Ohjeet pankin vaihtamiseen

|Posted by | Kaikki artikkelit, Lainat, Pankkiasiointi, Vinkit
Tags: , , , , ,
Ohjeet pankin vaihtamiseen

Milloin vaihdoit viimeksi kilpailutit ja vaihdoit puhelinoperaattorin? Sähkösopimuksen tarjoajan? Entäpä milloin viimeksi vaihdoit pankkia?

Arvatenkin suurin osa on vaihtanut useammin teleoperaattoriaan kuin pankkiaan. Suomalaiset eivät tunnetusti vaihda pankkiaan usein, eikä sitä ole aina tehty asiakkaille helpoksi.

Uskollisuus palveluntarjoajaa kohtaan ei kuitenkaan tässä suhteessa kannata, vaan vaihtoehtoja kannattaa vertailla tarkkaan niin kuin kaikkia muitakin tuotteita ja palveluita. Pankit eivät ole erityistapaus.

Pankit itse asiassa luottavat siihen, etteivät ihmiset vaihda pankkia tai vertaile tuotteita, vaikka esimerkiksi pankkien lainojen vertaaminen kannattaa. Parhaat diilit saakin kriittinen, vertaileva ja kilpailuttava kuluttaja.

Kuluttajan kannattaa ottaa huomioon, että keskittämällä voi saada etuja. Esimerkiksi Hypon luottokortin saa edullisemmilla ehdoilla, jos on heidän asuntolaina-asiakkaansa, ja S-Pankki tarjoaa asiakasomistajilleen vuosimaksutonta luottokorttia. 

Koska ihmiset eivät vertaile vaan jämähtävät saman pankin asiakkaiksi koko eliniäksi, uskollisia asiakkaita ei ole tarvetta palkita siinä määrin, että pankkiuskollisuus kannattaisi.

Kannattaako pankkien vertailu?

Kyllä, pankkien vertailu kannattaa. Vuonna 2020 Kuluttaja-lehden testin arvioin mukaan mukaan pankkien peruspalvelut maksavat keskimäärin noin 60 euroa vuodessa (vertailussa peruspalveluihin sisältyi yhdistelmäkortti, käyttötili ja verkkopankki). Hintaeroja kuitenkin syntyy, sillä tämän vertailun mukaan esimerkiksi Aktia voi veloittaa peruspalvelupaketista yli 100 euroa vuodessa.

Tämän lisäksi pankkien palvelun tasoissa on suuria eroja. Jotkin pankit panostavat digitaalisuuteen, ja verkkopalveluiden toimintaan. Toiset taas keskittyvät henkilökohtaiseen palveluun, ja tarjoavat jopa oman yhteyshenkilön tietyn kokoluokan asiakkaille.

Pankin vaihtaminen on mahdollista mutta vaatii hieman vaivannäköä. Vertailu ja kilpailutus ei kuitenkaan velvoita vielä vaihtamaan pankkia, joten tarjouksia kannattaa kysyä useilta eri toimijoilta.

Pankin vaihtaminen onnistuu helposti ohjeilla

Varsinkin viime aikoina suomalaiset ovat saaneet kuulla monenlaisia uutisia pankkimaailmasta, joista osa on ollut miellyttäviä ja osa ei. Seuraavan askeleen ottaminen henkilökohtaisessa taloudessa, eli pankin kilpailuttaminen ja vaihtaminen pelkän valittamisen sijasta koetaan usein ylivoimaiseksi. Usein kynnys on kuitenkin turhan korkealla ilman syytä.

Ensinnäkin peruspankkipalveluiden (esimerkiksi tilin) siirto on ilmaista, ja siirroille asetettu aikaraja, joka on seitsemän pankkipäivää. Pankin vaihtaminen voi siis olla myös todella helppoa pienellä valmistautumisella. Meillä on ohjeet pankin vaihtamiseen, teit sen sitten itse tai annat pankin hoitaa sen puolestasi. Molemmat onnistuvat kyllä!

Näin pankki hoitaa vaihtamisen puolestasi

  1. Tee tutkimusta, vertaile pankkeja ja niiden tuotevalikoimaa ja palveluita, valitse itsellesi sopivin. Kenellä on tarjota tilanteeseesi paras luottokortti tai asiakaspalvelu? Mieti, mitä haluat palveluita haluat liittää tiliisi. Haluatko siirtää myös lainat ja säästöt? Usein siirretään koko paketti.
  2. Ota yhteys uuteen pankkiin, johon haluat siirtää päivittäisasiointisi.
  3. Mieti, haluatko säilyttää nykyisessä pankissa osan asioinnista. Jos nykyinen pankkisi tarjoaa esimerkiksi järkevän hintaisen päivittäisasioinnin tai luottokortin, se voi olla järkevää säilyttää.
  4. Tee valtakirja, jolla valtuutat uuden pankin hoitamaan vaihdoksen. Valtakirjassa annetaan niiden tilien numerot, joiden asioinnin haluat siirtää uuteen pankkiin. Voit myös valtuuttaa pankin lakkauttamaan vanhan tilisi. Tätä ei kannata tehdä liian nopeasti, sillä suoraveloitustietojen siirtyminen ei käy aina käden käänteessä.
  5. Mieti myös, haluatko tässä vaiheessa kilpailuttaa muut pankkipalvelut. Usein voit esimerkiksi yhdistää lainat, ja saada huomattavia taloudellisia etuja.
  6.  Tässä vaiheessa asia hoituu pankkien kesken. Ne vaihtavat tietoja (mm. luetteloita maksettavista säännöllisistä maksuista niiltä tileiltä, jotka on valtakirjassa mainittu).
  7.  Siirrä e-laskusi, suoraveloitukset ja muut automaattiset pankkiasioinnit vanhasta pankista pois. Tee vastaanottoilmoitus e-laskuista uudessa verkkopankissasi.
  8. Jotkut pankit huolehtivat asiakkaan puolesta myös uuden tilinumeron tietoon saattamisesta esimerkiksi verottajalle ja palkanmaksajalle.

Mitä pankit eivät tee asiakkaan puolesta?

  • Mahdolliset SEPA-suoraveloitukset (Single Euro Payments Area) on asiakkaan siirrettävä itse. SEPA on euromaksualueella euromääräisissä laskuissa käytettävä suoraveloituspalvelu, joka on Suomessa harvinainen.
  • Arkistoidut tiedot eivät siirry. Esimerkiksi verkkotiliotteet kannattaa tulostaa tai tallentaa.
  • E-laskut eivät siirry pankista toiseen.
  • Pankista saa yleensä ohjeet, kuinka toimia näissä tapauksissa.

Näin vaihdat pankkia itse

  1. Tee tutkimusta, vertaile pankkeja ja niiden tuotevalikoimaa ja palveluita, valitse itsellesi sopivin. Kenellä on tarjota tilanteeseesi paras luottokortti tai asiakaspalvelu? Mieti, mitä haluat palveluita haluat liittää tiliisi. Haluatko siirtää myös lainat ja säästöt? Usein siirretään koko paketti.
  2. Saat uuden tilinumeron ja maksukortit. Hävitä vanhat maksukortit vasta, kun olet saanut uudet.
  3. Tee vastaanottoilmoitukset e-laskuista uudessa verkkopankissasi
  4. Ilmoita uusi tilinumerosi ja pankkiyhteytesi kaikille, jotka maksavat suorituksia tilillesi. Tällaisia suorituksia ovat esimerkiksi palkka, veronpalautukset tai eläke. Muista siis kertoa asiasta verottajalle tai työnantajallesi!
  5. Informoi myös heitä, joille itse maksat. Jos saat e-laskuja tai sinulla on suoraveloitussopimus, ilmoita uusi tilinumerosi heille. Jotkut pankit kuten Nordea siirtää myös suoraveloitukset ja toistuvat maksut.
  6. Älä lopeta vanhaa tiliäsi saman tien, sillä pankkitoimintojen siirtäminen voi viedä aikaa.

Uusi pankki, uusi tilinumero – ainakin vielä

Asiakas saa vielä nykyisin uuden tilinumeron vaihtaessaan pankkia, mutta tähän on mahdollisesti tulossa muutos muutamassa vuodessa EU:n suunnalta. Tässä mielessä pankin vaihtaminen on vielä hyvin samankaltainen prosessi kuin teleoperaattorin vaihtaminen vuosia sitten, jolloin operaattorin vaihtaminen tarkoitti myös uutta numeroa.

Kunhan pankkien vertailemisesta ja kilpailuttamisesta tulee yhtä arkipäiväistä kuin teleoperaattorien, siitä tulee varmasti myös vielä yksinkertaisempaa! Me autamme sinua suuremmissa ja pienemmissä talousasioissa vertailemalla pankkien lainoja ja luottokortteja puolestasi.

Hvad tænker du?

Your email address will not be published. Required fields are marked *