Mitä Fintech tarjoaa tavalliselle kuluttajalle?

|Posted by | Kaikki artikkelit, Lainat, Maksaminen
Tags: , ,

fintech kuluttajan näkökulmasta

Fintech kuluttajan näkökulmasta

Kun puhutaan uusista keksinnöistä, ilmaan heitellään estottomasti outoja termejä kuten API tai maksupalveludirektiivi. Ne saattavat olla selvää pässinlihaa alan asiantuntijoille, mutta me tavalliset tallaajat jäämme seuraamaan huuli pyöreänä sivusta.

Sivustaseuraajaksi jääminen ei ole kauhean hyvä asia, sillä esimerkiksi fintechistä (kyllä, taas yksi muotisana) on luvattu ilmiötä, joka mullistaa nimenomaan tavallisten kansalaisten arjen. Fintechillä viitataan sanoihin financial and technology eli finanssiteknologiaan.

Miten fintech sitten oikeasti vaikuttaa elämäämme? 

Valinnanvapaus kasvaa

Uutuuksien tullessa valinnanvapaus toteutuu ihan uudella tavalla. Esimerkiksi fintech on tuonut vyöryn lailla uusia pankkeja vanhojen rinnalle. Siinä missä aikaisemmin suomalainen valitsi lähinnä isojen tuttujen pankkien välillä – esimerkiksi Nordean tai OP:n – niin nyt fintechin myötä myös uudenlaiset pankit ovat tulleet mukaan kilpailuun.

Lue lisää: Suomen lainamarkkinoita hallitsee kaksi suurta toimijaa 

Lisääntynyt kilpailu ja sitä myötä kasvaneet valintamahdollisuudet ovat kuluttajille eduksi. Teknologian kehittyessä uudet aloittajat eivät enää esimerkiksi tarvitse valtavia alkupääomia pankin pystyyn laittamiseen – alkuun pääsee jo näppärillä mobiilisovelluksilla. Tätä hyödyntävät esimerkiksi Pocopay ja N26.

Samaan tapaan monet kulutusluottoja tarjoavat yritykset tarjoavat lainoja ainoastaan netissä. Heillä ei siis ole lainkaan konttoriverkostoa. Esimerkiksi Credentolla ja Nordaxilla koko lainanhakuprosessi hoidetaan netissä. Tällainen toimintatapa on houkutellut alalle paljon uusia yrittäjiä.

Lue lisää uudesta yrittäjästä: Esittelyssä Komplett Bank 

PSD2 eli maksupalveludirektiivi

PSD2-maksupalveludirektiivi tarkoittaa EU:n direktiiviä, jonka tarkoituksena on luoda lisää kilpailua rahoitusmarkkinoille ja ennen pitkää tuottaa kuluttajalle entistä enemmän valinnanvaraa.

Direktiivin tuleminen onkin saanut vauhtia myös isoihin toimijoihin, jotka ovat viime aikoina kilvan tuoneet markkinoille omia mobiilisovelluksiaan, kuten mobiililompakoita.

Suomessa mobiililompakoissa edelläkävijä on ollut Danske Bank Mobile Payllaan, sittemmin yrittäjiä on ollut monia muitakin.

Tällä hetkellä kiinnostavaa mobiilisovellusrintamalla ovat maksamisen lisäksi erilaiset tunnuslukusovellukset, joita tällä hetkellä tosin tarjoaa ainoastaan Nordea.

Lue myös, miten kiinalainen Alipay valloittaa maailmaa 

Kuka auttaa kuluttajaa mahdollisuuksien viidakossa?

Fintech-tutkija Mikko Riikkinen kertoo Kauppalehden haastattelussa, että fintech-palveluita alkaa olla niin paljon, että kuluttajien voi olla vaikea suunnistaa valintapaljoudessa, ja pian on tulossa todennäköisesti sivustoja, jotka keräävät fintech-palveluita yhteen. Tämäkin on näet osa kuluttajien palvelua.

VertaaEnsin.fi on sivusto, joka on koonnut kaikki Suomen lainantarjoajat yhteen. Sivujen kautta voit vertailla kaikkia markkinoiden lainoja ja luottokortteja: