Maksupalveludirektiivi (PSD2-standardi) kuluttajan näkökulmasta

|Posted by | Kaikki artikkelit
Tags: , ,

PSD2-maksupalveludirektiivi

Mitä tarkoittaa PSD2-standardi?

PSD2-standardi on maksupalveludirektiivi, jonka EU:n komissio haluaa toimeenpanna kaikissa EU-jäsenmaissa. Suomessa standardi tullaan panemaan toimeen tammikuussa 2018. Kyseisen direktiivin suurimpia yksittäisiä implikaatioita on se, että se pakottaa perinteiset suuret pankit avaamaan infrastruktuurinsa kolmansille osapuolille.

Lue myös: Digipankki Pocopay haluaa haastaa

Yleensä ”EU”, ”direktiivi” ja ”maksupalvelu” eivät välttämättä ole sanoja, jotka heti sytyttäisivät suurimman osan meistä, mutta älä hämäänny tylsistä sanoista, sillä direktiivin ennustetaan mullistavan maksamiseen liittyvät palvelut kokonaan!

Jos et siis vielä ole kuullut kyllästymiseen saakka fintechistä ja sen mukanaan tuomista uutuuksista kuten esimerkiksi Wrappista, niin varmasti vuoteen 2018 mennessä tulet!

Maksupalveludirektiivi avaa ovia kuluttajalle ja yrityksille

Direktiivin ensisijainen tarkoitus ei ole ravistella vanhojen perinteisten pankkien liiketoimintamalleja vaan mahdollistaa kilpailu paremmin. Avautumisesta versoutuvat uudenlaiset liiketoimintamallit ja tehokkaammat ratkaisut taas saataisiin kuluttajan laariin. Hänelle kun käteen jäisi entistä halvemmat hinnat ja paremmat, monipuolisemmat palvelut. Aika kivaa, eikö?

Lue myös: N26 on pankki Berliinistä

Käytännössä uusi direktiivi pakottaa pankit antamaan palveluntarjoajille pääsyn pankin asiakkaiden tileihin ja maksutapahtumiin. Tämä ei tarkoita sitä, että kuka tahansa pääsisi mellastamaan pankkitileilläsi vaan maksupalveluiden tarjoaminen vaatii aina maksulaitostoimiluvan valvovalta viranomaiselta, Finanssivalvonnalta ja sinulta luvan maksupalveluntarjoajalle:

  1. Hoitaa maksamisen puolestasi eli käytännössä käynnistää maksutapahtuman
  2. Tarkastella tilitietojasi. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi tilisi saldo ja maksutapahtumat. Tätä tekee jo nyt esimerkiksi monien lainantarjoajien käyttämä Instantor.

Sinun ei siis tarvitse naputella tietoja itse, kun uuden lain myötä palveluntarjoajat voivat hoitaa maksuja asiakkaiden puolesta pääosin online- ja mobiilikanavissa. Kysymyksessä on siis kuluttajien e-kaupankäynnissä tekemien maksutapahtumien käsittelemistä reaaliaikaisesti hyödyntämällä tavanomaisia pankkien maksupalveluratkaisuja, kun maksulaitoksilla on liittymismahdollisuus pankkien järjestelmiin.

Asiakkaansuoja parannetaan tiukentamalla sääntelyä verkkopankkien turvallisuusratkaisuista ja verkkopankkimaksuja hyödyntävien kolmansien osapuolten palveluista.

Mikä tulee muuttumaan?

Kuluttajalla tulevaisuus näyttää enemmän kuin valoisalta. Ei ole varmastikaan sattumaa, että esimerkiksi pankit ovat avanneet mobiililompakoitaan myös muille kuin omille asiakkailleen. Esimerkiksi Aktian mobiililompakkosovelluksen voi hankkia kuka tahansa. Tosin tällä hetkellä sen täydelliseen hyödyntämiseen tarvitaan Aktian asiakkuus.

Suomalaiset ovat pitkään saaneet vain haaveilla esimerkiksi Apple Payn kaltaisista maksutavoista. Uuden direktiivin myötä Apple Payn ennustetaan tulevan myös Suomeen – viimeinkin. Myös esimerkiksi jakamistalouden ennustetaan kasvavan entisestään, kiitos entistä monipuolisemman alustatarjonnan.