Miten mobiilivarmenne toimii?

| | Aihe: Pankit ja luottokortit
mobiilivarmenne toimii helposti puhelimella

Mikä on mobiilivarmenne?

Mobiilivarmenne on puhelinnumeroon kytketty sähköinen henkilöllisyystodistus, jonka avulla voi tunnistautua jo yli 20 000 verkkopalvelussa. Mobiilivarmenne lukeutuu vahvoihin sähköisen tunnistautumisen tapoihin verkkopankkitunnusten ja sähköisen henkilökortin lisäksi.

Vaikka enemmistö suomalaisista suosii verkkopankkitunnuksia tunnistautumisessa, olisi jokaisella hyvä olla käytössään myös pankkiverkoston toimivuudesta riippumaton tunnistautumismenetelmä. 

Kuka voi saada mobiilivarmenteen?

Koska mobiilivarmenne on keskeinen menetelmä vahvassa sähköisessä tunnistautumisessa, ovat vaatimukset mobiilivarmenteen saamiseksi samaa tasoa kuin esimerkiksi verkkopankkitunnusten hakemisessa.  

Hakijan henkilöllisyys tulee pystyä tunnistamaan luotettavasti. Ensitunnistus tehdään mobiilivarmenteen käyttöönoton yhteydessä vahvan sähköisen tunnistautumisen (verkkopankkitunnukset, sähköinen henkilökortti) avulla. Jos hakijalla ei ole käytössään vahvan sähköisen tunnistautumisen menetelmiä, tulee henkilöllisyys kyetä vahvistamaan muilla tavoin, esimerkiksi esittämällä passi tai henkilökortti teleoperaattorin myymälässä.

Hakijan on oltava vähintään 13 vuotias ja hänellä on oltava suomalainen henkilötunnus.  Alle 18-vuotias tarvitsee mobiilivarmenteen rekisteröintiin lisäksi huoltajan suostumuksen. Huoltajan suostumus annetaan kirjallisella valtakirjalla myymälässä rekisteröinnin yhteydessä. Valtakirja on esitettävä myös silloin, jos liittymän omistaja on eri henkilö kuin liittymän käyttäjä. 

Lisäksi puhelimen sim-kortin tulisi tukea mobiilivarmennetta.  Käytännössä tämä tarkoittaa, että kortissa on eID-tunnus.  Jos nykyinen SIM-kortti ei täytä edellytyksiä, teleoperaattori vaihtaa SIM-kortin yleensä maksutta. 

Kun teleoperaattori on käsitellyt hakijan hakemuksen ja todennut sen kaikki ehdot täyttäväksi, teleoperaattori aktivoi hakijan puolesta sähköisen asiointitunnuksen (SATU) Väestörekisterikeskuksen väestötietojärjestelmässä. Tämän jälkeen mobiilivarmenne on käyttövalmis. 

Näin hankit mobiilivarmenteen

DNA mobiilivarmenne

DNA:n asiakkaat voivat rekisteröidä mobiilivarmenteen käyttöönsä netissä tai käymällä DNA:n  myymälässä. Asiakkaille mobiilivarmenteen kytkentä (norm. 3,90 €) sekä käyttö (norm. 1,99 €/kk) on ilmaista ensimmäisten kolmen kuukauden ajan. Tämän jälkeen tilaus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana hinnaston mukaisella hinnalla.

Telia mobiilivarmenne

Mobiilivarmenteen käyttöönoton voi tehdä netissä käyttäen esimerkiksi verkkopankkitunnuksia tai poliisin myöntämää sähköistä henkilökorttia. Vaihtoehtoisesti voi käydä Telian myymälässä. Mobiilivarmenteen käyttäminen on Telian asiakkaille ilmaista. 

Elisa mobiilivarmenne

Mobiilivarmenteen voi rekisteröidä Elisan liittymälle joko verkon kautta tai käymällä Elisan myymälässä. Mobiilivarmenne ei toimi eSIM:in kanssa. Elisan liittymiin avausmaksu on 0 € (norm. 3,90 €) ja ensimmäinen kuukausi 0 € (norm. 1,99 €/kk).

Moi mobiilivarmenne

Moin liittymiin ei toistaiseksi ole mahdollista saada mobiilivarmennetta.

Prepaid liittymät

Prepaid-liittymiin mobiilivarmennetta ei ole mahdollista saada. 

Näin tunnistaudut mobiilivarmenteella

Moni on tottunut kirjautumaan esimerkiksi nettipankkiin pankkitunnuksilla. Tunnistautumisen voi tehdä myös mobiilivarmenteella. Puhelinnumeron lisäksi tarvitset tunnuslukusi eli numerokoodin, jonka olet asettanut mobiilivarmenteen käyttöä varten. Mobiilivarmenteella kirjautuminen käy muutamassa sekunnissa. Kirjautumisen jälkeen palvelua voi käyttää turvallisesti.

Mobiilivarmennetta käyttämällä tunnistus tapahtuu kaksivaiheisesti. Tämä tekee tunnistautumisesta vahvemman pelkkään käyttäjätunnukseen ja salasanaan verrattuna. 

Näin tunnistaudut mobiilivarmenteella: 

  • Asioi verkkopalvelussa joka edellyttää vahvaa tunnistautumista (esim. vero.fi) 
  • Valitse kirjautuminen mobiilivarmenteella
  • Tunnistuspyyntö saapuu kännykkääsi, hyväksy se
  • Näppäile mobiilivarmenteen tunnusluku
  • Valmista tuli – olet kirjautunut palveluun.

Esimerkkejä palveluista, joissa mobiilivarmenne toimii

Mobiilivarmenne on laajasti käytössä kuntien ja valtionhallinnon tarjoamissa palveluissa, kuten Kelan sähköisissä palveluissa, terveyspalveluissa sekä pankki- ja vakuutuspalveluissa. Mobiilivarmenteella voi esimerkiksi tilata passin, tehdä muutoksia verokorttiin sekä varata ajan lääkärille ja tarkastella sähköisiä reseptejä. Mobiilitunnisteen suosio on kasvanut, ja uusia palveluntarjoajia liittyy palveluun tasaisella tahdilla. 

Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry:n tuoreimpien tilastojen mukaan noin 8 % vahvaa sähköistä asiointia edellyttävistä asiointitapahtumista kansalaisten suomi.fi-palvelussa hyödyntää mobiilivarmennetta. Nykyisellään mobiilivarmenne onkin verkkopankkitunnusten jälkeen toiseksi yleisin tunnistautumistapa. 

Mitä tehdä, jos tunnistautuminen mobiilivarmenteella ei toimi?

Mobiilivarmenteen toimivuudessa voi olla samanlaisia häiriö- ja vikatiloja kuin esimerkiksi verkkopankin kautta tapahtuvassa tunnistautumisessa. 

Ensimmäiseksi kannattaa yrittää tunnistautumista uudelleen pienen ajan kuluttua. Jos kyseessä on tilapäinen häiriö, tilanne selviää odottamalla pienen hetken. 

Jos odottaminen ei auta, kannattaa tarkistaa teleoperaattorin häiriötiedotteet. Myös verkkopalvelun omat ajankohtaiset tiedotteet voivat sisältää tietoa esimerkiksi palvelukohtaisista  häiriötilanteista.   

Mikäli tunnistautuminen mobiilivarmenteella ei edelleenkään toimi, ota yhteyttä teleoperaattorisi asiakaspalveluun. 

Keijo Kortelainen

Keijo Kortelainen

Keijo Kortelainen vetää VertaaEnsin.fi:n markkinointi- ja sisällöntuotantotiimiä. Markkinoinnin ja teknologian ohella Keijon mielenkiintoa sykähdyttävät vaihtoehtoiset sijoituskohteet sekä henkilökohtaisen talouden hallinta.

Tarjoukset