Mitä tietoja pankki näkee sinusta?

|Posted by | Kaikki artikkelit, Pankkiasiointi
Tags: , ,

mitä tietoja pankki näkee

Oletko poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö? Tai tällaisen perheenjäsen? Mistä olet saanut talletettavat rahat?

Jos sinulta on kysytty esimerkiksi edellämainittuja kysymyksiä, et ole ainoa. Ja jos olet ihmetellyt miksi pankki utelee yksityiskohtaisia tietoja, lue eteenpäin.

Pankin asiakkaana joudut jakamaan paljon henkilökohtaisia tietoja, mutta tiesitkö että pankin täytyy lakisääteisesti olla perillä asiakkaidensa oloista niiltä osin kuin ne vaikuttavat pankkipalvelujen käyttöön? Osa pankin esittämistä kysymyksistä esimerkiksi luotonhaku-tilanteessa voi hämmästyttää, mutta kysymyksiä esitetään syystä. Mitä tietoja pankki asiakkaistaan tarvitsee, miten ne haetaan, ja miksi?

Vertaile eri pankkien lainoja Helppo ja nopea vertailu auttaa löytämään sinulle sopivat palvelut

Pankin kaikenkattavat kysymykset

Pankin yleisin lähde heidän tietoihinsa olet sinä itse. Kun tietoja tarvitaan esimerkiksi lainanhakutilanteessa, pankki kysyy niitä suoraan itse lainanhakijalta. Jos asiakas ei halua vastata pankin esittämiin kysymyksiin, pankki voi kieltäytyä asiakassuhteen jatkamisesta tai lainan myöntämisestä. Pankin velvollisuuksiin kuuluu myös arvioida, kuinka todenmukaisia asiakkaan vastaukset ovat.

Esimerkiksi lainaa hakiessa pankin kysymykset saattavat tuntua loputtomilta, ja jopa hieman oudoilta. Meille yksityisyyttä arvostaville suomalaisille oman taloustilanteen puinti läpikotaisin saattaa tuntua hassulta, mutta pankki ei kysele tulonlähteitäsi ja henkilötietojasi huvin vuoksi. Ensiksi, pankeille on tärkeää arvioida asiakkaiden luottotiedot riskien välttämiseksi. Jos lainanhakija ei pystykään maksamaan lainaa takaisin, se tarkoittaa tappiota pankin liiketoiminnalle.

Pankeilla on velvollisuus tuntea asiakkaansa

Suomen ja Euroopan Unionin lainsäädäntö vaatii, että pankkien on tunnettava asiakkaansa. Pankilla tulee siis olla tarpeeksi tietoa asiakkaasta, hänen taloudellisesta tilanteestaan ja palvelujen käyttötarkoituksesta.

Tämä luonnollisest tarkoittaa, että pankin tulee tietää asiakkaan henkilötiedot, kyseisen asiakkaan tarpeet, ja palvelujen käyttötarkoitus.

Pankki voi lisäksi pyytää tietoja tilille saapuvien varojen alkuperästä, tai todisteita liiketoiminnasta. Lähtökohtaisesti siis varojen alkuperä tulee myös pystyä todentamaan pyydettäessä.

Pankki ei kuitenkaan voi hyväksikäyttää tai esimerkiksi myydä asiakastietojaan. Kaikkia Asiakkaan Pankille toimittamia tietoja ja asiakirjoja käsitellään luottamuksellisesti Suomen Pankin salassapitosäännöstön mukaisesti.

Pankkien yhteiskunnallinen vastuu

Pankit ovat myös lakivelvollisia pitämään asiakkaitaan silmällä. Asiakkaiden rahankäyttöä seurataan, jotta mahdolliset rahanpesut, terrorismi-epäilykset ja taloudelliset rikokset saataisiin kiinni. Tämän takia pankki kysyykin, onko joku läheisesi ulkomailla poliittisesti tärkeässä asemassa. Korkea-arvoinen asema lisää vallan väärinkäytön riskiä, joten pankki seuraa näiden asiakkaiden rahavirtoja kenties hieman tarkemmin kuin muiden.

Mihin pankki perustaa tietonsa?

Pankit eivät suoranaisesti kerro, kuinka he arvioivat ja tarkistavat asiakkaidensa totuudenmukaisuutta. Keskisuomalaisen haastattelussa Finanssivalvonnan lakimies Maarit Pihkala arvioi, että pankkien mahdollisuudet tietojen tarkastamiseen ovat rajalliset.

Kuitenkin, pankilla on pääsy tilillesi, mikä kertoo jo paljon. Tiliotteesta voi päätellä työllisyystilanteesi, työpaikkasi, jopa ketä ystäväsi ja sukulaisesi ovat. Pankki näkee, maksatko laskusi ajallaan, oletko joskus ottanut pikavippiä tai menevätkö varasi perintätoimistoon. Ostoksesi myös kertovat, missä päin maailmaa vietät aikaasi ja mitkä ovat mielenkiinnon kohteesi. Sanotaan, että raha pyörittää maailmaa – rahaa tarvitaan lähes koko ajan elämän jokaisella alueella, joten pankkitililtäsi löytyvät tiedot maalaavat elämästäsi tarkkaa kuvaa.

Tunnetaan asiakas paremmin

Pankin pääsy asiakkaan tietoihin voi kuitenkin olla asiakkaalle hyväksi. Jotta pankit osaisivat antaa asiakkailleen juuri heille sopivia neuvoja ja vinkkejä, täytyy pankkien ensin tuntea heidät. Erilaisiin elämäntilanteisiin tarvitaan erilaisia taloudenhallinnan näkökulmia.

Eri pankit tarjoavat erilaisia palveluita, joten myös asiakkaan kannattaa tutustua pankkeihin huolella, jotta löytää itselleen sopivan. Pankkipalveluita voi verrata kätevästi kattavassa vertailussamme.

Lähteet:
KeskisuomalainenFinanssivalvonta, Nordea, YLE, Taloussanomat