Luottokortti käyttökiellossa – kuinka toimia?

|Posted by | Kaikki artikkelit, Luottokortit, Maksaminen, Ostaminen
Tags: , ,

luottokortti käyttökiellossa

Kansanomaisesti puhutaan luottokortin asettamisesta käyttökieltoon, kun luotonantaja estää tai rajoittaa luoton käyttöä. Yllätys on ikävä ja pahimmillaan arkielämää häiritsevä, kun maksukortti ei toimikaan. Mistä tämä johtuu, ja mitä sille voi tehdä?

Ongelmien varalta kukkarosta on hyvä löytyä toinenkin maksukortti. Vertaile luottokortteja kattavassa vertailussamme, ja löydä juuri sinulle sopivat edut helposti ja nopeasti.

Miksi pankki estää luoton käyttöä?

Pankkien luottokorttien pitkät ja pienellä printatut luottokortti-sopimukset kertovat, että tietyissä tilanteissa luoton käyttöä rajataan. Maksuongelmat ovat yleinen syy tähän – pankin kielellä siis ”riski, että luotonsaaja ei kykene täyttämään maksuvelvollisuuttaan on kohonnut”. Jos luottoraja ylittyy, kortinhaltija on maksukyvytön, joutunut velkajärjestelyyn, yrityssaneeraukseen, konkurssiin tai ulosottoon, voi pankki rajoittaa luottokortin käyttöä. Luottokorttilaskujen maksaminen tulee siis hoitaa oikein ja vastuullisesti, jos luottokortin etuja mielii käyttää.

Maksujen maksaminen ei kuitenkaan ole ainut syy, miksi luottokortti voidaan asettaa käyttökieltöön. Turvallisuuden takaaminen on tärkeä osa pankkien toimintaa, ja epäilyttävä toiminta johtaa usein ”parempi katsoa kuin katua” -toimenpiteisiin, ja syystäkin. Pankit estävät vuosittain huiman määrän huijausyrityksiä ja ensimmäinen askel rahojesi suojelemiseksi on luottokortin sulkeminen.

Pankin lakisääteiseen toimintaan kuuluu valvoa, että sen kautta ei tapahdu vilpillistä toimintaa . Jos tililläsi tapahtuu siis jotain epäilyttävän oloista, luotonantajalla on täysi oikeus estää tai rajoittaa luoton käyttöä. Samoin käy, jos laki tai viranomaismääräys vaatii pankilta luoton käytön estämistä.

Ennalta-arvaamattomat tilanteet

Elämää ei aina voi ennakoida, vaikka kuinka varautuisi. Paikoittain kankeasta instituutio-asemastaan huolimatta myös pankkien on otettava tämä huomioon, minkä takia pankkien sopimukset kattavat ”ylivoimaiset esteet”. Joskus tapahtuu jotain, mihin ei itse voi vaikuttaa ja jonka seurauksia ei voi välttää. Joskus tämä voi myös vaikuttaa tilapäisesti omaan taloustilanteeseen. Tällaisessa tilanteessa tulisi aina ensiksi ottaa yhteyttä omaan pankkiin ja sopia tarkemmin jatkosta.

Ongelmia voi toki löytyä myös pankin puolelta. Pankki ei ole itse vastuussa lakosta, saarrosta, sulusta, boikotista tai muusta vastaavasta tapahtumasta johtuvasta ongelmasta.

Mitä tehdä, jos luoton käyttö on estetty

Oli syy luoton rajoittamiseen mikä tahansa, pankkiin on syytä ottaa yhteyttä mahdollisimman pian asian selvittämiseksi. Ongelmiin puuttuminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa helpottaa ongelman ratkaisua molemmille osapuolille, ja osoittaa asiakkaan puolelta myös vastuullisuutta. Jos siis huomaat, että luottokorttisi käyttöä on rajattu tai se on estetty kokonaan, soita omaan pankkiisi heti tilaisuuden salliessa.

Voi kuitenkin viedä aikansa, että luoton estämiseen liittyvät syyt saadaan selvitettyä. Tämän takia pankkien linjaus onkin, että asiakkaalla kannattaisi olla kaksi luottokorttia eri luotonmyöntäjiltä. Jos toisen kortin kanssa ilmentyy ongelmia, ei asiakas jää täysin tyhjän päälle. Kahden kortin kanssa voi saada myös kahden kortin edut – matkavakuutukset, palkintopisteohjelmat tai jopa concierge-palvelut.

Vertaile luottokortteja ilmainen, nopea, ja puolueeton vertailu

Lähteet:

Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Nordea

Osuuspankki