Mikä on verkkopankki, ja miten se toimii?

|Posted by | Kaikki artikkelit, Lainat, Pankkiasiointi
Tags: ,
Nainen käyttää tietokoneella verkkopankkia

Verkkopankki tarkoittaa pankin asiakkailleen tarjoamia verkkosivuja, joiden kautta asiakas voi huolehtia raha- ja muista pankkiasioistaan sähköisesti.

Monien muiden palveluiden ohella myös pankkipalvelut ovat jo osittain siirtyneet verkkoon, ja toimintoja siirretään sinne yhä enemmän. Siksi myös internetiin tottumattomampien seniori-ikäisten on suositeltavaa opetella käyttämään pankkien sähköisiä palveluita paitsi siksi, että se on kätevää ja käytännöllistä, pian mahdollisesti myös käytännössä ainoa vaihtoehto. 

Verkkopankkien palveluihin kuuluvat yleensä ainakin laskujen maksaminen, tilien saldojen tarkistaminen ja lainan hakeminen, sekä verkkopalkkapalvelut. Verkkopankin asiakkaita voivat olla sekä henkilöasiakkaat että yritykset. Verkkopankkiin sisäänkirjautuminen ja siellä olevien palveluiden käyttäminen edellyttää erityisiä pankkikohtaisia tunnuksia ja salasanoja. 

Kirjautuminen verkkopankkiin

Eri pankkien verkkopankkeihin kirjaudutaan eri tavoin. Esimerkiksi Nordean uuteen henkilöasiakkaiden verkkopankkiin kirjaudutaan pankin verkkosivujen kautta – kirjaudu sisään -kohdassa – tunnuslukusovellusta tai -laitetta käyttäen.

S-Pankin verkkopankkiin taas kirjaudutaan tunnusluvulla, sormenjäljellä tai FACE-ID:llä.

DanskeBankin kirjautumisessa käytetään käyttäjätunnusta ja salasanaa, minkä lisäksi kirjautumisen hyväksyminen edellyttää joko Danske ID -sovellusta tai erillistä tunnuslukulaitetta.

Pankkikohtaiset sisäänkirjautumisohjeet kannattaa kysyä aina omasta pankin asiakaspalvelusta. 

Verkkopankki ilman puhelinta

Lähes kaikki suomalaiset käyttävät jo verkkopankkia pankkiasioidensa hoitamiseen konttorissa käynnin sijaan. Verkkopankkia on mahdollista käyttää ilman puhelinta, sillä nimensä mukaisesti se toimii verkossa. Voit kirjautua verkkopankkiin tietokoneesi internetselaimella.

Toisaalta taskussa koko ajan mukana kulkeva mobiilipankki on yhä suositumpi tapa hoitaa pankkiasiat, ja mobiilisovellukset ovatkin kirjautumisten määrässä mitaten jo aikaa menneet verkkopankkien ohi.

Mobiilipankkiin pääsee vain mobiililaitteella, eli tabletilla tai kännykällä erikseen asennettavan sovelluksen kautta. Mobiilipankissa on mahdollista katsoa ainakin tilitietoja, maksaa laskuja sekä hoitaa useita muita tavallisia pankkiasioita helposti, usein jopa kätevämmin ja nopeammin kuin niin sanotussa perinteisessä verkkopankissa.

Verkkopankin käyttäminen taas voi olla yksinkertaisempi tapa hoitaa asiat, silloin, jos aikeissa on esimerkiksi avata tili, hakea lainaa, hoitaa vakuutuskorvausasioita tai käyttää pankin sijoituspalveluita. Kaikki arkisista maksuasioista erityisemmät toiminnot eivät välttämättä ole hoidettavissa mobiilissa.

Miksi verkkopankki ei toimi?

Joskus pankkien verkkopalveluissa ilmenee ongelmia, ja verkkosivusto voi kärsiä ajoittaisista häiriöistä esimerkiksi sisäänkirjautumisen yhteydessä. Jos verkkopankki ei toimi, voi syynä olla esimerkiksi häiriöt tietoliikenneohjelmistossa. Häiriön takana on joskus myös palvelunesto- tai muu verkkohyökkäys, mutta tämä on Suomessa ainakin vielä nykyään melko harvinaista. 

Joskus uudelleen kirjautuminen tarpeeksi monta kertaa saattaa ratkaista ongelman. Pankit pyrkivät huolehtimaan tämänkaltaisten ongelmien hoitamisesta mahdollisimman nopeasti. Suuremmat korjaukset ja päivitykset on tapana useimmiten tehdä öiseen aikaan. 

Maksaminen verkkopankissa

Verkkopankki on usein myös edullisin tapa maksaa laskuja. Verkkopankki on aina auki ja helposti lähestyttävissä – tähän tarvitaan vain laite, jossa on toimiva internetyhteys.

Verkko- tai mobiilipankissa kohdassa Maksut, Maksa laskuja (tai vastaava) valitaan uusi verkkopankkimaksu ja näppäillään laskun tiedot tilisiirtolomakkeelle. Maksun voi hyväksyä joko heti tai myöhemmin useamman maksun kerrallaan. Jos maksukertoja samalla laskun saajalle on useita, kannattaa laskun saajan tiedot tallettaa saajaluetteloon. Silloin tiedot on helppo napata luettelosta seuraavalla maksukerralla. 

Kohdassa Hyväksymättömät maksut näet kaikki ne verkkopankkiisi tulleet laskut, joita et ole vielä hyväksynyt. Säännölliset maksut kannattaa siirtää e-laskuksi tai toistuvaksi maksuksi – myös tämän toimenpiteen voi tehdä helposti verkkopankissa. 

Lainan voi allekirjoittaa verkossa verkkopankkitunnuksilla

Voit vertailla lainoja ja hakea vakuudetonta lainaa palvelumme kautta – myönnetyt summat ovat vähintään 500 euroa ja enintään 60 000 euroa. Hyväksytyn lainan määrä riippuu aina hakijan maksukyvystä, mistä johtuen lainatarjous on jokaiselle henkilökohtainen.

Muistathan eri lainavaihtoehtoja vertaillessasi kiinnittää huomiota lainan todelliseen vuosikorkoon sekä muihin kuluihin. Koko laina-ajalta kertyvät kokonaiskustannukset kannattaa myös laskea, jotta välttyy yllätyksiltä.

Lainapäätös tulee sähköpostiin muutamassa minuutissa. Pyydettyjen liitteiden toimittaminen onnistuu tietoturvallisesti lainanantajan verkkopalvelussa, jonne pääsee kirjautumaan joko verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Liitteiden lähettämiseen ei siis tarvita erillisiä tunnuksia.

Tarvittavat liitteet toimitettuaan lainan hakija saa rahat tililleen nopeasti – jopa saman tai seuraavan pankkipäivän aikana. Verkkopankistasi voit kätevästi tarkistaa, milloin rahat ovat saapuneet tilillesi. 

Esimerkiksi asuntolainaa voi hakea myös verkkopankin kautta. Joissain pankeissa lainaa voi hakea myös muiden pankkien pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Lainaa voi hakea myös yhdessä toisen henkilön kanssa, jolloin nämä henkilöt vastaavat lainasta yhteisesti. 

Avatar

Nita Joutsen

Nita Joutsen vastaa VertaaEnsin.fi:llä markkinoinnista. Nita on erikoistunut digitaaliseen markkinointiin ja on kiinnostunut rahoitusalan trendeistä, sekä taloudenhallinnasta.