Kuinka hakea korvausta luottokorttiyhtiöltä?

|Posted by | Kaikki artikkelit, Luottokortit, Vinkit
Tags: ,

Korvausten hakeminen luottokorttiyhtiöltä
Miten haen hyvitystä luottokorttiyhtiöltä?

Luottokorttien tuomasta turvista puhutaan lähinnä silloin, kun niitä todella tarvitaan. Tyypillisimmät vakuutukset ja turvat, joita luottokortti tarjoaa, ovat esimerkiksi matkavakuutus sekä tuote- ja ostoturva.

Lue lisää: Nettiostokset kannattaa aina maksaa luottokortilla

Lisäksi joissakin luottokorteissa on hintatakuu. Se on kuitenkin huomattavasti harvinaisempi kuin osto-ja tuoteturvavakuutukset tai matkavakuutukset.

Erilaiset hinta-, tuote- ja matkavakuutukset ovat oivallinen lisä kenelle tahansa valveutuneelle kuluttajalle, mutta niitä ei ole kaikissa luottokorteissa. Kaikissa luottokorteissa on kuitenkin kuluttajansuojalakiin perustuvaa suojaa, jota ei tarjoa mikään muu maksuväline. Sen vuoksi luottokorttia suositellaankin käytettäväksi kaikissa vähääkään hintavimmissa hankinnoissa.

Luottokortti turvaa hankintasi esimerkiksi silloin, kun tuotteessa on virhe, mutta myyjä ei suostu sitä myöntämään, tai jos tekemääsi tuotetilausta ei kuulu, sekä konkurssitapauksissa.

Vaikka luottokortti tarjoaisi paljon erilaisia etuja ja vakuutuksia, eivät ne juurikaan lohduta, jos luottokorttia ei maksutilanteessa käytä tai jos ei lopulta osaa hakea korvauksia.

Milloin voi hakea korvausta luottokorttiyhtiöltä?

Yleensä nyrkkisääntö on, että pyri aina selvittämään asia myyjän kanssa. Jos asia ei ratkea, voit kääntyä luottokorttiyhtiösi puoleen.

Sinun tulee maksaa ostoksesi luottokortillasi (tai yhdistelmäkortilla sen luottopuolella eli Creditillä) saadaksesi luottokorttiyhtiön tuen taaksesi

Sinun tulee maksaa ostoksesi luottokortillasi (tai yhdistelmäkortilla sen luottopuolella eli Creditillä) saadaksesi luottokorttiyhtiön tuen taaksesi. Jos maksat luottokortilla ostoksen, joka ei kuitenkaan saavu tai saapuessaan ole sitä, mitä on sovittu, voit hakea korvauksia luottokorttiyhtiöltä.

Lue lisää: Debit ja Credit – mikä on ero?

Huomaa, että voit saada korvauksia korkeintaan sen verran, mitä olet itse maksanut!

Voit hakea korvausta esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

  • Yritys ei toimita tekemääsi tilausta
  • Yritys ei suostu hyvittämään tuotteessa olevaa selvää virhettä
  • Yritys ei vastaa yhteydenottoosi
  • Yritys on mennyt konkurssiin

Miten käytännössä haen korvausta?

Se, miten korvausta haetaan, riippuu hieman siitä, mihin haet korvausta ja mistä haet korvausta. Eri pankeilla ja luottokorttiyhtiöillä voi olla erilaiset prosessit ja käytännöt.

Älä hämäänny nimityksestä ”luottokorttiyhtiö”, joka vilahtaa uutisoinneissa vähän väliä. Yleensä sillä viitataan siihen, että korvausta tulee hakea luotonantajaltasi. Jos sinulla on niin sanottu perinteinen suomalainen luottokortti, jonka on myöntänyt pankki (esimerkiksi S-Pankki tai Bank Norwegian), voit olla yhteydessä suoraan pankkiisi. Pankkisi on näet se taho, joka myöntää sinulle luoton.

Jos sinulla on taas esimerkiksi Amex eli American Express tai Diners Club, joiden myöntäjänä ei ole samalla tavalla meille tuttu pankki, ole yhteydessä luottokorttiyhtiöön eli esimerkiksi SEB:iin.

Oli korttisi sitten pankin tai luottokorttiyhtiön myöntämä, voit seurata ohjeitamme!

Näin haet korvausta luottokorttiyhtiöltä

  1. Varmista, että olet maksanut ostoksesi luottokorttisi luottopuolella
  2. Ota yhteyttä luotonantajaasi. Käytännössä ota yhteyttä siis kortin sinulle myöntäneeseen luottokorttiyhtiöön tai pankkiin. Kannattaa olla yhteyksissä mahdollisimman nopeasti, sillä korvausten hakuajat voivat olla rajallisia.
  3. Kerro heille, mitä on tapahtunut ja mistä on kysymys. Varaa mahdolliset kuitit ja todistukset.
  4. Sinun tulee todennäköisesti täyttää vaatimuksesi ja luotonantajasi mukaiset lomakkeet. Täytä ne huolellisesti.
  5. Nyt voi odotella rahojasi takaisin. Esimerkiksi OP-Pohjola  lupaa, että heiltä saa rahat takaisin konkurssitapauksissa muutamien viikkojen kuluessa.

Hvad tænker du?

Your email address will not be published. Required fields are marked *