Miksi pankkikortti ei toimi?

|Posted by | Luottokortit, Maksaminen
Tags: , , ,

pankkikortti ei toimi

Olet kassalla maksamassa ostoksiasi, mutta pankkikortin maksupääte näyttää hylättyä. Jono takanasi on pitkä, eikä käteistäkään ole matkassa – kellä nykyään olisi? Nolottaa ja hermostuttaa. Jätät ostokset kassalle, pahoittelet tapahtunutta ja kävelet pois ihmetellen, kuinka tässä nyt näin kävi.

Pankkikorttien toimimattomuuteen voi löytyä monta syytä. Ongelmat voivat olla teknisiä tai olla seurausta pienestä inhimillisestä erheestä. Pankki- ja luottokortit voivat olla tärkeitä apulaisia arjessa; erityisesti luottokortit voivat tuoda mukanaan useita etuja. Jos luottokorttia ei vielä lompakosta löydy, kannattaa sen haku aloittaa vertailemalla.

Yhdistä lainat ja säästä rahaa! Vertaile markkinoiden kaikki yhdistelylainat

Miksi kortti ei toimi?

Toisaalta, jos maksukortti ei toimikaan, voi jäädä yllättäen pulaan. Jos pankkikortti ei toimi, tarkista seuraavat asiat:

  • Onko kortillasi katetta?
  • Onko kortin voimassaoloaika mennyt umpeen?
  • Oletko käyttänyt paljon lähimaksua?

Tiesitkö?

Pankkikortit vaativat aina silloin tällöin pin-koodin syöttämistä väärinkäyttöjen ehkäisemiseksi. Pankki seuraa lähimaksun käyttöä erilaisin laskurein, joiden täyttyessä lähimaksua ei voi enää käyttää. Laskurit mittaavat muun muassa lähimaksuostosten kappalemäärää ja lähimaksuihin käytettyjä euroja. Pin-koodin käyttö tyhjentää laskurit.

  • Onko korttisi uusi, ja yrität maksaa lähimaksulla?
    ⇒ Uusi tai vuosiuusittu kortti täytyy ottaa käyttöön pin-koodia käyttämällä, ennen kuin voi siirtyä lähimaksuun. Yhdistelmäkortin debit- ja credit-puolet ovat aktivoitava erikseen.
  • Oletko ylittänyt automaattikohtaisen käteisnostorajasi?
    ⇒ Jos olet ylittänyt korttiisi asetetun käteisnostorajan, voit kokeilla ottaa yhteyttä pankkiin käteisnostorajan muuttamiseksi.
  • Pin-koodi on väärä. Unohditko tunnuslukusi?
    ⇒ Ota yhteyttä pankkiin, tai selvitä pin-koodi verkkopankissa.
  • Näppäilit väärän pin-koodin liian monta kertaa.
    ⇒ Ota yhteyttä pankkiisi.
  • Yritätkö maksaa kortilla netissä?
    ⇒ Tarkista uudestaan, että olet syöttänyt tiedot oikein.
  • Pankin järjestelmä epäilee maksutapahtumaa vääräksi.
    ⇒ Pankit voivat estää epäilyttävän tapahtuman, jos se eroaa normaaleista kulutustavoistasi. Ota yhteyttä pankkiisi, tai käytä.

Lyhyesti tiivistettynä, kannattaa siis tarkistaa, että kortin tiedot ovat oikein ja voimassa, että tililtä löytyy katetta. Jos lähimaksu ei toimi, kannattaa kokeilla pin-koodilla maksamista. Ongelmien jatkuessa ota yhteyttä pankkiisi, jotta ongelmat saadaan ratkottua.

Tekniset ongelmat

Kortin kanssa voi joutua pulaan monissa tilanteissa. Joskus ongelmat voi johtua täysin itsestä riippumattomista syistä, jolloin ongelma voi olla joku seuraavista:

  • Kortin siru on viallinen
    ⇒ Ota yhteyttä pankkiin kortin uusimiseksi
  • Maksupäätelaite on viallinen
  • Tietoverkkoyhteyksissä on ongelmia, eikä maksupäätelaite saa yhteyttä pankkiin
  • Pankin päässä on ongelmia, tai pankki päivittää järjestelmiään
  • Jos olet ulkomailla, kansainvälisissä maksupääteyhteyksissä voi olla hetkellisiä häiriöitä
    ⇒ Kokeile uudestaan hetken kuluttua

Teknisiin ongelmiin on vaikea vaikuttaa itse. Jos mahdollista, voit kokeilla seuraavaa kassaa tai vain odottaa, josko ongelma saataisiin ratkaistua.

Kuinka varautua maksukortti-ongelmiin?

Helpoin tapa ehkäistä mahdollisia ongelmia pankki- tai luottokortin kanssa on omistaa toinen kortti. Kun kortteja on kaksi, et jää täysin pulaan jos toinen kortti esimerkiksi vioittuu tai sen pin-koodin unohtaa. Toiseksi luottokortiksi sopivat erityisesti vuosimaksuttomat luottokortit, jotka voivat myös tuoda mukanaan ylimääräisiä etuja, joita ensimmäisestä kortista ei saa. Oman tilanteen mukaan kortin mukana voi saada vaikka matkavakuutuksen, hintatakuun tai etupisteohjelman.

Korttia ei kannata kuitenkaan hakea sokeasti, vaan oikeiden etujen löytymiseksi niitä kannattaa ensin vertailla. Vertailun voi suorittaa esimerkiksi kattavassa ja ilmaisessa luottokorttivertailussamme.

Luottokorttivertailuun Löydä sinulle sopivin luottokortti

 

Miten välttyä maksukorttiongelmilta ulkomailla?

Pidä käteistä aina mukana. On hyvä pitää varakäteistä aina mukana, erityisesti ulkomailla. Jos korttisi ei toimi, muutamalla kympillä pääsee pitkälle ennen kuin saat taas kortin toimintaan. Jos tarvitset lainaamatkaa varten, tee tarkka vertailu etukäteen.

Pidä aina toinen kortti mukana. On hyvä omistaa kaksi eri maksu- tai luottokorttia, ja mielellään eri yhtiöiltä. Jos jossain paikassa ei hyväksytä esimerkiksi Mastercardia, Visa yleensä toimii.
Muista myös, että pin-koodi on syötettävä oikein, jotta maksutapahtuma voidaan sallia. Yksi yleisimmistä syistä miksi esimerkiksi visa electron ei toimi, on väärä pinkoodi. Näin ollen kortin myöntäjä ei salli tapahtumaa, koska vahvistusta ei voi tehdä.

Pidä pankin yhteystiedot tallessa. Joskus pankit saattavat estää epäilyttävän korttitapahtuman automaattisesti, jos se ei vastaa normaaleja kulutustottumuksiasi. Näissä tapauksissa sinun tarvitsee ottaa yhteyttä pankkiin, jolloin he voivat hyväksyä kyseisen tapahtuman. Joskus esimerkiksi lähimaksu ei toimi, jos yrität maksaa ensimmäistä kertaa ostoksiasi uudessa maassa. Tällaiset korttiongelmat menevät yleensä ohi nopeasti, mutta jos ongelma ei poistu, ota yhteyttä pankkiin.

Vinkki!

Jos sinulla on useita kortteja, pin-koodien muistaminen voi olla hankalaa. Hyvä vinkki pin-koodin muistamiseen on tehdä jokin sana koodin numeroista, tai yhdistää numerot johonkin tuttuun tilanteeseen tai henkilöön. Älä koskaan säilytä pin-koodia paperilla tai tai lompakossa. Voit kuitenkin pitää listaa muistisanoista esimerkiksi puhelimessasi salasanan takana..

Lähteet: Danske Bank, Taloussanomat, Säästöpankki