FinTech ei ehkä olekaan uhka pankeille

|Posted by | Kaikki artikkelit, Maksaminen, Pankkiasiointi
Tags: ,

fintech

Yhteistyö avaa mahdollisuudet tilanteeseen, jossa pankit, FinTech-yritykset (finanssi-teknologiayritykset) ja asiakkaat voittavat. Kuluttajat haluavat uusia digitaalisia palveluita, mutta haluavat ne luotettavasta lähteestä, esimerkiksi nykyiseltä pankiltaan. Asiakkaista kilpailun sijaan kaikki osapuolet voivat voittaa yhteistyön kautta. FinTech-yritykset saavat asiakkaita, pankit saavat keinoja kehittää palveluitaan sekä kasvattaa markkinaosuuksiaan, ja asiakkaat saavat palvelut luotettavalta pankiltaan, tai sen kanssa yhteistyössä toimivalta FinTech-yritykseltä.

FinTech on tullut jäädäkseen

Finanssi-teknologiayritykset ovat puskeneet talouspalvelualalle voimalla ja innovaatiolla syvätaskuisten sijoittajien avustuksella. Samaan aikaan olemassa olevat pankit ovat yrittäneet kuumeisesti tehostaa toimintaansa päivittämällä järjestelmiään.

Kuluttajat ovat tietoisia uudesta kätevästä palvelusta, mutta eivät kuitenkaan ole halukkaita kokeilemaan sitä, koska eivät luota palveluun. Suurimmat haasteet FinTech-yrityksillä asiakkaiden hankkimisessa ovat harkinnan ja hankinnan välillä olevat luottamuksen puute, näennäinen monimutkaisuus ja riskien välttäminen.

Luottamuksen puute

Asiakkaat ovat syystäkin arkoja luovuttamaan henkilökohtaisia tietojaan ehkä epämääräiseltä tuntuvan, verkossa toimivan yrityksen käyttöön. Luottamuksen puute pitää käyttäjät loitolla uusista innovatiivisista finanssi-teknologiapalveluista. Uusien tekijöiden onkin äärimmäisen tärkeää löytää erilaisia keinoja luoda luottamusta. Yksi tehokas tapa hankkia luottamusta on yhteistyö jo valmiiksi luotettavina pidettyjen pankkien kanssa.

Monimutkaisuus

Pankkien palveluissa taas esteenä on näennäinen monimutkaisuus. Useat kuluttajat ilmoittavat CGI:n (Consultants to Government and Industries) tutkimuksessa tuotteiden olevan liian monimutkaisia, tai palvelun käyttöönoton olevan liian vaikeaa. Monimutkaisuus käsittää myös asiakaskokemuksen: kuluttajat kertovat, että tuote ei vastaa heidän tarpeitaan, mikä voi johtua esimerkiksi tuotesuunnittelusta.

Riskien välttäminen

Useat kuluttajat välttävät riskejä ja antavat muiden kokeilla palvelua ensin. Yllättävästi hinta ei kuitenkaan ole merkittävä tekijä palveluiden hankkimisessa. Kuluttajat ovat kiinnostuneet eniten perustavanlaatuisista ongelmista, kuten luottamuksesta.

Kuluttajat haluavat saada uusia palveluita ensisijaisesti nykyiseltä, tai joltain toiselta perinteiseltä palveluntarjoajalta, mikä on hyvä uutinen pankeille, mutta ei niinkään FinTech yrityksille. Tämän taustalla ovat luottamus ja varmuus hyvälle vastineelle.

Omaksuvat ja mukautuvat pankit pärjäävät jatkossakin

Nopeasti teknologian, strategian ja mallit omaksuvat pankit pitävät entiset asiakkaansa ja hankkivat niitä jopa lisää. Pankit toteuttavatkin suuren mittakaavan muutoksia digitalisaatiolla ja automaatiolla vastatakseen kuluttajien tarpeeseen alati paremmille digitaalisille palveluille. CGI global 1000 tutkimuksen mukaisesti vain 4 % pankkien johtajista kertoo pankkiensa saavuttaneen digitalisaatiotavoitteensa.

Tästä voidaan pitää esimerkkinä otsikoissa ollutta Nordeaa, joka on ottanut asiakseen siirtyä täysillä digitalisaatioon suurilla järjestelmällisillä muutoksilla. Pankkikonserni Nordean konsernijohtaja Casper von Koskull sanoi uutistoimisto Bloombergin haastattelussa 6 000 työpaikan vähennyksen ilmoittamisen jälkeen:
“Tässä ei varsinaisesti ole kyse kulujen leikkaamisesta vaan siitä, että liiketoimintaa tehdään eri tavoin, ja siihen tarvitaan vähemmän ihmisiä.”

Pankeilla, jotka eivät muutoksia nopeasti tee, on riski menettää asiakkaansa muille pankeille ja FinTech yrityksille.

Pankkilainojen vertailuun Muista aina vertailla

PSD2 ja pankkipalvelujen murros

Tätä PSD2-direktiivi periaattessa ajaa. Kaikkien pankkien on tarjottava Application Programming Interface, eli API-rajapintansa ilmaiseksi kolmansien osapuolten käyttöön, mikä avaa aivan uusia palvelumahdollisuuksia talousmarkkinoilla. Kuten aiemmin jo mainittiin, tässä asiassa asiakkaiden luottamus on äärimmäisen tärkeää ja pankkien ja FinTech-yritysten yhteistyösopimukset ovat avainasemassa. Joka tapauksessa pankit ovat tehneet ja tulevat tekemään suuria rakenteellisia muutoksia voidakseen tarjota palveluita, joita asiakkaat haluavat.

Lähteet: CGIIltasanomat

Pssst

Tutustu joulukalenteriimme! Jokaisen luukun takaa löytyy kätevä säästövinkki!

Joulukalenteri