Liikkuminen Helsingissä – Luopuisitko autosta?

|Posted by | Kaikki artikkelit, Matkustaminen, Muut aiheet
Tags: ,

Helsinkiläiset ovat väkilukuun suhteutettuna Suomen vähiten autoja omistavaa kansaa. Helsinki on myös tunnettu siitä, että kaupungissa on helppoa liikkua niin julkisilla kuin muilla keinoin. VertaaEnsin.fi toteutti vertailun kaupungissa liikkumisesta.

Kuluvan vuosikymmenen aikana autojen määrä on noussut esikaupunkialueilla, mutta Helsingin kantakaupungissa kotitalouksien omistamien autojen suosio on vähentynyt.

Tämä ei ole suuri yllätys siitä syystä, että Helsingissä voi pärjätä hyvin ilman autoa. Kaupungissa on sujuvat matkaketjut ja Suomen parhaat liikkumisyhteydet. Nopea ja sujuva liikkuminen onkin Helsingin kilpailukykytekijä. Helsingin elinvoima perustuu osaaviin asukkaisiin ja yrityksiin, jotka voivat laajentaa toiminta-aluettaan työmatkaliikkuvuuden avulla. Myös globaalisti katsottuna Helsingissä on todella helppoa liikkua. On arvioitu, että vuonna 2050 Helsingin seudulla on 2 miljoonaa asukasta ja hieman yli miljoona työpaikkaa – kaupungin kasvaessa liikkumisen helppous tulee korostumaan lisää.

Kuinka suuri osa harkitsisi autosta luopumista ja voisi siirtyä ostamaan liikkumista palveluna?

VertaaEnsin.fi:n teettämässä tutkimuksessa selvisi, että peräti 38% suomalaisista autonomistajista olisi valmis luopumaan autosta ja siirtymään ostamaan liikkumista palveluna tai voisi harkita asiaa. 30-39 -vuotiaiden kesken vastaava luku oli 49%. Toisaalta yli 60-vuotiaista 68% ei olisi valmis luopumaan autosta tai edes harkitsemaan asiaa. Tutkimuksessa myös korostui, että auto on lapsiperheissä tarpeellinen. Silti n. 30% lapsiperheistä olisi valmiita harkitsemaan autosta luopumista ja liikkumisen ostamisesta palveluna.

Palveluiden käyttö tulee usein edullisemmaksi kuin oman auton omistaminen:

Metro, bussi, raitiovaunu, kaupunkipyörä, kaupunkiauto tai taksi – kaupunkilaisilla on käytössä laaja valikoima erilaisia palveluita liikkumista varten. Silti monet luottavat omaan autoonsa. Auto saattaa seisoa käyttämättömänä suurimman osan viikosta, mutta sellainen omistetaan koska sen koetaan luovan vapautta, helppoutta ja mukavuutta arkeen ja elämään. On kuitenkin mahdollista liikkua kaupungissa ympäristöystävällisemmillä tavoilla, ilman auton omistamisen murheita ja kustannuksia.

Lisäksi eri liikkumistapojen yhdistely vähentää selvästi kustannuksia. Vaikka oma auto olisikin harvalla käytöllä, niin kuukausittaiset kulut ovat monesti suuremmat kuin auton omistajat mieltävät. Kuinka paljon autonomistajat voisivat sitten säästää luopumalla ajoneuvostaan ja vaihtamalla muihin liikkumistapoihin?

Hyvien julkisten liikkumisyhteyksien lisäksi maailmalla suositut autojen yhteiskäyttöpalvelut, citypyörät ja potkulaudat ovat rantautuneet viime vuosina myös Helsinkiin.

Millä saat kilometrin taitettua halvimmalla Helsingissä?

Taksipalveluista halvimman kilometrin saa taksikyytien välityspalvelu Yangolta. Yhteiskäyttöautoista halvimman minuutin saa GoNow -yhteiskäyttöautolta.

Erilaiset taksipalvelut
Palveluntarjoaja Hinta / min Hinta / km Lähtömaksu
Uber 0,3 € 1,1 € 3 €
Lähitaksi 0,75 € 1,0 € 3,90 €
Fixu Taxi 1,17 € 0,9 € 0 €
Yango 1,1 € 0,2 € 3 €

VertaaEnsin.fi suosittelee käyttämään esimerkiksi Go now -yhteiskäyttöautoa lyhyisiin yhdensuuntaisiin matkoihin. Voit esimerkiksi matkustaa pidemmät matkat junalla ja jatkaa matkaasi helposti kaupunkiautolla perille kohteeseesi. Yhteiskäyttöautot tai CityCarClub soveltuvat myös viikonloppumatkoja varten, joita varten on myös eri hinnasto.

HSL:

Aikuiselle A & B vyöhykkeiden 30 vuorokauden kausilippu maksaa 59,70 €. Jos tietää, että se on itselle paras ratkaisu ja haluaa säästää ostoksessa, kausilipun voi ostaa peräti vuodeksi ennakkoon. Ennakkoon ostettuna kausilipun hinta on halvempi verrattuna yksittäisiin kuukausiin. Sinun täytyy kuitenkin olla kirjoilla pääkaupunkiseudulla, jotta voit hankkia kausilipun. Löydät HSL:n lippuhinnaston kokonaisuudessaan täältä.

Kaupunkipyörä ja sähköpotkulauta:

Kaupunkipyörä on yhteiskäyttöpyörä Helsingin kantakaupungissa liikkuville, niin asukkaille kuin vierailijoillekin. Kaupunkipyöräjärjestelmä täydentää joukkoliikennepalveluja ja tuo matka-aika- ja terveyshyötyjä. Kaupunkipyörän käyttäminen on erittäin halpaa. Jos pyörällä taitetut matkat pysyvät alle 30 minuutissa, maksat pyörän käyttämisestä ainoastaan 30 € kausimaksun. Jos taas ylität 30 minuutin aikaikkunan, joudut maksamaan yhden euron jokaisesta yli menneestä puolesta tunnista. Voit kuitenkin 30 minuutin täyttyessä, viedä pyörän aina asemalle ja ottaa uuden polkypyörän asemalta, jolloin aika nollautuu. Kaupunkipyörien kausi on 1.4.2019 – 30.10.2019, eli tällöin pyörät ovat käytettävissä.

Kaupunkipyöräpalvelun käyttäjäksi pääsee rekisteröidymällä HSL:n verkkosivuilla. Pyörän saa pyöräasemalta ajettavaksi rekisteröitymisen yhteydessä saatavalla tunnusluvun avulla tai HSL:n matkakortilla sekä avainkoodilla. Helsingissä on myös viisi asemaa, joilta pyörän saa käyttöönsä maksukortilla ilman ennakkoon tapahtuvaa rekisteröitymistä.

Kaupunkipyörät ovat vakiinnuttaneet laajan käyttäjäkunnan pääkaupunkiseudulla. Seuraavaksi on vuorossa kaupunkipotkulaudat, joita HSL kokeiluttaa tämän kesän Vuosaaressa. Laudan saa käyttöönsä mobiilisovelluksella pientä korvausta vastaan.

Sähköpotkulautoja tarjoaa useampi yritys Suomessa. Toteutimme aikaisemmin sähköpotkulauta-vertailun, josta löytyy sähköpotkulautojen hinnat ja tarkempaa analyysia käyttäjäkokemuksesta.

Taksilain vapautuminen:

Viime kesänä tuli voimaan liikennepalvelulaki, jonka ytimessä oli taksiliikenteen vapauttaminen. Tämä on ajanut taksiliikenteen uusiutumiseen, ja muutos on luonut markkinoilla tilaa uusille toimijoille. Samalla taksiyrittäjäksi ryhtyminen, taksin tilaaminen ja hinnoittelu muuttuivat. Kyydin hinnan voi monessa tapauksissa neuvotella.

Yhteiskäyttöautot:

Yhteiskäyttöautojen perusongelma on se, että ihmiset eivät useinkaan laske tarkasti autoilun kokonaiskustannuksia. Polttoaineen, huoltojen ja korjausten lisäksi autoilun kuluihin pitäisi laskea myös esimerkiksi rahoituskustannukset, auton arvon alentuminen, verot ja vakuutusmaksut.

Yhteiskäyttöautot ovat DriveNow:n ja GoNow:n kohdalla minuuttiveloitteisia, eli käyttäjä maksaa ainoastaan auton käytön ajalta. Ei tarvitse maksaa rekisteröintimaksua tai jäsenyyttä. Hinta kattaa kaiken bensasta ja vakuutuksesta parkkeeraamiseen.

Esimerkiksi GoNow huomaa, jos pysähdyt yli viideksi minuutiksi. Tällöin se laskuttaa ainoastaan 0.10 euroa minuutilta, kunnes jatkat matkaa. Voit siis pysähtyä kupille kahvia milloin tahansa ja jatkaa matkaa, kun haluat.

City Car Clubin joustavaan ja asiakaslähtöiseen palveluun kuuluu, että autoja siirretään asiakkaiden tilausten mukaan. Jäsenillä on valittavana yli 100 nouto- ja palautuspaikkaa ympäri Helsinkiä, Espoota ja Vantaata. Car City Club toimittaa tilatun auton minimissään kahdessa tunnissa pyydettyyn pisteeseen. City Car Clubin autoja varataan netin kautta omilla tunnuksilla. Vähimmäisvarausaika on 1 tunti, enimmäisaikaa ei ole.

Autojen vähentymisestä huolimatta perheelliset kokevat useissa tapauksissa tarvitsevansa omistusauton. Millainen autorahoitus kannattaa valita? Eri lainavaihtoehdoissa voi olla suuria eroja niin koroissa, kuin muissakin kuluissa. Tämän vuoksi kannattaa tutustua kaikkiin rahoitusvaihtoehtoihin, sekä vertailla huolella eri autolainojen kuluja.

Tietoa tutkimuksesta: Kyselytutkimuksen VertaaEnsin.fi:lle toteutti tutkimusyhtiö YouGov. Kysymyksiin vastasi tuhannesta henkilöstä 714 henkilöä joiden kotitaloudessa on auto. Tutkimus toteutettiin internet-kyselynä YouGov Finlandin kuluttajapaneelissa. Kohderyhmänä olivat yli 18 -vuotiaat työelämään kuuluvat suomalaiset ja tutkimus toteutettiin 30.7-1.8.2019 välisenä aikana. Otos painotettiin iän, sukupuolen, maantieteellisen alueen mukaan vastaamaan suomalaista aikuisväestöä valtakunnallisesti.