Pankin vaihtaminen Suomessa ei ole helppoa

|Posted by | Kaikki artikkelit, Lainat
Tags: , , , ,

Pankin vaihtaminen

Kaikilla Suomessa toimivilla pankeilla on laissa määrätty velvoite tunnistaa asiakkaansa, jotta pankissa asioiminen olisi turvallista ja väärinkäytöksiltä vältyttäisiin. Konttoreissa tunnistautuminen tapahtuu kuvallisen henkilötodistuksen avulla, netissä sähköisesti verkkopankkitunnuksilla.

Ongelmallista on, että jokaisella pankilla on oma verkkotunnistautuminen, ja asiakkuuden vaihtaminen uuteen pankkiin vaatii aina fyysisen käynnin konttorissa. Jos kaikki pankit pystyisivät hyväksyismään toistensa verkkotunnukset, voisivat asiakkaat vaihtaa pankkia ja avata uuden pankkitilin kätevästi netissä.

Lue lisää tuotteista ja palveluista, jotka tulisi kilpailuttaa ainakin kerran vuodessa!

Pankkien kilpailuttaminen kannattaa

Aikana, kun lähes kaiken pystyy hoitamaan sähköisesti omalta kotisohvalta, tuntuu pankissa vierailu uuden tilin avaamiseksi kömpelöltä. Pankit ovat pääasiassa auki vain arkisin klo 8 – 17 välillä, jolloin useimmat ihmiset ovat töissä. Pankin vaihtaminen voi myös vaatia kaupungin ulkopuolella asuvalta asiakkaalta pitkän ajomatkan, sillä monilla pankeilla ei ole enää konttoreita pienemmillä paikkakunnilla.

Hitaaksi ja vaikeaksi tehty pankin vaihtaminen voi tästä syystä jäädä monelta tekemättä. Pankkeja tulisi kuitenkin kilpailuttaa säännöllisesti, etenkin elämäntilanteen muuttuessa.

Lue täältä ohjeet pankin vaihtamiseen!

Eri palveluiden kustannukset voivat olla hyvin erilaiset esimerkiksi yksin vuokralla asuvalle ja perheelliselle asunnon omistajalle. Lainakustannukset sekä palvelumaksut vaihtelevat, ja asiakas voi säästää niissä pitkän pennin pankkia vaihtamalla.

Voit vertailla helposti pankkien lainoja sekä myös luottokorttien hintoja ja ominaisuuksia helposti ja nopeasti sivustollamme:

Laina hintavertailu

Joskus voi olla hyvä valita luottokortti oman pankkinsa mukaan, jos sinulla on paljon lainoja ynnä muita sitoumuksia pankissasi. Näin voit päästä erilaisille Premium-tasoille asiakkaana, jolloin voit saada lainoihisi alhaisemman koron tai luottokorttisi luoton erittäin kilpailukykyiseen hintana.

Esimerkiksi Hypo tarjoaa saat luottokortin ilman vuosimaksua sekä alhaisella 5 prosentin korolla sekä vain yhden euron tilinhoitomaksulla, kun yleensä he tarjoavat Hypo MasterCardia 50 euron vuosimaksulla, 12,5 prosentin korolla ja 2,5 euron tilinhoitomaksulla.

Suomi jäljessä Virosta

Viro on verkkopalveluiden kehityksessä reilusti Suomea edellä. Siellä sähköisen identiteetin kansalaisille tarjoaa valtio, ja ihmiset pystyvät kirjautumaan eri palveluihin vaivattomasti. Suomessa tämä rooli on pankeilla.

Viron malli sähköisestä identiteetistä ratkaisisi myös niiden ongelman, jotka eivät saa tai pysty käyttämään pankkitunnuksia. Verkkopankkitunnuksilla kirjaudutaan nimittäin myös moniin valtion ja kuntien verkkopalveluihin jotka eivät edes liity pankkien toimintaan, esimerkiksi Netpostiin sekä Verohallinnon ja Kelan sivuille.

Lue myös: Kuinka turvaat luottokorttisi väärinkäytöltä

Helppo liikkuvuus pankkien välillä olisi kuluttajan eduksi

Sähköinen asiointi on nykypäivää – sähköinen henkilötunnus tekisi pankkiasioinnista joustavampaa, ja kuluttajalla olisi mahdollisuus vaihtaa pankkia nopeasti ja helposti.

Pankkien tarjoamien korttien ja lainojen koroissa ja kustannuksissa voi olla suuriakin eroja, ja suurissa lainasummissa ja pitkäaikaisissa asiakassuhteissa säästöt voivat olla merkittävät, joten kilpailuttaminen kannattaa.

Katso myös, oletko rahoituslaitoisten mielestä luotettava asiakas.