voi hoitaa myös esimerkiksi kätevästi chateissa tai Facebookissa. Useat pankit tarjoavat myös verkkoneuvotteluja, joissa pelkän kirjoittelun lisäksi voidaan jakaa muutakin materiaalia. Verkkoneuvotteluihin on kuitenkin varattava aika etukäteen.

Lue lisää: Digitsunami iskee pankkeihin 

Pankkien asiakaspalvelukanavat vertailussa
Pankki Puhelinpalvelu Chat Facebook Twitter Mobiilisovellus Verkkoneuvottelu
OP ark. 8-22 Vain verkkopankissa, ark. 8-22 ark. 9-17 @OP_Aspa, ark. 9-17 Kyllä Kyllä
Nordea 24/7/365 ark. 8-22, la 10-16 ark. 8-20 @Nordea_Aspa, ark. 8-20 Kyllä Kyllä
Aktia ark. 8-20 ark. 8-20 ark. 8-20 @aktiabank Kyllä Kyllä
S-Pankki ark. 9-20 ark. 9-20, la 10-18 ark. 9-17 @s_pankki, ark. 9-17 Kyllä Kyllä
Ålandsbanken ark. 8.30-18 ark. 8.30-18 ark. 8.30-18 @alandsbanken Kyllä
Handelsbanken ark. 8-18.30 (Aktiivirahakortin omistajat: ma-pe 9-21, la 10-18) ark. 9-17 @HandelsbankenFI Kyllä
Danske Bank ark. 8-20 (Sijoitusneuvot ja lainanhaku myös la 10-16) ark. 9-17 ark. 9-17 @DanskeBankFi Kyllä Kyllä
POP Pankki Vain pankkikohtainen Pankkikohtainen @POPPankki Kyllä
Säästöpankki ark. 8-20 Pankkikohtainen Pankkikohtainen Kyllä
Oma Säästöpankki ark. 8-18 ark. 8-18 ark. 8-18 @omasäästöpankki Kyllä

Pankkien korvauspalvelujen aukioloajat voivat erota yleisen asiakaspalvelun aukioloajoista. Myös konttorikohtaisia eroja saattaa esiintyä.

Nordea tavoitettavissa 24/7

Vertailusta selviää, että Nordea tarjoaa laajimman asiakaspalvelukokonaisuuden, kun huomioidaan monikanavaisuuden lisäksi myös aukioloajat. Handelsbankenilla, POP Pankilla ja Säästöpankilla sen sijaan on tällä hetkellä selkeästi suppeimmat asiakaspalvelukokonaisuudet.

Perinteistä puhelinpalvelua saa pankeista aamusta iltaan.  Eniten linjoilla ollaan valmiina Nordeassa, joka tarjoaa ainoana pankkina 24/7 puhelinpalvelun vuoden jokaisena päivänä. Osuuspankilla palvelua saa puhelimessa peräti iltakymmeneen asti, tosin vain arkipäivinä. Handelsbankenilla asiakkuuden taso vaikuttaa puhelinpalvelun saatavuuteen: Aktiivirahakortin omistajat nauttivat arkisin pidennetyistä puhelinpalvelun aukioloajoista, minkä lisäksi heitä palvellaan myös lauantaisin. Danske Bankilla sijoitusneuvonta ja lainanhaku ovat mahdollisia puhelimitse myös lauantaisin.

Jos kaipaa henkilökohtaisempaa asiointia, mutta ei kuitenkaan halua mennä konttoriin käymään, voi verkkoneuvottelu olla hyvä vaihtoehto. Verkkoneuvoitteluissa voidaan hoitaa henkilökohtaisempia pankkiasioita muihin asiakaspalvelukanaviin verrattuna. Nordea ja S-Pankki tarjoavat lisäksi mahdollisuutta käydä lainaneuvottelut videon välityksellä.

Lue myös: Opas parhaan pankin löytämiseen ja Ohjeet pankin vaihtoon

Some ja chatit yhä yleisempiä

Chatit ovat nopea tapa jutella asiakaspalvelijan kanssa ja chat löytyykin jo useimpien pankkien nettisivuilta. Vain Handelsbankenilla, POP Pankilla ja Säästöpankilla ei ole chat-palvelua käytössään. Osuuspankin chattia voivat käyttää vain pankin asiakkaat verkkopankin kautta, muiden chatit ovat pankin yleisillä nettisivuilla kaikkien käytössä. S-Pankin ja Nordean chatit ovat avoinna arkipäivien lisäksi lauantaisin.

Sosiaalisen median puolella Facebook on suosituin asiakaspalvelukanava. Nordean ja Aktian Facebook-tileillä ollaan paikalla  myöhimpään, arkisin aina iltakahdeksaan asti. Twitterissä useimpien pankkien tili on tarkoitettu ensisijaisesti tiedottamiseen, mutta Osuuspankilla, Nordealla ja S-pankilla on erikseen asiakaspalveluun tarkoitettu tili.

Kannattaa kuitenkin huomata, että sosiaalisen median kanavia ei ole varsinaisesti tarkoitettu henkilökohtaiselle pankkiasioinnille. ”Pankkien asiakaspalvelut Facebookissa, Twitterissä ja chateissa on tarkoitettu nopeiksi ja helpoiksi tavoiksi selvittää yleisiä asioita. On kuitenkin huomioitava, että sosiaalisessa mediassa viestittely ei vaadi tunnistautumista pankkipalveluihin. Näin ollen turvallisuussyistä näissä palveluissa ei hoideta henkilökohtaisia pankki- ja raha-asioita niin kuin ei sähköpostillakaan. Vain verkkopankissa voi lähettää suojattuja viestejä pankille”, muistuttaa VertaaEnsin.fi:n toimitusjohtaja Lauri Timgren.

Sosiaalisen median lisäksi kaikilla vertailun pankeilla on mobiilisovellus, joka tuo pankkiasioinnin suoraan kuluttajan taskuun älypuhelimen kautta.

Tutustu myös: Säästötilien korot vertailussa