Markkinointikikat, joilla sinut huijataan ostamaan enemmän

|Posted by | Kaikki artikkelit
Tags: ,

Markkinointikikat

Tarkkana markkinoilla!

Suurin osa meistä on varmasti joskus tehnyt heräteostoksia. Tulitko kuitenkaan ajatelleeksi, että heräteostos saattoi johtua tarkkaan mietitystä markkinoinnista? Tunnistamalla erilaiset psykologiset markkinointikeinot saat vähennettyä heräteostoksia  ja rahasi säästyvät.

VertaaEnsin.fi kannattaa läpinäkyvyyttä, joten sen nimissä kokosimme yhteen yleisesti käytettyjä markkinoinnin keinoja.

Vertailussamme haluamme paljastaa kaikki lainoihin ja luottokortteihin liittyvät piilokulut:

Vertaile lainoja

Kiinnitä siis huomiota ainakin seuraaviin menetelmiin, joita monet yritykset käyttävät.

1. Tarjoukset

Kaikille tuttu, ”osta kaksi maksa yksi” on markkinointia parhaimmillaan. Yhdessä halvemmalla saatavat tuotteet houkuttavat asiakkaita ostamaan, ja synnyttävät kuvan lisäarvosta. Kuinka usein  kaupan päälle tuleva tuote on kuitenkaan sellainen, jonka olet alun perin suunnittelut ostavasi?

Loppupeleissä kaupan päälle tuleva tuote osoittautuukin yleensä turhaksi. Joskus myös tarjouspaketeissa tulevien tuotteiden hintaa on nostettu.

Lue lisää: Mikä on Black Friday

Esimerkiksi normaalisti 6 euroa maksava tuote saattaa olla ”osta 2 maksa 1” – tarjouksessa hinnaltaan 7 euroa. Sama pätee tarjoustuotteisiin, kuluttaja ajattelee säästävänsä rahaa x määrän ostaessaan tuotteensa alesta.

Todellisuudessa kuitenkaan et säästä rahaa, vaan käytät rahaa tuotteeseen, jota et välttämättä ilman alennusta olisi ostanut lainkaan. Tarjouksia esiintyy myös netissä ja niiden kanssa kannattaa olla tarkkana. Jos jokin vaikuttaa olevan liian hyvää ollakseen totta, se luultavasti myös on.

Jos jokin vaikuttaa olevan liian hyvää ollakseen totta, se luultavasti myös on

Lue myös: miten nettishoppailusta saa tehtyä turvallisempaa.

2. Värien käyttö

Värejä käytetään markkinoinnissa huomaamattamme. Oranssit, keltaiset ja punaiset värit yhdistetään helposti edullisuuteen – siksi ne ovatkin suosituimmat päävärit alennus-kampanjoissa.

Sinistä pidetään taas luotettavana värinä – se onkin eri rahoituslaitosten suosikkiväri, koska se saa ihmiset tuntemaan olonsa turvalliseksi. Ei ole sattumaa, että esimerkiksi suomalaisilla poliiseilla on siniset univormut. Vihreällä puolestaan houkutellaan ekohenkisiä kuluttajia ja se yhdistetään terveellisyyteen.

Tutkimuksen “Värien vaikutus markkinointiin” (The Impact of Color in Marketing) mukaan 90 % kuluttajista arvioi tuotteen arvon perustuen sen väriin.

3. Tuotteiden esillepano

Monesti kalleimmat ja menekiltään suurimmat tuotteet asetellaan hyllyssä silmien tasolle. Jos siis etsit halvempaa vaihtoehtoa, kannattaa katsoa ylä- ja alahyllyt. Päätyhyllyt ovat myös suosittuja paikkoja tuotteille, sillä niiden ohi kulkee paljon ihmisiä.

Lisäksi taktisesti kassan viereen sijoitetut pienet tuotteet, kuten suklaapatukat, saavat asiakkaat tekemään impulsiivisia heräteostoksia.

4. Mainokset

Mainonta toimii osaksi siksi, että pidämme meille tutuista asioista. Ostamme mieluummin tuotteen jonka tunnemme mainosten kautta, kuin paremman mutta tuntemattomamman vaihtoehdon.

Älä sorru mainoksiin vaan tee ostopäätös oikeista syistä!

Älä sorru mainoksiin vaan tee ostopäätös oikeista syistä!

5. Suhteellisuusansa

Ajattelemme hintoja suhteellisina, ja myyjät tietävät tämän. Tämän vuoksi yritykset asettavat hintansa aluksi korkeaksi ja laittavat sitten tuotteet tarjoukseen. Kun alennettua tuotetta vertaa alkuperäiseen, alunperin jo liian korkeaan hintaan, vaikuttaa tuote halvemmalta ja ostopäätös syntyy helpommin.

Myös jotkut ravintola-annokset voivat olla ylihinnoiteltuja vain saadakseen ruokalistan muut vaihtoehdot näyttämään suhteessa edullisemmalta. Tätä ilmiötä kutsutaan myös ankkurivaikutukseksi. Yksi hinta toimii ankkurina ajattelullemme.

Suhteellisuusansalta voit välttyä vertaamalla hintoja, myös toisiin tuotteisiin. Saisitko kalliin ravintolakäynnin hinnalla esimerkiksi uuden vaatteen?

Suhteellisuusansalta voit välttyä vertaamalla hintoja, myös toisiin tuotteisiin. Saisitko kalliin ravintolakäynnin hinnalla esimerkiksi uuden vaatteen?

Lähteet:

 mtv.fi, yle.fi